Jump to content

Driftstemperatur Sabb 8-10 hk

Carnot

Recommended Posts

Termostaten til G-modellen (8-10hk) åpner ved 55 grader. Slik sett bør du nok ikke nærme deg 90 grader for raskt. Litt i overkant etter min smak.........

Min egen har en driftstemperatur på mellom 65 og 72 grader ved marsjfart "med litt trøkk i" - unntaksvis går den opp i 74 grader hvis jeg tar gassen helt ned etter lengre "hardkjør".

Har du sjekket pumpemembranen? Skiftet glycolblandingen i kjølevannskretsen? Nok vann i trykktanken?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg har sjekket at det ikke lekker kjølevæske fra undersiden av pumpehuset, men fant ingen lekkasje. Bør membranen inspiseres direkte? Hvor ofte bør membranen forresten byttes?

Glykolblanding er ikke skiftet, bare etterfylt. Planen er å følge nøye med å se om det lekker... Såvidt jeg har skjønt hittil (undertegnede er temmelig fersk båteier), har motoren ikke trykktank, men er utstyrt med separat ferskvannsbeholder.

C

Hei.

Motoren din har heilt sikkert trykktank. Beholderen er skrudd direkte i lyddemperen og midt mellom disse sitter også termostaten...

Det som ofte skjer er at det setter seg drit i vannventilhuset, noko som fører til at ventilane ikkje stenger heilt og du får dermed mindre sirkulasjon i ferskvannsystemet....

Dersom denne motoren nyleg er ombygd til ferskvannkjøling kan det i tilleg være rustflak frå blokka som har løsna og lagt seg i vannkanalane til toppen.......

Eg ville først skjekka vannventilhuset...dette skrur du jo uannsett av dersom du skal sjå på membranen.... viss du tar av denn nederste slangen på huset og blåser der skal du kunne blåse gjennom... men du skal ikkje kunne suge...... :yesnod:

Lykke til

mvh

Powerline

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...