Jump to content

scand 26 cc forbruk og marsjfart


dunk

Recommended Posts

Scand 26 med en VP 165 hk. 1985 mod. AQ AD 40 B (er det kanskje en a utgave?

blir fortalt at den marsjer på 25 og topp 28 kn. hva er riktig og hva er dieselforbruket pr.time ?

Høres ut som høy marsjfart ... kanskje max minus 2 - 400 RPM, men det blir å gå maskinen ganske hardt ... og 40A utgaven var vel på kun rundt 130 HK..

 

Regn med rundt 38 - 40 L per time på max, men regner med at du vil gå ned til ca 26 - 30 per time ved rundt 65 - 70 % belastning (HK, ikke turtall), som sikkert vil gi rundt 20 - 22 knop med den konfigurasjonen (groe, last, drivstoff og vann) som de oprinnelige tallene var gitt.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Forbruk for diesel maskiner:

 

Det skal ligge en link på dette forumet til Volvo Penta som viser forbruksmønsteret på de forskjellige turtall. Er ikke sikker på hvor denne ligger da. Noen som vet??.

 

Har en lik motor som du 165 Hk 40b maskin.

 

Forbruket på denne ligger på cirka 210-220g/Kwh.

 

1Kw = 1.36Hk. 165/1.36= 121.3Kw

 

Forbruk full fart: 121.3Kw*0.220Kg/kwh= 26.68Kg/h. = 26.68kg/0.850kg/m3= 31.38 liter per time.

 

Mars fart: 85% av 121.3Kw = 103.1Kw*0.210g/kwh= 21.65kg/h.= 21.65kg/h/0.850kg/m3 = 25.4 liter per time.

 

Dette er de tallene som jeg bruker, og det er ikke langt fra sannheten etter praktiske erfaringer.

Noen vil vel si at 85 % er mye. Disse relativt små diesel maskinene fra volvo penta har bare godt av å bli kjørt litt hardt. Kjører du bare opp mot 60% vil du oppleve at turboen din vil bli sotet ned. I følge instruksjonsbok til volvo skal du kunne kjøre på 3400rpm kontinuelig. 200rpm unner max.

Link to post
Share on other sites

Tja... hva skal en si... om en kikker innom hjemmesiden til volvo penta så finner man svarene..

 

En 40 motor med 165 hk på svinghjulet.. har et spesifikt forbruk på litt over 270 g/kWh på rundt 2500 o/min Dette øker til rundt 290 g/kWh ved maks turtall.. om en leser ut av diagrammet i hk så er forbruket på max oppgitt til å være ca. 218 g/hkh... har man da 165 hk... så blir dette ca. 36 kg/h og med en tetthet på 0.85 så blir dette 42 liter i timen med maks uttak.. Dette er vel hva man kan forvente av en forkammemotor...

 

Om du lugger rundt i fjorden med rundt 2500 o/min og tar ut en betydelig lavere effekt så vil nok forbruket være betydelig lavere.. men eksakt er ikke mulig å si siden propell kurven er ikke oppgitt der..

 

Referansen ligger her

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på Scand 26 selv og har sett at de oppgitt med AQAD40A på 130HK angis med max fart på 22-25 knop på ulike anonser. Antar her at 22 er mer reelt en 25. Med AQAD40B på 165 HK angis de til rundt 28 knop som den du har sett på.

 

Som tidligere antydet er disse gamle volvo'ene med forkammer noe tørste. :drink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...