Jump to content

Dekksluke til Halco 26

starve

Recommended Posts

Hei. :flag:

Har en Halco 26 fra 1985 med dekksluker i sotet plexiglass eller akrylplast.

Har vært uheldig å knust den ene dekksluka mi og nå sliter jeg litt med å få tak i en ny.

Tror det er samme mål på lukene på alle Halco'ene, min er for ordens skyld ca 630x420, med innvendig karmmål på 605x400.

Har sjekket diverse leverandører på nett som Maritim, Seatronic, Watski, Hjertmans, osv, men det er ikke mye å hente der.

Er det noen der ute som har noen tips om hvor jeg kan få fatt i, eventuelt laget, en ny luke?

Takker så mye for tipset.

Ringte til Marinesenteret i Bergen men de hadde ikke flere Halco-luker å by på. Kun komplette luker, men de er selvsagt blandt de mange som ikke har std luker med mål som ligger i nærheten av de målene som Halco'n opererer med.

Alle tips mottas med stor takk. :sailing:

Mener det er tre år siden. Marinesenteret overtok mye av restlageret til Halleland som produserte Halco. I tillegg var det en ansatt som ble med på flyttelasset. Har god erfaring at de skaffer det meste som det er mulig å oppdrive. Kanskje du har truffet på feil person? Du vet det er ferietid og da kan man jo treffe på feil person.

Jeg fikk Gyli Plast til å lage ei luke til min Polar 29 for noen år siden. Altså etter mine mål (jeg sendte ned den gamle, sprukne til dem). Selv om den ikke ble 100% lik originalen, så ble det mer enn flott nok, og luka er like fin den dag i dag. Det var kanskje litt på siden av "kjernevirksomheten" deres å spesiallage luker, men de gjorde likevel. Tror jeg havnet på rundt 2000 kroner den gang, sikkert noe dyrere i dag. Min luke var også noe mindre enn din.

Link til hjemmeside.

Hadde jeg vært et par-tre år senere ute, så kunne jeg kommet billigere ut av det. For noen sesonger siden begynte nemlig Maritim å selge luker lik originalen til eldre Polar, Nidelv og andre. Kanskje du kan henvende deg til Maritim og høre hvor de får disse fra? Det kan jo hende de har en "luke-fabrikk" el.l. i bakhånd som også kan lage for dine mål? Kanskje en rimeligere løsning enn Gyli-varianten...

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Har du peiling på fornavn, etternavn, kallenavn, eller andre signal som den tidligere Halco-ansatte lyder?

Lettere å treffe rett mann når man vet hvem man søker.... :smiley:

Du kan gjerne sende det pr mail til meg:

stein.olsen@neasonline.no

Husker desverre ikke navnet, men kjenner han igjen når jeg er innom butikken. Ellers må jeg jo si at det ytes utrolig god service, faktisk det beste jeg har møtt i Bergen. Hvis du spør etter han som kom fra Halleland vet alle i butikken det. Håper han ikke er på ferie nå da.

Skal se i morgen om det er samme målene på mine luker.

:yesnod:

Taklukene på halcoene må vere et svakt punkt tror eg. Eg bytte alle mine luker til rektanglere, større og mer moderne gebo-luker.

Eg har gitt bort alle mine gamle luker til andre halco-eiere som har mistet/ødelagt sine luker.

Skulle nok tatt et avstøp slik at eg kunne solgt flere...

Tror ikke lukene er spesielt svake. Luken min som knakk fikk en skikkelig smell. Båten min er fra 79 og de andre lukene er ganske bra enda.

Kan det være at du tenker på glassfiberlukene som ikke er gjennomsiktig?

:rolleyes:

• 1 måned senere...

Da har jeg omsider fått montert nye luker. :cheers:

Fikk produsert luker hos Sandbekk Akrylprodukter i Svarstad (tlf 33 12 96 41). Sendte en enkel tegning på de som jeg hadde fra før og fikk lukene levert ca 2 uker etterpå.

Det var pene luker som var mye mer solid enn de orginale.

Passet bra gjorde de også. Tettet bedre enn de gamle, og bedre utseende.

Alt i alt gode greier :flag:

Prisen var heller ikke avskrekkende, det ble 2.600:- for 2 stk, frakt og mva inkludert.

Kan med andre ord anbefale samme leverandør til andre Halco-eiere, og for så vidt andre båteiere med "suspekte" dekksluker.

Fikk laget dekksluke i juni hos Kreativ Plast på Nøtterøy. Den er sort,og en kan se ut av den men ikke se inn i båten. Kr. 2289 hvis jeg husker rett. Det gjør jeg sikkert ikke men det var under 2300 ihvertfall. Pyntet opp dekket gjorde den også mot det campingvogn røkkelet som stod der før. Nå har jeg planer om ny skyvedør til kabinen i løpet av vinteren . Forstod det slik at denne typen Lexan ikke kan bøyes men produktsjefen er rasende god til å finne kreative løsninger hvis kunden er villig til å være med på prøving og feiling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...