Jump to content

Definisjon av nyttefartøy


TeeWee

Recommended Posts

Er det noen som kan gi en eksakt definisjon av hva "nyttefartøy" er?

Det kommer helt an på hvilken sammenheng du bruker begrepet. Dersom du tenker på sjøveisregel 44 så er teksten i regelen litt mer utfyllende når den sier: "større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk"

 

Det står altså ikke nyttefartøy, men "nyttetrafikk". Når noen på spøk eller alvor stiller spørsmål om danskebåten er nyttetrafikk så er det tørre svaret at det holder at den er en rutegående ferge (eller større fartøy). :drink:

 

Er f.eks losbåter nyttefartøy, slik at man i fritidsbåt uansett har vikeplikt for disse?

Losbåten er helt klart nyttetrafikk, men det er ikke sånn at fritidsbåter alltd har vikeplikt for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk. (På den annen side, dersom du svarer med å heise signalflagg "T" når nyttetrafikken tuter på deg i åpent farvann så kan det hende det ikke hjelper.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit nok at losbåter utvetydig er nyttefartøyer, det samme gjelder vel yrkesfiskere, passasjerbåter i rutetrafikk osv. Jeg er med på at jeg må holde unna for nyttetrafikken som følger skipsleia ut og inn av fjorden. Men hva med diverse "show-båter" og andre fjordfyll-båter som vimer rundt mellom øyene i indre Oslofjord? Kan ikke se at dette er noe særlig annet enn lystbåter som er chartret med mannskap, eller?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Men hva med diverse "show-båter" og andre fjordfyll-båter som vimer rundt mellom øyene i indre Oslofjord? Kan ikke se at dette er noe særlig annet enn lystbåter som er chartret med mannskap, eller?

Ikke er de særlig store, ikke går de i rutetrafikk ... :confused: og da blir vel spørsmålet om departementet mener at all næring er nytte :rolleyes: og jeg vil tro at ren fritid ikke blir nytte bare fordi båt og mannskap er chartret.
Link to post
Share on other sites

Ikke er de særlig store, ikke går de i rutetrafikk ... :confused: og da blir vel spørsmålet om departementet mener at all næring er nytte :rolleyes: og jeg vil tro at ren fritid ikke blir nytte bare fordi båt og mannskap er chartret.

Dept mener at all næring er nytte..

Fjordfyllbåtene ER nyttetrafikk.. Desverre. Ihvertfall i følge mannskapet på de samme båtene..

 

har du så stor båt at du må ha 2 topplanterner er du foreksempel uansett å anse som nyttefartøy har jeg lært, det samme om det er en båt der du må ha mannskap i følge sertifiseringer.. Men for all del, jeg synser egentlig bare..

Link to post
Share on other sites

Er det ikke så enkelt at om man bruker båten fordi man får betalt for å gjøre det, så er det nyttetrafikk? For å sette det på spissen: Om jeg kjøper en 14 fots askeladden, og driver transportvirksomhet med denne (betalt arbeid), så er jeg vel nyttetrafikk? Er klar over at dere bor trangt på østlandet, og at oslofjorden er mer traffikkert en vestlandsfjordene, men synes likevel det virker litt lite "båthyggepreget" å iritere seg over hvem som er nyttetrafikk og hvem som ikke er det. Det koster ikke mange kaloriene å vike for en skyssbåt eller to...

Bedre å komme frem i godt humør og litt senere, enn å komme frem med høyt blodtrykk og slitte stemmebånd :yesnod:

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...