Jump to content

Seilbåtopptak på slipp -går det bra?

atletico1

Recommended Posts

Har tenk å ta opp seilbåten med masten på for å skifte zinkanode på propell, bytte aksel gummipakning og en kuleventil før båten blir liggende ute i vinter. I båthavna taes alle seilbåtene opp for høsten med mobil kran etter at de har demontert masten. Men de har også en slipp som kan benyttes til reparasjoner/vedlikehold. Når motorbåter benytter slippen ligger de seg godt tilrette på vognen og har bare løst gjort fast i vognenes hjørnestolper.  

Det jeg lurer på er om det er tilrådelig å benytte denne vognen ved opptak av seilbåt med finnekjøl. Selve kjølen er 180cm  og båten vil da nærmest stå å balansere på kjølen. Ved å gjøre fast fra akter og fremre pullert til vognens hjørnestolper vil vel båten kanskje ikke bevege seg. Men slippen går jo på skrå oppover til land og seilbåten (36") vil da bli baktung. Vil pullertene holde båten?  De er ganske kraftig dimensjonert. Er litt i tvil om jeg skal prøve på dette. Vil nødig ende opp med at båten velter bakover av vogna.

Er det noen av seilbåtmedlemmene  her på forumet som har gjort benyttet en slik vanlig  skrå slipp.  Det finnes andre slipper som heiser seilbåter rett opp sidelengs og det synes mer betryggende.

Alternativt får jeg finne et sted  i nærheten (Fredrikstad distriktet) hvor de bruker gaffeltruck  eller andre remedier for opptak med mast.

Hei, har selv ingen erfaring med opptak av seilbåt på slipp. Er enig med deg at det ser risikabelt ut. På vestlandet derimot er det vanlig at man tar opp seil båtene med slipp slik at min skepsiss muligens er overdrevet.  

Har selv båten på Hvaler og benytter Slevikkilen Båtbyggeri v/Knut Halvorsen for å ta opp båten for høst og vår sjekk. Du treffer han på 69328870. Han har en stor truck beregnet for formålet slik at opptak med riggen stående ikker er noe problem.

De er dyktige, gir kjempe service. Det er imidlertid mye å gjøre om dagen så man må være litt tålmodig.

Jeg skal selv opp i løpet av uken for høst sjekken.

Lykke til.

:smiley:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

....   Alternativt får jeg finne et sted  i nærheten (Fredrikstad distriktet) hvor de bruker gaffeltruck  eller andre remedier for opptak med mast.

Hei atletico 1!  :smiley:

Det finnes sikkert flere slipper her i Fredrikstad-området som tar opp seilbåter med rigg  -  bare i tilfelle du får bruk for det, så har jeg personlig kjennskap til følgende 2 stk.

- Onsøy Båtservice - Østkilen, 69 32 95 99 - spør etter Hammond Ramsli

- Marin Elektro på Gressvik (Yanmar / Sabb / Perkins) - ved Gressvik Bruk. Adr. = Bruket 37 - 69 32 67 97 - spør etter Hans

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det er flere steder det er lett å gjøre dette i Oslofjorden.

Ute ved Kavringen kan du få hevet hele båten på plattform, sikkert og enkelt men litt dyrt.

Det er flere steder du kan få den opp en rask tur i kran. Lasa gjør dette ganske rimelig. Har også veldig gode erfaringer med gjengen innerst i bunnefjorden, har glemt navnet  - men han er en virkelig god kranfører som tar godt vare på båten din.

Det du skal passe opp for når det gjelder opptak med kran og mast, er jo kranførere som ikke helt forstår dette med rigg og hva den tåler. Tror nok ikke stag og vant tar skade hvis det blir lagt press på dem, men det hverken ser eller høres bra ut! Dyktige kranførere derimot sjonglerer rundt med båten som de vil uten å engang være bortpå riggen....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...