Jump to content

Ny båt:)


bjoris

Recommended Posts

Da var det gjort, igjen. Jeg er en notorisk båtkjøper!

 

Etter ca 2 mnd uten 2-krona seiljollen har jeg kjøpt ny seiljolle. Denne gang en sliten Yngling, kjøpt sammen med min gode nabo. Skroget er pusset og lakkert av profesjonelle og så bra ut, resten ser overkommelig ut. Prisen var kanskje litt drøy, kr. 20.000, men tror det vil være vanskelig å få en slik noe rimeligere og iallefall ikke på vestlandet... (alle seiljollene vi har sett på ligger på sør og øslandet, til vår frustrasjon).

 

Vel, den skal hentes i morgen med Viksunden og slepes hjem. Dette blir stort så får vi sette av noen timer i vinter til å lakkere resten av båten og sette alle detaljene i stand...

 

Jeg skal få skiftet vantene før jeg henter den så ikke riggen går i havet iallefall, resten kan vente etter min vurdering. Det første vi skal gjøre er å legge ut moring, denne skal ligge på værhardt sted så det blir spennende, ser en annen tråd om dette jeg skal lese. Videre må vi få tak i en liten Bic så vi kommer oss ut til båt. Mye dill, men håper jo litt på at guttene våre, 4 totalt 2-10 år vil få seildilla. De to mødrene er også positive, om ikke fult så entusiastiske så får vi se da om det blir sukess eller fiasko...

 

Tips til sted om mer Yngling-info og ikke minst muligheter for kjøp av rimelige seil, disse var dårlige og jeg MÅ jo ha en spinnaker i løpet av vinteren...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takker, ser de har hatt datakrasj og at all info er mistet. Vet du om andre steder, skal søke selv også. Yngling var jo over vår prisklasse, men så 4 doblet vi innsatsen og jeg tror ikke vi kommer til å angre...

 

Det fine med Ynglingen er jo at den holder seg på beina selv om det blåser litt, fordi den har kjøl. Ellers er det en pen liten båt.

Ja, det er en stor fordel i forhold til 2-Kronaen. Jeg og fruen hadde en nesten velt litt for lang til havs med den i fjor og det kunne blitt spennende. Her er det mye tryggere å ta med barna selv om det skulle bli noe vind og bølger. Det er ellers perfekt i linjene etter mitt begrep, men så jeg har også hatt en H-båt for lengesiden og dette er jo en mini H-båt. Klarer nesten ikke å vente til i morgen... det skal bli deilig å nyte sjøen igjen på denne måten. Så spørs det om huset mitt blir ferdig i tide... :rolleyes:

 

Er den så sliten at ikke kraftig rubbing og polering gjør susen?

Skroget er nylakker og så helt perfekt ut. Overbygget er ikke så matt, men det er lakkert rødt og blått i sklimønstrene på dekket. Etter min mening en dårlig ide som ikke har blitt bedre av at det har famlet mye så derfor ser vi for oss lakkering av dekket til vinteren og da tar vi vel alt over ripa som har plastikk.

 

Det som er slitt er jo dørker, noen sprekker i skottene, vann her og der (ikke sjøvann såvidt jeg kunne smake). Noe dårlig tauverk etc. Helt overkommelig så dette skal nok bli en stasbåt. Har ikkje sett den under, det blir for mye styr for lite penger. I verstefall må vi en gang slipe ned og bygge opp igjen, men den skulle ikke ha plastpest sier selgerne som driver med båt så vi får stole på dem...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...