troja Startet 24.Juli.2006 Del på Facebook Startet 24.Juli.2006 hei jeg fant en zuzuki 9 hk på loven til svigerfar, har lyst til og prøve og starte den og bruke den som hjelpe/nødmotor til seilbåten. motoren har 2 plugger så da er det vel en 4 takter? trenger den noen form for olje i bensinen? er det ellers noe jeg bør tenke på før jeg prøver og starte den? noen plasser det skal vere olje osv? tipper motoren er fra tidlig 80 tallet men den ser helt fin ut under lokket hilsen jim Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 (redigert) At den har to plugger har ingenting med 2- eller 4-takt å gjøre. Jeg er ingen ekspert på Suzuki påhengere, men er den fra tidlig 80-tall så er det nok ganske sikkert en to-takt. Det var vel omtrent bare Honda som hadde firetakt på den tiden... - i alle fall på så små motorer. Hvis totakt, så trenger den olje i bensinen. Hvor mye varierer fra merke til merke, men de fleste har vel 2%. Noen av de nyere 2-takts motoren blander dette selv via separat oljetank, men "i gamle dager" var det vel vanlig for alle(?) å tilsette dette i bensintanken. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer med akkurat Suzuki. Det finnes vel modellnummer el.l. på stammen kanskje? I så fall bør det kunne hjelpe deg videre... Ronald. Redigert 24.Juli.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 2 plugger betyr ikke at det er en 4-takter. Fantes det i det hele tatt noe særlig 4-takt utenbordsmotorer på 80-tallet? Regner med det er 2-takt. Den trenger da 1-2% utenbordsmotorolje i bensinen. Det går antakelig greit å starte den i en vanntønne uten å gjøre noe mer med den, men du bør bytte olje på drevet/undervannshuset også. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 Enig i de forran, dette må være en to-sylindret 2-takt som skal ha 2% oljeblanding i bensinen og her må du bruke egnet 2-takts olje som du får på pølseboda på hjørnet. Da tenker jeg på disse pølsebodene som også selger bensin Før du prøver å starte ville jeg skrudd ut pluggene regngjort disse. I plugg hullet spruter du oppi noen dråper olje og drar motoren rundt noen ganger uten plugger i. Dette for at du skal få litt smørning rundt i motoren før du starter. Samtidig får du en god sjekk på om motoren har satt seg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
troja Svart 24.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 takk skal i vei og se nermere på motoren i kveld, jeg tenkte mopeder har en plugg og er 2 takter, så da tenkte jeg at dette minst måtte vere en 4 takter hehe Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 takk skal i vei og se nermere på motoren i kveld, jeg tenkte mopeder har en plugg og er 2 takter, så da tenkte jeg at dette minst måtte vere en 4 takter hehe Altså, forskjellen er at en 2-takter tenner på annhver takt (altså hver gang stemplet er på topp) En 4-takter tenner annenhver gang stemplet er på topp, altså hver 4. takt. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 Altså, forskjellen er at en 2-takter tenner på annhver takt (altså hver gang stemplet er på topp) En 4-takter tenner annenhver gang stemplet er på topp, altså hver 4. takt. 4-taktere har også ventiler og smøres med olje fra "bunpanne", som på biler, istedet for olje blandet i bensinen. Så finner du en peilepinne og påfyllingslokk for motorolje, så har du en 4-takter. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) Hadde det vært så vel....! Har selv en Yamaha 2-takter, men med separat oljetank (Autolube). Dog har den ikke peilepinne, og motoren har ikke plaskesmøring (oljen blandes inn i bensinen). Generelt så skal 2-taktere ha oljeblandet bensin, men det finnes unntak og de blir stadig fler og fler. Redigert 25.Juli.2006 av Båtnovisen (see edit history) Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.