slettet Startet 28.Juli.2006 Del på Facebook Startet 28.Juli.2006 (redigert) det har vært spørsmål om bla hvor ofte transom og "gimball" lager skal smøres på merc bensinmotorer men "clymers mercruisers stern drive shom manual" gir ikke noe entydig svar på dette men følgende er opplyst: det forutsettes at drevet er demontert når transom lagret skal smøres og det er vist etr bilde inne i lagerhuset som viser anseelige mengder fett som tyter ut fra lagret. jeg stulle anta minst 10-12 pump. hvordan det arter seg når drevet er montert har jeg foreløpig ikke funnet noe om men hadde en lyd i lagret når det var nytt og lot motoren gå mens jeg pumpet fett inn - ga det 5-6 pump til det ble stille og like mye til. ser ikke ut til å være påkrevet med "mid season" smøring ut fra manualen men man bør vel lytte litt på det av og til og gi det en 5-6 om det er blitt noe lyd. skader sikkert ikke med en 5-6 mitt i sesongen ved heftig bruk heller. mercruiser er nøye med å påpeke at "spesialfett" med teflon eller andre finurligheter ike skal brukes da det kan forårsake kulene i lagret til å gli i stedet for å rulle = ekstremt viktig! merc fettet er: quicksilver universal joint and bearing grease - merc part 92-828052A2. alle tech mech shops som selger kulelagre har imidlertid egnet fett. som en kurioitet tar jeg med vedlikehold og inspeksjonsintervallene - som hvis de blir fulgt - gir meget god forebyggende sikkerhet mot feil. MAINTENANCE SCHEDULE before each use - salt or freshwater_ check oil level check drive lubricant level check the power steering fluid level 1 check trim system fluid level check the propeller check the fuel system check steering system check colling system check the lanyard or stop switch after each use - saltwater flush the seawater section weekly: check engine oil level check coolant level check power steering fluid 1 check drive unit fluid check battery level check trim pump fluid inspect anodes inspect the water inlets each 30 days or 25 hours of operation: inspect alternator wiring clean alternator air openings inspect alternator drive belt adjust alternator drive belt tension 100 days or 100 hours of operation: (salt or fresh) check drive belt condition check drive belt tension 60 days or 50 hours of operation: (s or f) lubricate the propeller shaft apply corrosion preventive spray 120 days or 100 hous of operation s & f lubricate the propeller shaft apply corrosion preventive spray 5 inspect the serpentine drive belt 1 end of the first boating season s&f: check engine alignment change engine oil & filter clean the flame arrestor and breather hoses change the pvc valve 1 change the drive lube lubricant torque gimball ring bolts torque engine mount bolts lubricate the gimball bearing inspect the universal joints lubricate the universal joints 4 lubricate & inspect steering system components inspect wiring test pressure cap 1 ispect hoses tighten hose clamps inspect an test the drive unit grounding wires lubricate & inspect control cables inspect the exhaust system adjust the ignition timing inspect the steering head lubricate & inspect the remote control inspect the carburetor adjust the carburetor 1 inspect the trottle body 1 adjust the valves once a year or 100 years of operation s&f change engin oil and filter clean the flame arrestor and breather hoses change the pvc valve 1 change drive lubricant torque gimball ring bolts clean and inspect the spark plugstorque engine mounting lubricate the gimball bearing lubricate and inspect the steering system components inspect wiring test the pressure cap 1 inspect hoses and clamps inspect and test the drive grounding wires lubricate & inspect control cables inspect the exhaust system adjust the ignition timing inspect the steering head lubricate & inspect the remote control inspect the carburetor 1 adjust the carburetor 1 inspect the trottle body 1 once a year s&f clean and paint exposed surfaces replace the fuel filter(s) test the corrosion control system 1 test the coolant 1 clean the heat exchanger 1 inspect drive bellows and clamps every 2 years or 300 hours of operation - freshwater use check engine alignment lubricate engine coupling inspect the universal joints & coupling splines lubricate the universal joints 4 once a year or 300 hours of operation salt or freshwater check engine alignment 5 lubricate engine coupling 5 inspect the universal joints & coupling splines 5 lubricate the universal joints 4, 5 every 2 years or 400 hours S&f change the engine coolant 2 every five years or 1000 hours of operation s&f change the engine coolant 3 1) this maintenance may not apply to all models 2) closed cooling system models using ethylene alcohol coolant (not 5/100 extended life) 3) closed cooling system models using 5/100 extended life 4) applies only to models with bravo drive units 5) this maintenance interval applies if the engine is operated in saltwater or plloted water. Redigert 28.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2006 Del på Facebook Svart 28.Juli.2006 det har vært spørsmål om bla hvor ofte transom og "gimball" lager skal smøres på merc bensinmotorer men "clymers mercruisers stern drive shom manual" gir ikke noe entydig svar på dette men følgende er opplyst: det forutsettes at drevet er demontert når transom lagret skal smøres og det er vist etr bilde inne i lagerhuset som viser anseelige mengder fett som tyter ut fra lagret. jeg stulle anta minst 10-12 pump. hvordan det arter seg når drevet er montert har jeg foreløpig ikke funnet noe om men hadde en lyd i lagret når det var nytt og lot motoren gå mens jeg pumpet fett inn - ga det 5-6 pump til det ble stille og like mye til. Smøres med drevet av. Det er nødvendig for å "line" lageret (lageret har en åpning som skal stå mot smørekanalen) slik at fettet ikke bare blir liggende utenpå. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
slettet Svart 30.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 bare til orientering - min nye bravo transom kom "tørr" på tross av hva leverandøren opplyste. ga lagret likevel litt fett før sjøsetting men etter noe bruk kom det raskt "fuglekvitter" der bak. lyden ble lokalisert til lagret og jeg hoppet til sjøs og smurte det med motoren i gang. det stilnet etter 5-6 slag og jeg ga det 5-6 til og deretter fubgerte det fint ut sesongen slik at jeg fikk inntrykk av at 10-12 pump kunne være ok når drevet er montert - mens motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.