Jump to content

Oppsett av D-Link router


Harald-

Recommended Posts

Har en stasjonær PC ombord.

Kjøpt en antenne til å koble til routeren, og ønsker å sette denne opp til å ta inn nettverk som f.eks. Telenor Wlan.

 

Kort fortalt ønsker jeg at den stasjonære PC'en skal fungere som en helt vanlig bærbar PC med innebygget trådløst nettverkskort.

 

Har brukt andrerouterer som rent accesspunkt ved å konfigurere den med dynamisk IP adresse, og håper derfor den går an å sette opp som et trådløst nettverkskort også.

 

Noen som vet hvordan?

Link to post
Share on other sites

Dette vil jo avhenge av den aktuelle ruteren og dens muligheter. Men skal det være håp, så må du i alle fall kunne sette routeren i "bridge mode" (som alternativ til at den står som aktiv DHCP-server). Men jeg er likevel litt usikker - normalt er vel bridge-mode for en slik router lagt opp til at (inter-)nettet kobles til via fysisk kabel på dedikert port på routeren, og at PC'ene kobles trådløst (evt. også disse med kabler dersom routeren også har porter for PC-tilknytning i tillegg). Det du ønsker er jo litt motsatt vei (altså trådløst mot nett, og fysisk mot PC). Da ble jeg plutselig litt mer usikker....

 

Men ... jo ... vet ikke helt... Som sagt - sjekk om du kan konfigurere routeren i "bridge". Hvis det går, så forsøk i alle fall!

 

Ronald

[ Lagt til noen timer senere...: Det er nok egentlig en repeater du skulle ha anskaffet deg. Spørsmålet er da altså om din D-Link router kan opptre som en slik. Hvis ikke - for en relativt rimelig penge finer du f.eks. en slik her. Eller en annen (D-Link) finner du her. Den første av disse har i alle fall mulighet for kabeltilknytning, den siste er jeg litt mer usikker på i så måte.]

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner.

 

Kan ikke koble til et PCI kort til PC'en, da dette er en "liten" PC uten egne kortplasser.

Antennen er allerede innkjøpt med 8m kabel, så jeg må vel prøve meg litt frem.

Er dårlig med signal i styrhuset på Olav Ringdal Jr. derfor ønsket jeg å montere antenna på "monkeytoppen"

 

Får prøve meg litt frem.

 

Konfigurerte akkurat en ny 3COM router som jeg bruker på båten hvor jeg jobber.

Ingen problem å sende gjennom stålskott til lugaren ved siden av, dette er en router som er satt opp til DHCP server, på denne måten fngerer den som vanlig nettverkskabel men trådløst.

Da koblet jeg kabelen merket WAN til utaket (som igjen går til en stor hub) og jeg jobber trådløst, pluss at en anne maskin er koblet til en av portene.

 

Men skal i grunnen ha omvendt jeg.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...