dunk Startet 27.Juli.2006 Del på Facebook Startet 27.Juli.2006 (redigert) 130 hk.diesel.. VP, AQAD31 A .. VP, aqad 31b Hva er forskjellen på A og B utgaven ? hørte om en som måtte skifte ventiler i en VP, aqad 31b etter at intercuuleren begynte å lekke vann .. ( han måtte skifte huset og det var ikke billig , nesten 20.000.- ) Redigert 27.Juli.2006 av dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 I utgangspunktet den samme motoren. B er en videreutvikling av A utgaven som ble introdusert i 1986 som den første direkteinnsprøytede dieselen i Volvos 30/40 serie. B versjonen kom i 89/90 med bla. høyere kompresjon og 2 step dyser. Dette med høyere komp blir påstått å være hovedårsaken til at B-serien ryker mye mindre ved oppstart enn hva A-serien gjør. Det norske båtmarkedet kollapset omtrent samtidig med at B-serien ble introdusert. Dette er grunnen til at det går så mange av A-serien, og at B-serien er relativt skjelden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
dunk Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 (redigert) han som fikk ødelagt motoren etter at I.C begynte å lekke. i en aqad 31b han måtte overhalle topp med sliping av seter+ventiler ny innsats til I.C. hva er grunnen til at den gikk i stykker/begynte å lekke? aqad 31b er egentlig en sterkere motor med litt flere hk. ?? hva ville du ha valgt av disse 3 motorene i en 24 foter helplaner : VP, AQAD31A eller aqad 31b utgaven eller en VP. 165 hk. AQ AD 40 B Redigert 27.Juli.2006 av dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 hva er grunnen til at den gikk i stykker/begynte å lekke? hva ville du ha valgt av disse 3 motorene i en 24 foter helplaner : VP, AQAD31A eller aqad 31b utgaven eller en VP. 165 hk. AQ AD 40 B Som så ofte ellers er årsaken til slike havarier manglende preventivt vedlikehold. Mange lever etter mottoet, feilaktig etter min mening "ikke reparer noe som virker". Dette blir en kjærkommen unskyldning for mange til å la være å krabbe nedi et varmt, møkkete stinkende motorrom for å sjekke at ting funker som det skal. Hvordan vet man at ting virker som det skal hvis man aldrig sjekker og undersøker? Den dagen ting ikke lenger virker er det ofte for sent, og store merkostnader følger. At intercooleren ikke lekker saltvann er enkelt å sjekke, hvis du har gjort deg kjent med motoren og motorrommet dit. Oppdager du tidlig at intercooleren lekker begrenser kostnadene seg til en ny pakning eller to til et par hundrelapper eller at du kanskje må lodde om et register hos et radiatorverksted. Også dette til begrensede kostnader. Lar du lekkasjen få utvikle seg trekker du etterhvert saltvann inn i innsugsmanifoldet og sylindrene, noe som tydeligvis har skjedd her. En ventiljobb pluss nytt register til en 31 motor koster deg fort 50-60 laken. Av de motorene du lister opp ville jeg klart valgt 31B motoren Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
dunk Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 kan du fortelle kort hvordan en intercooleren er bygget opp/virkemåte osv. '? kan man åpne den slik som en varmeveksler :( ?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 En intercooler på en båtmotor er en varmeveksler som benytter sjøvann som kjølemedium. Varm (komprimert) luft fra turboen presses kjennom en "radiator", som er bygget opp omlag slik den du har på bilen din. Inni radiatoren (registeret) renner det kallt sjøvann som senker temperaturen på innsugslufta fra turboen idet den passerer gjennom. Kald luft inneholder fler oksygenatomer enn varm luft. På denne måten kan en "pakke" flere oksygenatomer inn i sylinderen for hvert stenmpelslag og dermed kunne forbrenne mer diesel. Da motoren på dette viset kan forbrenne mer diesel (høyere ytelse) har du på en måte lurt den til å tro at den er større enn den egentlig er. Intercoolere er som regel enkle å åpne og å drive service på. Jeg tar periodisk opp intercoolerne på mine motorer og sjekker pakninger og mulige lekkasjer samt vasker de rene både på luft og sjøvannsiden. Skaff deg en shopmanual fra en Volvo Pentaforhandler. Der står det greit fortalt hvordan du går fram. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.