Jump to content

ladeproblemer


pontus

Recommended Posts

Heisann.

Har søkt og lest masse innlegg her om dynamoer og lading nå, og har lært mye av det. Men slenger inn et spørsmål likevel..

 

Fikk problemer med lading i båten i går. Ladelampa begynte først å blinke / flimmre litt. Dette skjedde når jeg kjørte med høyere turtall på motoren enn ved vanlig marsfart. Etter noen minutter med dette, så startet ladelampa å lyse konstant. Jeg slakket av på farten , og da slukket lampa en stund , for så å begynne å lyse igjen. (voltmeter på viste nå ca 12V). Dette gjentok seg flere ganger.

Da jeg hadde en drøy times kjøring igjen før jeg kom til havna, så kjørte jeg bare videre med lysende lampe.

Svingte så innom en vik og kjørte litt lavere fart ett par minutter. Da jeg så ga gass igjen slukket ladelampa, og spenningen økte til 14V igjen. Kjørte inn til havn , og alt så da greit ut (?)..

 

I dag har jeg nå vært i båten og strammet dynamoreima , som var litt slakkere en den skulle. Jeg gikk også over koblingene mellom dynamo / regulator. Etterpå startet jeg motoren , og da ladet den kun 13,5 V.

Fikk tips om at det kunne være feil på regulatoren , så jeg stakk innom en bilrekvisita, og kjøpte en Lucas NCB 213 regulator som skulle kunne erstatte min Valeo 9RC 7045.

Tenkte meg i båten i morgen og montere denne nye. Så da er spørsmålet : Valeoen hadde ingen merking av kablene, bare en grønn, en svart og en rød ledning som gikk til dynamoen. I tillegg gikk en svart fra samme punkt som den røde til en eller annen plass på motoren (tror jeg). Var noe vanvittig trangt rundt dynamoen , så jeg klarte ikke å se hva som sto nede på koblingene der...(skal ta med speil i morgen).

Lucas-laderen har tre koblingspunkter merket DF, D+ og D-. Hvilke ledninger skal hvor ??

..Og tror dere at dette fikser problemet?

Link to post
Share on other sites

Symptomene med blinkende ladelampe og lading som kommer og går er typisk ved utslitte børster i dynamoen. Det kan jo selvsagt være andre ting men jeg ville absolutt sjekket børstene først...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tenkte også på børstene. Det er mulig at han som tipset om regulator trodde jeg hadde en med børster i samme enhet..

 

Noen som har tips om fargekodene ut fra Valeoen, slik at jeg slipper å stå på hue i motoren for å lese av merking på dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått til til å se på båten igjen , så i dag tok jeg noen bilder..

Her er regulatoren:

Bilde

og "baksiden" ser slik ut :

Bilde

..ingen merking noen plass.

 

Dynamoen fikk jeg tatt dette bildet av (forferdeilg trangt der nede).. :cryin:

Bilde

Ledningene fra regulatoren går så inn på de fire stikkerne nede på dynamoen ;

Den grønne til venstre oppe var festet til stikk merket med "EX".

Den svarte (oppe til høyre) så ut til å være merket med minus-tegn (-)

Denne var også koblet til stiften til venstre nede. (ingen merking)

Rød ledning gikk til høyre stift nede på dynamo. (ingen merking)

 

Ny regulator har D+, DF og D- ?

Motoren er en MD21A , men jeg er ikke sikker på om dette er orginaldynamoen.

 

Noen tips ?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Dette er nok den "originale" børsteløse VP dynamoen.

 

DF til grønn ledning

D+ til rød ledning

D- til sort ledning

 

Som man ser på det øverste bildet er det koblet en sort ledning til samme punkt som den røde. Dette må være ledningen til ladelampa og den skal altså også kobles til D+.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Stemmer nok at den siste svarte går til ladelampa, ja.

Skal få tatt en tur og satt inn ny regulator i dag.

 

Har du noe mer info om denne dynamoen?

Børsteløs ? Hvordan er den konstruert da? Og hva kan da årsaken være til at lading kommer og går? (Ledningene til regulatoren var vel "lurvete" ,så jeg tror jeg skal bytte ut disse).

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...