SveinHa Startet 24.Juli.2006 Del på Facebook Startet 24.Juli.2006 Fikk et problem på forsommeren. Den ene 41A motoren begynte plutselig å jage på tomgang, pluss-minus 50-60 rpm. Det er såpass merkbart at båtfarten øker og minker. Fikk så overhalt dysene da det ofte er årsaken men det var ingen endring i jagingen. Ved 1000 rpm og over er den helt normal. Noen som har hete tips i saken? Justering av demping på innspr.pumpa? Evt. hvordan? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
REM Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Hmmmm. Dårlig med respons av en eller annen grunn. Jeg har fulgt tråden med spenning og håpet at en eller annen dieselmekaniker kunne lette på sløret og innlemme oss vanlige dødlige i noe av dieselpumpens funksjoner og mysterier. For hvis du har sjekket ut dysene hos et kompetent verksted er det vel strengt tatt ikke så mange andre muligheter enn pumpa. Du har fått trukket til dysene skikkelig igjen regner jeg med slik at ikke noe av sylindertrykket lekker ut og forårsaker ujevn gange og jaging? Gir pumpa litt lavt trykk vil vel det også etterhvert forårsake ujevn gange/jaging? (høyttenking) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rolf Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Hadde mekaniker i båten i morges, han kommenterte at maskinen jagde på tomgang og sa at oljenivået på dieselpumpa burde sjekkes. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 ...og sa at oljenivået på dieselpumpa burde sjekkes.Normalt problem på rekkepumper som f.eks. på Ford. VP bruker fordelerpumper på de mellomstore motorene som 41 serien. Her er det dieselen som smører mekanikken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Cirkeline Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Er foedepumpen OK? ( Fremmendlandsk tastatur) En liten lekkasje i ventilene ved lavt turtall? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 På Yanmar 222 hk får du satt inn en ventil-sak ved dette problemet. Min jagde, men det ble 100% borte når jeg fikk inn denne saken (garanti)... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Divemaster Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Synes å huske at disse maskinene går veldig fint på tomgang ... ... men, har du vurdert å sjekke om du har mye motstand i eksosen ... kom over en 40A som begynte å jage når eksosbendet begynte å bli tett (rust)der hvor sjøvannet treffer eksosen. Skiftet bend, og all jaging forsvant. Ellers så kan du jo ha en liten luftlekkasje i dieseltilførselen ... hvordan er starten på denne maskinen i forhold til den andre? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Starten er nokså lik på begge, litt småfusking de første sekundene og stopper gjerne en gang eller to... Tror ikke det er noe feil med fødepumpen da jeg får fullt turtall med last... Jagingen kom en tid etter filterskift. Denne motoren går fremdeles på CAV filteret men har kjøpt inn et Racor til denne også, står på plass i båten men har ikke koblet over slangene enda. Kanskje det bør være første tingen jeg prøver Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Divemaster Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Høres ut som luft etter filterskifte ... "spin on's" går jeg ut ifra.. Hadde tatt en KIS selv, med sjekking av CAV filter (evt bytte igjen inkl pakkning), Ville ikke byttet over til RACOR før jeg hadde funnet feilen, da det bare introduserer nok et usikkerhetspunkt. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Nåja... CAV er i seg selv et usikkerhetspunkt. CAV-filteret på andre motoren knuste jeg i vår i et tappert forsøk på å få det tett Hva er "KIS"? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Divemaster Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Nåja... CAV er i seg selv et usikkerhetspunkt. .... Hva er "KIS"? OK, hvis du har hatt problemer før med CAV, så bypass i stedet for å forsøke å fikse... KIS --- Keep It Simple ..... sjekk de enkle tingene først ... som på en DD ... Fuel, Filter, Air, Rack osv... Lykke til Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ronald Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) I alle de tilfeller jeg har vært borte i diesel'er som jager på tomgang (dog ikke mer enn to tilfeller - på ulike motorer), så har det vist seg å være filtre som har vært årsaken. Har en kamrat med med mye landbruksutstyr - han sa at skifte av dieselfilter stort sett alltid er første forsøk ved jaging / ujevn tomgang. R. Redigert 25.Juli.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 KIS --- Keep It Simple ..... Lykke til Helt på siden - men jeg har lært KISS (som vel også er et litt "hyggeligere" ord?). KISS = Keep It Stupid Simple. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) For min del syns jeg det er litt rart om det skulle være filteret. Hadde nettopp ett tett forfilter på min 40B maskin. Ikke noe jaging på tomgang men når jeg kom opp i 2800rpm så ville den ikke mer. Slakket ned så gikk det greit. For en tid tilbake hadde jeg også et problem med luft i dieselsystemet. Ikke noe jaging der heller på tomgang. Problemet kom ikke før ved ca 3000rpm. Da begynte den å jage. Hadde eksosbendet vært tett, ville du vel også fått problem med kjølingen, slik jeg hadde problemer med for ikke så lenge siden. Hvor langt må du opp på turtallet for at den skal gå gjevnt? Har du foresten sjekket returrøret/slangen? Redigert 25.Juli.2006 av princess32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 vist komp er i orden er det nokregulatoren i dieselpumpen som henger , dette kan skje på motorer av en litt eldre årgang Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Hei, jeg var bare litt nysjerrig på om du har funnet ut av dette problemet. Og hvis 'ja', så er jeg selvsagt spent på å høre hva problemet var... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2006 Har ikke funnet ut noe. Det er jo ikke så store problemet så jeg har ikke lagt noe særlig arbeid i det enda... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.