slettet Startet 23.Juli.2006 Del på Facebook Startet 23.Juli.2006 (redigert) som nevnt i en annen post hadde jeg et havari på sjøvannspumpen på min mercruiser etter bare 250 timer. et åpenbart problem er at en eventuell lekkasje i simmerringen mellom impeller og lagerhus vil medføre at vann akkumuleres i området der lagrene sitter. et dreneringhull finnes men dette er laget feil - peker opp og når pumpen kun kan monteres en vei samles vannet der inntil skade skjer om ikke forebyggende tiltak iverksettes. i hvertfall er det slik på min motor. originallagrene er åpne kulelagre uten forsegling og bør nok i beste fall tas ut og sjekkes/smøres/byttes - gjerne sammen med at impelleren skiftes. pumpa/lagrene røk tvert uten forvarsel etter 20nm kjøring - etter forebyggende inspeksjon av motorrom som innebærer lytting på lager på alle vannpumper, transomlager, dynamo, bensinpumpe, fordeler osv samt sjekk av lekkasjer/lukt. vannsmøringen fungerte vel greit på lagrene inntil en viss grense. impelleren var nok egentlig klar for skifte og men fikk seg nok en ekstra kraftig trøkk når kulene forsvant ut av lagerhusene. søkte litt på nett og fant bla dette: http://www.go2marine.com/product.do?no=75699F der originalpumpen beskrives slik: MerCruiser Engine Cooling Water Pump Mfr. Jabsco Marine and Industrial Pumps $329.97 Replace the troublesome MerCruiser O.E. plastic bodied pump with a long lasting, reliable, bronze, one-piece body pump Neoprene impeller Stainless steel shaft 1-1/4" hose barb ports Lip type seal Sealed ball bearing erstatningpumpen ser slik ut og er utseendemerssig nokså lik men med store forbedringer - uten garanti fra min side men den er klart forbedret på mange områder og når jeg vurderer originalen nøye undrar jeg på om mercruiser overhode har vurdert at motorene kan tenkes å kjøre utaskjærs. i min villfarelse trode jeg at jeg var kvitt slike catcher når volvohavna var ute av bildet men.... godt at det tilsynelatende finnes forbedrete uoriginale løsninger. en liten konklusjon/anbefaling: ikke kryss åpent hav uten å ha gått over de over nevnte deler. neste gang kommer jeg til å ta med følgende uoriginale deler i reserve siden de relativt kurant kan skiftes derude: hadde med: tennpluggledninger tennplugger serpentinreim smørefett og alt av verktøy. pakning i løs vekt og på tube + noen standardpakninger. alle filtre var skiftet men hadde med ekstra fuelfilter for motor i tillegg til det med vannutskiller. neste gang blir også: sirkulasjonspumpe sjøvannspumpe dynamo/generator fordelerlokk rotor tennspole motorstyring/CPU og litt annet med. noen rimelige erstatningsdeler som kan bestilles via internett: http://www.go2marine.com/product.do?no=75699F http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...ater_pumps.html http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...ater_pumps.html kan nevne at jeg satte inn forseglede lager men dette gir heller ingen varig garanti. originalt plastikk impellerhus er ikke overbevisende. sitter vel ellers en impeller i drevet og så hvis ikke lagrene hadde konket og eller en hadde hatt med ei kortere reim kunne en bypasset sjøvannspumpa og haltet til land. Redigert 23.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Nå er jo det originale one-piece impellerhuset til Mercruiser en oppgradering fra et two-piece hus. Byttet impeller i fjor, og det var ikke antydning til slark/slitasje noe sted. På bravodrev sitter det ingen impeller i drevet. Et impellerbytte til sjøs forutsetter at du har stengekran, eller plugger og raske fingre, da impellerhuset sitter under vannlinja. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 23.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Nå er jo det originale one-piece impellerhuset til Mercruiser en oppgradering fra et two-piece hus. Byttet impeller i fjor, og det var ikke antydning til slark/slitasje noe sted.ser ikke bort fra at min "happening" er litt spes men den minste lekkasje i simmerringen vil ettehvert ødelegge lagrene spesielt når dreneringshullet er feil vei eller blokkert.ingen slark eller ulyd var åpenbar i forveien. foretrekker impellerhus av metall fremfor plast på generell basis. På bravodrev sitter det ingen impeller i drevet.takk og pris - det var vel alphaen det ja. Et impellerbytte til sjøs forutsetter at du har stengekran, eller plugger og raske fingre, da impellerhuset sitter under vannlinja.gjorde det og det var ganske kurant egentlig.løsne slangeklemmene og ha en passe rull med pussepapir el.l + en strips/tape/hyssing/ledning for hand - dra ut slangen, plugg den - dra den tilbake og opp og strips den til gir/gasswirene el.l. tok bare et par sekunder - begge veier. Redigert 23.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.