Jump to content

Er nyere plastbåter dårligere laget enn gamle ?


Tom J.

Recommended Posts

Vi ser etter ny båt. Jeg har mest lyst på en Jeanneau Merry Fisher 625. Synes denne båten har noen prima løsninger, og ser veldig praktisk ut til vårt bruk. Jeg og Admiralinen dro til Svela Marine i Fredrikstad for å prøve en. Den falt helt i smak. Vi likte alt på den, bortsett fra førerstol og at den ikke hadde passasjerstol. Så sjekket vi litt opp på finn.no etter brukte. Fant en båt som var 2005 modell. Var å så på den i helgen. Båten var fin med masse utstyr, men det var en ting som slo oss. Det var sprekker flere steder i gelcoat. De så ialfall ut som sprekker. Førerstolen var svartprikkete (om dette kan vaskes av vet jeg ikke, men det gikk ikke bort da jeg prøvde gni de av med fingrene) På badetrappa var det gått av et lite flak så vi så inn på glasfiberen. Dette er egentlig småting (mulig jeg er veldig pirkete, men jeg hadde ikke ventet dette på en 2005 modell), men det får meg til å lure siden båten var brukt i en sesong, og ikke hadde mer enn ca 100 timer gangtid. Vell hjemme tok jeg en titt på min 79 modell Draco 1700. Båten har ikke blitt omlakkert, så alle sår og riper synes. Den har rift i gelcoaten som jeg laget etter en hasardiøs tillegging til ei brygge med ei stålbjelke som stakk ut. Ellers har den noen små sår i gelcoat, men det er lite med små sprekker i gelcoat (sett med mine øyne). Tatt i betraktning at skroget på båten nærmer seg faretruende 30 år, så har den holdt seg utrolig godt. Det tekniske om bord er byttet, men det er en annen sak. Nå vet ikke jeg hvordan Merry Fisher 625 båten var blitt behandlet. Men eieren skyldte på dårlig støp fra fabrikken når jeg kommenterte sårene. Nå skal det sies at jeg ikke har sett på flere brukte av denne typen, så det kan hende denne var spesielt dårlig, men man kan jo lure.

 

Er det slik at nyere båter tåler mindre ? Har de dårligere støp ? Hva slags inntrykk har dere ?

Link to post
Share on other sites

tror desverre du har en del rett i ditt spørsmål vedr. kvaliteten på støp/gelcoat på nyere båter. Selvsagt er det her som med mye annet avhengig av pris ,men generellt oppstår det mye oftere sprekkdannelser og andre skader på nesten nye båter. :smash:

Båtproduksjonen har jo eksplodert og mange nye produsenter har kommet på banen. De fleste blir nå støpt maskinellt og det går virkelig unna på "samlebåndet" Videre blir det kanskje lagt "for stor" vekt på design og smakfull innredning. Bare tenk på alle kanter/hjørner og "svake" partier på nye båter i dag. Dette i kombinasjon med (meget) kraftige motorer, som utsetter skroget for enorme påkjenninger og sprekkdannelser er derfor ikke til å unngå etter min mening.

Jeg har med selvsyn sett mange skader som åpenbart er resultat av disse momentene i tillegg til altfor dårlig/manglende forsterkninger på utsatte steder.

 

Arve

Link to post
Share on other sites

Som Vannoveralt skriver, tidligere ble det ofte lagt et lag for mye enn for lite.

(Og de båtene som ble lagd på 70-tallet som ikke ble solide nok , er nok forlengst kjørt istykker og kondemnert)

Idag lages ofte båtene med omfattende styrkeberegninger, sånn at de skal være akkurat sterke nok... (I teorien iallefall :lol: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...