Jump to content

Kolbeinshavn - Austevoll


Goddis77

Recommended Posts

Har vært der noen ganger ja...

Trangt å komme inn, men en ganske stor lagune åpner seg så snart du er inne.. I helgene har det tidligere gjerne vært litt vel mye "Hurragutter" utover natten og til den lyse morgen.

har ikke vært der i år.....

Strøm er det rimelig greit å få tak i også. Butikken er åpen utover kvelden.... Vannet i springen kunne ikke drikkes pga. fugleskit fra sjøfugl og dermed bakterier..... Vet det ble jobbet med dette....... Kanskje noen har nylig vært der?

Link to post
Share on other sites

Kolbeinshamn er saman med Bakkasund og Bekkjarvik ei av dei "klassiske" hamnene i Austevoll. Eit "must" dersom ein går på austsida av Huftarøy (Langenuen).

 

Ei svært god hamn, flytebrygger, bensin/diesel, landhandel, hyggeleg vertskap, toalett, dusj, krabbekokar m.m. Drikkevatn er eit problem i heile Austevoll sommarstid, så også i Kolbeinshamn.

 

Hamna har ein del faste stamgjester, men det er eit hyggeleg og ope miljø.

 

Kolbeinshamn har også eigne nettsider.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innløpet er dypt og fint og ikke noe problem å gå gjennom selv om det er litt smalt. Bakkasundet er en større favoritt enn Kolbeinshavn, men bevares flott plass det også. Ellers er jo Bekkjarvik overfylt med båter i forhold til disse to andre plassene (vår erfaring i år så vi snudde når vi stakk nesen innom Bekkjarvik, selv om det er veldig flott der). Langenuen er lang og kjedelig så da er jo leia fra Bakkasundet via Bekkjarvik og Nyleida (eller innom Fitjar og Smedholmen) eller Stolmasundet og Brandasund og ut i havet og inn i Kuleseidkanalen på Bømlo evt videre til Espevær. Alternativ videre inn til Røyksund og via Skobu og Nyleida tilbake...

 

Er det dårlig vær kan en jo gå fra Kollbeinshavn til Godøysund og gjennom Lokksundet også for å unngå Langenuen... I disse områdene er det også ofte betydelig varmere dersom været ikke er som nå...

 

Nei, her er det mye flott og det er jammen godt å være tilbake etter 10 år i båt på østlandet/sørland og Sverige. Iallefall når vi har sånne temperaturer som nå... Vel, så er det bare å få orden på den gamle skorthaugen av et hus vi har kjøpt så skal det bli mange turer i disse områdene...

 

Ingenting galt med sørlandet og Sverige. Det blir nok turer ned igjen dit med båten når vi har lengre ferie og mer tid

 

Tipper dere får en konge-tur...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det dårlig vær kan en jo gå fra Kollbeinshavn til Godøysund og gjennom Lokksundet også for å unngå Langenuen...

 

Vel, det blir kanskje unødvendig langt, og ikkje unngår du Langenuen heller. :wink: Men går du Bårdsundet i staden, går det litt fortare til nordsida av Tysnes...

 

Elles er også Storebø eit alternativ på vestsida av Huftarøy i Austevoll. Det har blitt ein ganske populær plass dei siste åra. Fine badeforhold for små ungar. Har høyrt rykte om at dei har utvida gjestehamna i år.

Link to post
Share on other sites

Vel, det blir kanskje unødvendig langt, og ikkje unngår du Langenuen heller. Men går du Bårdsundet i staden, går det litt fortare til nordsida av Tysnes...

Dette var jo i utg.pkt en avsporing i forhold til spørsmålet, men hvis du går fra Kollbeinshavn til Godøysund og så Lokksund så unngår du jo Langenuen??? Er nå ikke helt sikker på hvor en regner at Langenuen starter, men har vi en artig diskusjon på gang her? Bårdsundet ligger lengre sør og vil bli en omvei fra Kollbeinshavn til Godøysund...

 

Bårdsundet er forøvrig kjempeflott og har mange fine steder å by på... Her har jeg vært svært mange ganger i tenårene med min 14 fots Askeladd og 9.9 Suzuki. Det var tider det :cool:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

... hvis du går fra Kollbeinshavn til Godøysund og så Lokksund så unngår du jo Langenuen??? Er nå ikke helt sikker på hvor en regner at Langenuen starter, men har vi en artig diskusjon på gang her? Bårdsundet ligger lengre sør og vil bli en omvei fra Kollbeinshavn til Godøysund...

Beklagar. Eg misforstod deg, bjoris. Eg trudde du ville gå Lukksundet for å koma til Godøysund (frå Kolbeinshamn). Det syns eg var litt rart. Men skulle du gå gjennom eit sund, tenkte eg kanskje du meinte Bårdsundet. Det er rett at det ligg litt lengre sør, og er ein omveg. Men det er ein flott omveg...

 

Når det gjeld Langenuen, så startar den i nord mellom Rekstern og Huftarøy (i følge kartet). Altså omlag på linja mellom Kolbeinshamn på Huftarøy og Svarvhella på Rekstern.

Link to post
Share on other sites

Beklagar. Eg misforstod deg, bjoris. Eg trudde du ville gå Lukksundet for å koma til Godøysund (frå Kolbeinshamn). Det syns eg var litt rart. Men skulle du gå gjennom eit sund, tenkte eg kanskje du meinte Bårdsundet. Det er rett at det ligg litt lengre sør, og er ein omveg. Men det er ein flott omveg...

Ja, jeg burde skjønt at vi misforstod hverandre litt.

 

Enig at Bårsundet er flott. Gikk gjennom på lørdag når jeg slepte hjem den nyinnkjøpte Ynglingen frå Hagavik. Det tok oss jammen 4 timer til sørsiden av Stord, men du verden for en tur og jeg innser at vi går for lite på sakte. Nå gikk vi 6-7 knop og vi satt mye frempå og fikk i meste laget med sol og varme. Deilig! I går skulle jeg først legge 60 kvm med parkett og så ta jomfruturen med Ynlingen, men ble ikke ferdig før halv 12 så jomfruturen er utsatt til i kveld, den som venter på noe godt :cool:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ad Kolbeinshavn og dårlig vann om sommaren:

 

Nytt vannverk med rensing kom på plass i fjor for hele området ble vi fortalt.

 

På stedet er det vannmåler, og butikkinnehaverene betaler pr. liter. Da kan man forstå at den gamle advarselen fra Kommunelegen om koking av vannet fremdeles henger :lol:

 

Vi fikk melding fra en lokalinnvåner om at vannet var fullt ut drikkbart. Vi fyllte tanken, og hadde på ingen måte problemer med løse mager etterpå.

 

:flag:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Vi fikk melding fra en lokalinnvåner om at vannet var fullt ut drikkbart.

Men korleis var smaken og fargen? Eg pleier som regel å unngå å fylla "øy-vatn" på ferkvasstanken, fordi eg syns kvaliteten frå små lokale vassverk er dårleg. På våre kanter er Brandasund blant dei dårlegaste. Sjølv om vatnet ikkje er helsefarleg, smakar det dårleg og er lysebrunt på farge. Mykje humus. :puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...