Jump to content

Driftstemperatur Sabb 8-10 hk


Carnot

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg utsatte min Sabb 8-10 hk for litt hardkjøring her om dagen og oppdaget at kjølevannstemperaturen vaket rundt 90 grader. Er dette i overkant? Noen som har erfaringer på området? Kan legge til at motoren er ferskvannskjølt og ved lavere turtall ligger temperaturen på 70-80 grader.

 

C

Link to post

Hei, kjenner ikke Sabb'en spesielt men for en ferskvannskjølt diesel er ikke 90 grader unormalt. Min nissan har termostat på 87 grader.

 

Dersom den hadde vært saltvannskjølt motor skulle den derimot hatt temp på under 70 grader.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Termostaten til G-modellen (8-10hk) åpner ved 55 grader. Slik sett bør du nok ikke nærme deg 90 grader for raskt. Litt i overkant etter min smak.........

 

Min egen har en driftstemperatur på mellom 65 og 72 grader ved marsjfart "med litt trøkk i" - unntaksvis går den opp i 74 grader hvis jeg tar gassen helt ned etter lengre "hardkjør".

 

Har du sjekket pumpemembranen? Skiftet glycolblandingen i kjølevannskretsen? Nok vann i trykktanken?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg har sjekket at det ikke lekker kjølevæske fra undersiden av pumpehuset, men fant ingen lekkasje. Bør membranen inspiseres direkte? Hvor ofte bør membranen forresten byttes?

 

Glykolblanding er ikke skiftet, bare etterfylt. Planen er å følge nøye med å se om det lekker... Såvidt jeg har skjønt hittil (undertegnede er temmelig fersk båteier), har motoren ikke trykktank, men er utstyrt med separat ferskvannsbeholder.

 

C

Link to post

Hei.

 

Motoren din har heilt sikkert trykktank. Beholderen er skrudd direkte i lyddemperen og midt mellom disse sitter også termostaten...

Det som ofte skjer er at det setter seg drit i vannventilhuset, noko som fører til at ventilane ikkje stenger heilt og du får dermed mindre sirkulasjon i ferskvannsystemet....

 

Dersom denne motoren nyleg er ombygd til ferskvannkjøling kan det i tilleg være rustflak frå blokka som har løsna og lagt seg i vannkanalane til toppen.......

 

Eg ville først skjekka vannventilhuset...dette skrur du jo uannsett av dersom du skal sjå på membranen.... viss du tar av denn nederste slangen på huset og blåser der skal du kunne blåse gjennom... men du skal ikkje kunne suge...... :yesnod:

 

Lykke til

 

mvh

Powerline

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...