Jump to content

Ødelagt styring på jeep...


kermit

Recommended Posts

I går skulle konepone få ein leksjon i å føre båten frå båthavn til badeplass, for å kunne ta den ut aleine seinere.

Alt gikk bra heilt til vi møtte ein litt stor fb-båt med store hekkbølger. Eg ga beskjed til konepone om at ho skulle redusere gasspådraget når vi skulle gå gjennom bølgene, noko som ho korrekt og heldigvis også gjorde, for når vi var midt oppi bølgene skar plutselig båten ut til styrbord og rett mot ein stake som vi skulle passere. Ho sa at ho ikkje fekk til å styre båten lenger.

Eg fekk dratt gasshendelen i fri og da låg vi ca 7-8m frå nevnte stake med ei stor grunne rundt...

 

Eg prøvde da styringa, men det var ingen reaksjon på motor, og denne kjentes heilt laus når eg tok på den.

Gode råd var dyre i og med at vi låg så nærme grunna, så eg satte meg oppå motoren (90 hk) med konepone på plass med gass/gir-spake og fekk manøvrert oss vekk derifrå ved å styre sittende oppå motoren og vri på den derifrå.

 

Dette skjedde som sagt i relativt sakte fart, og eg tør ikkje tenke på kva resultatet kunne blitt dersom det hadde skjedd i 30-35 knop. :eek:

Eg antar at det er kabelen i styringa som har slitna, utan at eg har fått undersøkt dette enda, og at det var litt ekstra påkjenning akkurat da vi gjekk i bølgene som fikk det til å ryke akkurat da, men dette er noko som alle med utanbordsmotor utan hydraulisk styring bør ha i tankene. Båten er ein -98 mod, og eg har nok aldri smurt kabelen etter at eg kjøpte den for 3 år sidan... Men eg er nok sikkert ikkje aleine om det.

 

Det spørs kortid eg får konepone til å fortsette opplæringa no... :lol:

 

Dersom det er kabelen som er slitna, er det da muligt å skifte denne uten å skifte strømpa som denne går inne i?

Er det evt andre ting som kan være årsaken til dette? Trur det er ei Morse styring.

 

 

Mvh

Kermit :diving:

Link to post
Share on other sites

Det varierer litt, på Morse kablene som brukes opp til ca 60hk så kan wiren tas ut av strømpen. Det gjør byttet betraktelig enklere ja..!

Tipper kabelen på din båt er montert i sk. "styrerørsmontering" , har ikke hatt ute disse. Dersom du skrur løs "leddet" som fester motoren til stempelet på kabelen så ser du fort om det går å få det ut fra strømpen, du må evt skru av en plastmuffe eller 2.

 

Dersom man må ut med strømpen også,så må man passe på å feste et tau e.l når man drar det ut, eller så kan det fort by på problemer å få den nye på plass. (Snakker her av smertelig erfaring!)

 

Jeg bruker å ta ut wiren fra strømpen en gang i året, gjøre den ren for gammelt størknet fett og rust (diesel + stålbørste , skikkelig grisejobb) før jeg stapper wiren påplass i strømpen mens jeg fyller på med olje, bruker vanligvis gearolje til påhengern siden det er det jeg har for hånden.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...