Jump to content

Skjærgårdsjeep m/bedre enn gjennomsnittlige sjøegenskaper


Rolf

Recommended Posts

Lurer på å bytte ut With'en med en skjærgårdsjeep med virkelig gode sjøegenskaper, gjerne en eldre modell bare den går godt i noe sjø. Windys båter er jo generelt kjent for suverene "kjøreegeneskaper", gjelder det Windy 5900 også?

 

 

Andre båter som anbefales?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Som jeg kan huske det så ble denne båten, Windy Fisherman, kun produsert en kort periode og i få eksemplarer og fikk ikke noen god omtale.

Finnes mange gode skjærgårdsjeeper i dag som f.eks Askeladden, Yamarin, White Shark, Skibsplast, GH osv så viktig først å bestemme seg for hvor mye penger man vil bruke på dette, hva slags bruk har man, fisking, vannskikjøring, transport, skal man ha den på henger, antall sitteplasser, farvann den skal benyttes i, motortype (2 eller 4-takt) størrelse motor osv osv og så begynne å se etter den typen/prisen man har definert.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5900 Fisherman er vel basert på skroget til Draco 1800 / senere 1900 Suntop. Den mener jeg å huske fikk bra omtale for sjøegenskapene sine.

Kan ikke huske å ha lest noe spes. negativt om 5900 mht sjøegenspaper, men det er jo ikke alltid det er like vellykket å lage en skjærgårdsjeep basert på et skrog fra en DC eller HT- båt, vektfordeling m.m blir ikke alltid så bra som man kunne ønske.

 

Dersom jeg skulle kjøpt en jeep rundt 20 fot , med tanke først og fremst på kjøreegenskaper og sjøegenskaper så hadde jeg vurdert Hydrolift F-20 , evt Oceancraft 620. Eller kanskje en eller annen RIB med litt hvasst skrog.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag en With 528S m/50hk Yamaha. Båten er glimrende på bortimot flatt vann, men blir det litt vind og littegranne sjø så blir det mye slag og bank, det føles som båten slåes i filler under meg. With'en er av dromedille typen så den planer raskt men er dessverre nesten helt flat i bunnen fra ca midtskips og akterover.

Så nå vil jeg ha en båt som har dyp v bunn i håp om at dette gir bedre egenskaper i vind og bølger.

Videre vil jeg ha en båt med bred nok vindskjerm slik at to stk kan sitte greit i le, den må ha en sittebenk helt akter slik at det blir levelige forhold for passasjerer også. Den kan også gjerne ha oppbevarings rom under benker og i konsoll. For å få plass til dette bør den være minst 19 fot, gjerne opp til 22 fot. Motorstørrelse 100-150+ hk. Pris 150.000 +/- Bruksområde blir badeturer, vannsport, fisketurer, teinetrekking, transport av folk og gods sommer som vinter.

 

Har jo hørt positivt omtale av egenskapene til Ibiza 20 Sport. Synes denne ser veldig grei ut med en bortimot ideell konsoll.

 

Flere forslag/kommentarer?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en With 480 og ja, den er flatbunnet og slår some bare f.....

 

Har hatt en Ibiza20 Touring og ville heller anbefale Touring enn den åpne modellen. Med Touringmodellen kan du ha kalesje på foran samtidig kan noen stå ute og fiske, trekke tegner osv. Bra (men ikke topp)sjøeegenskaper, solid båt og god kvalitet. En Ibiza 20 vil nok koste mer enn utgangspunktet ditt (?).

 

GH V20 har vært nevnt, fått meget god omtale og en båt jeg kunne tenkt meg! Er nokså ny og vil vel komme på godt over 200'?

 

Buster Magnum likedan meget god båt, god omtale, men aluminium selger fortsatt ikke i Norge - egentlig litt rart! Båten er lett, solid, enkelt vedlikehold og meget god i sjøen.

 

Ibiza 19 Sport, smal, trang og rank, men går som en kule og nydelig i sjøen!

 

Har selv en White Shark 175 (gjør ca 40 knop med en 115hk) som er en båt jeg ville anbefalt deg (min er IKKE til salgs!). God sjøbåt, tung og solid, bred så gir en meget god plattform ved fisking og du kan trygt stå tre på en side uten at du føler at du vil velte. En ordentlig guttebåt som mine barn (gutter på 17 og 19) elsker å kjøre, stå på wakeboard, vannski osv.! Båten oppleves som mye større enn den er og gir god plass til seks personer (eller 7 eller 8), og det får du ikke plass til i f.eks en Ibiza 19 som er 1,5 fot lenger!

 

 

Ikke kjøp en båt som er lakkert (eller omlakkert), eller farget skrog for den saks skyld for de er bare ikke pene etter noen år, møte med brygger, svaberg osv.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Askeladden 635 Freestyle er kanskje båten du er ute etter. Har selv en slik båt med 200 hk Optimax motor. Med sine 21 fot er båten meget romslig (8 - 10 personer er ikke noe problem). Bredden er hele 2,50 og vekten er ca 1000 kg u/motor. Med motor og full tank nærmer du deg en vekt på ca 1400 kg. Med 200hk gjør den tett oppunder 50 knop. Brukt finner du disse på finn.no i prisleiet 200 - 250k. Båten har høyt fribord og tåler bra med sjø. Anbefales !!!

Link to post
Share on other sites

Askeladden 635 Freestyle er kanskje båten du er ute etter. Har selv en slik båt med 200 hk Optimax motor. Med sine 21 fot er båten meget romslig (8 - 10 personer er ikke noe problem).

Er ikke denne kun godkjent for 7 personer da i henhold til CE merkingen??? Da kan vel 8-10 personer fort bli et problem..... i allefall om noget hender :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Askeladden 635 Freestyle er kanskje båten du er ute etter.

Av en eller annen grunn "tenner" jeg ikke på Askeladden. 636 Freestyle ser jo bra ut den men allikevel.... dessuten blir den for dyr.

 

Dypere V bunn hjelper nok en del men det blir nok uansett en del slag og bank.

Joda, er jo klar over det men regner med at det meste må være bedre enn With'en. Er ute etter mest mulig "gå_på_skinner" følelse, kanskje jeg skal begynne å se etter en Rib?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Sydvesten! Det var kun ment for å illustrere den gode plassen om bord.

 

Vi har også en Askeladden 505 Freestyle. Også denne båten er godkjent for 7 personer.

Ville faktisk følt meg mye tryggere med 12 voksne i 635'n enn med 7 voksne i 505'n. Det

er faktisk ikke så mange landstedsbåter som er godkjente for 8+ personer. Ofte er det jo

slik at man er en familie på 4 (den typiske A4-familien) som kanskje får besøk at en annen

A4 familie, hvor man har lyst til å ta med alle på en liten tur ut blandt holmer og skjær. Tenker

det er mange som lar 8. mann sitte igjen på bryggen pga CE-merkingen ... :cool:

Link to post
Share on other sites

Dypere V bunn hjelper nok en del men det blir nok uansett en del slag og bank.

Er STOR forskjell på å kjøre en flatbunnet båt kontra en velskapt båt med V-bunn når det er litt sjø.

 

Kan også være stor forskjell på 2 båter med samme bunnvinkel, forholdet mellom lengde/bredde og hvordan bæringen er fordelt har begge mye å si for hvordan skroget oppleves i sjøen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En meget god norskprodusert båt er Ibiza 19 (med en eller annen betegnelse bak) Var senest i forige helg om bor i en slik båt. Hvaler - Strømstad og tilbake igjen i 1 meter bølger, var silkekjøring.... Jeg hadde helt klart vudert en av disse båtene....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...