Jump to content

Perkinsen går varm

Astor

Recommended Posts

Gradevis har turtallet ved marsjfart blitt lavere da jeg har måtte regulert den i forhold til tempen på motoren. Før kunne jeg gå fullt uten å tenke på at varsellampen blinket. Da var også sjøvannet adskillig kaldere enn varme 23 som er i fjorden i disse dager. Dette spiller også inn, skulle jeg tro.

Allikevel har jeg nå skiftet begge termostatene, uten virkning. Impelleren skal skiftes på mandag. Sitter for jæ....g til. Kommer en kar med tynnere fingre enn mine som skal ta jobben.

Det jeg tror er at sjøvannsdelen er full av dritt. Noe jeg bare tror men ikke vet. En systemrens av det harde slaget må trolig til. Her kunne jeg godt tenke meg å høre hva dere andre har brukt på denne jobben.

Allikevel håper jeg i det lengste på at impelleren bør skiftes. Ferieuka nærmer seg med raske skritt.

Motoren er en 217 hk Perkins av 84-årgang.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei Astor!

Ser av forumet her at mange bruker "Systemrens" til dette formålet!

Håper du kommer tilbake med ny info når du har skiftet impelleren!

Har du mye damp hengende etter når du går????

Har ikke mer en normal røyk fra motoren. Ingen damp som du nevner. Han spytter ut vann fra eksosen også.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det første du bør sjekke er om du har igjengrodd inntak. Min motor begynte på slutten av fjordårets sesong å økte temperatur med turtallet. Jeg byttet temostat og tempføler og var på vei til å bytte impeller og eventuelt elektronikken da en nabo ba meg sjekke inntakene (har et på hver side av kjølen). Inspeksjon viste betydelig mengder 'mini' blåskjell i inntakene (ikke på). Brukte et lite skrujern til å knuse og løsne blåskjellene. Etter dette har jeg ikke hatt noe problem med varmgang. I år passet jeg på å ha bunnstoff godt oppi inntakene.

mvh

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...