Jump to content

Liten motor i høy sjø...


Karavoli

Recommended Posts

Jeg har hatt en liten diskusjon med en kamerat og vi blir ikke helt enig. Vi diskuterte båt da vi komm inn på å ferdes i høy sjø. Jeg mener at hvis man har en liten motor på en båt med forholdsvis lite fribord bak og man er ute i høy sjø kan man risikere at man ikke kommer over bølgen man har forran seg og risikere at båten blir full av vann av bølgene som slår inn akterut. Jeg har blitt fortalt om slike tilfeller der en båt er blitt fylt med vann fordi han har hatt for liten motor og blitt "gravd" ned av bølgene..

Men min kamerat sier at han kan være i stor sjø, gjerne 8-10 meter høye bølger med en liten åpen 14 foter med 5 hk uten problemer og at størrelsen på motoren spiller ingen rolle, noe som jeg mener er lite sansynlig.

Er det noen som har noen innvendinger her? Tar jeg eller kameraten min feil? Eller har vi begge litt rett/feil?

:confused::crazy:

Redigert av måsinj (see edit history)
Link to post

Jeg ville uansett ikke vært ute i båt i slike bølger, og at det ikke er trygt er vel ikke så mye å diskutere. Om det er dønninger det er snakk om, og sjøen ikke bryter, kan man vel teoretisk klare seg. For å ha styrefart både oppover og nedover bølgene er det jo viktig å ha litt power å ta av, gjerne litt mer enn 5 hk på 14 foter. Men på den annen side blir jo hekken tyngre og ligger laver med en stor motor. Jeg har (heldigvis) ikke noen erfaring i slike situasjoner, men ville nok heller hatt en 25 hk på hekken enn en 5 hk. Godt mulig andre mener jeg tar feil, men for min egen del tenker jeg slik..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg ville heller ikke vært ute under slike forhold med så liten motor.

 

Så har jo konstruksjonen av båten mye å si - ser mange småbåter som er lagd uten skikkelig motorbrønn. Sånn at vann som skyller innover hekker havner ombord. Føler meg straks mer komfortabel da med skikkelig brønn (og tilstrekkelig motor)

 

Ang bølgehøyde , så vil jeg si at bølgelengden har nesten like mye å si, krapp strømsjø er straks mer ubehagelig enn lange slake havdønninger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg er usikker på om noen av dere noen gang har vært ute i 10 meter sjø når dere diskuterer dette :rolleyes:

 

Nesten uansett motorkraft kan man oppleve at man går tom for krefter i medsjø og ikke kommer over sjøen. Opplevde dette selv i Kosterfjorden i sommer. Jeg ville trodd at våre 520 hk skulle holde, men dengang ei. Slakket av på gassen og lot bølgen passere - ga gass på nytt og kom over. Så sant ikke bølgende bryter og man klarer å holde båten på rett kurs ser jeg ikke noe problem i dette. Men i en liten båt med liten motorkraft vil jeg tro at dette blir svært krevende.

 

Brytende bølger er den største faren - de bryter over båten og slår den ned. Det er farlig uansett båtstørrelse.

Link to post

Hei!

 

Vil tro at den båten du monterer 25 hk på vil være beregnet for det, og den du monterer 5 hk på vil være beregnet for det. Derfor har motorstørrelsen i seg selv ingen betydning for fribordet. Har en 15 foting med 40 hk (108 kg) og en 14 foting med 4 hk (20 kg?). Dobbelt så høyt fribord på 15-fotingen.

 

Men uansett er det uaktuelt å ferdes på sjøen i disse når vindbølgene overstiger 1 - 1,5 meter.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Heisann

 

Jeg har selv vært ute på sjøen i en liten 14 fots båt når jeg definitivt ikke burde være det. Var vel rundt en 15 år når det skjedde. Jeg hadde vært inne i en trang fjord å måtte krysset åpent hav for å komme hjem igjen. Bølgene var ganske krappe og de største rundt kanskje 4-6 meter. Jeg fikk sjøen bak ifra og hadde store problemer med å unngå at sjøen ikke skulle fosse over motoren og inn i båten. Flere ganger skjedde akkurat det..men heldigvis gikk alt bra. Motoren var på 9 Hk. Med 5 Hk ville jeg definitivt hatt enda større problemer...Hadde bruk for de få hestekrefterne når jeg måtte gasse på mellom bølgene....

 

Det er vel ikke høyden på bølgene som er de mest avgjørende men hvordan de bryter....

 

Men å være ute i 10 meters bølger med en 14 fots båt, 5 Hk uten problemer...tror definitivt din gode venn bør tenke seg godt om før han prøver et slikt våge stykke....

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post

Men å være ute i 10 meters bølger med en 14 fots båt, 5 Hk uten problemer...tror definitv din gode venn bør tenke seg godt om før han prøver et slikt våge stykke....

Antakelig må man være tysker på fiskeur i leid båt for å gjøre noe så dumt. Om man vil ta livet av seg så får man gjøre det på en måte der andre ikke risikerer eget liv for å redde en
Link to post

Til starteren av denne tråden vil jeg si følgende:

 

Be han kompisen din med 14 foteren pent om å holde opp med sine løgnhistorier!

 

Og du bør heller aldri mer "låne øre" til hans bravader til sjøs og helder kose deg med 5-hestern din i godt vær!!! :wink:

 

For ordens skyld legger jeg ved en link til en gitt værsituasjon med de nevnte bølgehøyder!

 

Hurtigruta pleier ofte å holde seg ved kai i slikt vær!

 

http://www.lindesnesfyr.no/home/default.as...cat=&id=104

Link to post

For ordens skyld legger jeg ved en link til en gitt værsituasjon med de nevnte bølgehøyder!

 

Hurtigruta pleier ofte å holde seg ved kai i slikt vær!

 

http://www.lindesnesfyr.no/home/default.as...cat=&id=104

Ja se der. 14 foteren med 5 hk hadde ikke vart mange sek. der, nei :nonod:

 

Men man skal ikke se seg blind på bølgehøyder. Som flere andre her har vært inne på er bølgelengden en mye viktigere faktor. 3 meter krappe, vind-mot-strøm bølger som bryter er mye mer dramatisk for en 40 foter enn det 5 meter med gamle dønninger er for en 8 foter :smash:

 

Ta en kikk på denne videoen av en kjempebølge som bokstavelig talt skyller Lindesnes fyr. De av dere som har vært der vet hvor høyt og langt unna vannet fyret ligger... :diving:

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Nesten uansett motorkraft kan man oppleve at man går tom for krefter i medsjø og ikke kommer over sjøen.

enig, og er sjøen såpass grov kan det være greit å ikke gå fortere enn bølgene. Ellers ligger man plutselig på tvers.

 

Jeg har vært ute i 4 meters "gammel"-bølger med bare liten vind og opplevde det som trygt så lenge jeg ikke presset båten jeg hadde over 10-15 knop, noen av de ubehageligste turene på sjøen har allikevel vært innasjærs i 1 meters bølger og kuling. Men aldri med en 14 foter!, og er det 10 meters bølger må det vel være vind som like gjerne kaster en 14 fots båt rundt.

Link to post

Antakelig må man være tysker på fiskeur i leid båt for å gjøre noe så dumt. Om man vil ta livet av seg så får man gjøre det på en måte der andre ikke risikerer eget liv for å redde en

Godt sagt! :wink:

 

Litt O.T.: Det samme gjelder forresten også til fjells, hvor klatrere fra Hjelpekorps, ofte med livet som innsats, går opp/ut for å redde "stuntere" :puke:

 

Men tilbake til tema:

Ka svarten har du å gjøre på sjøen i SÅÅåå høy sjø?? Og atpåtil i en liten båt??

Når det gjelder brytende bølger, er DET en sak for seg sjøl; Partikkelhastigheten i en slik er nemlig MEGET høy og knuser det meste! (Har sett solide stål-leider bli banket i stykker av slikt!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...