Jump to content

Mercruiser Rutinemessig Vedlikehold/Daglig Ettersyn


slettet

Recommended Posts

det har vært spørsmål om bla hvor ofte transom og "gimball" lager skal smøres på merc bensinmotorer men "clymers mercruisers stern drive shom manual" gir ikke noe entydig svar på dette men følgende er opplyst:

 

det forutsettes at drevet er demontert når transom lagret skal smøres og det er vist etr bilde inne i lagerhuset som viser anseelige mengder fett som tyter ut fra lagret.

jeg stulle anta minst 10-12 pump.

hvordan det arter seg når drevet er montert har jeg foreløpig ikke funnet noe om men hadde en lyd i lagret når det var nytt og lot motoren gå mens jeg pumpet fett inn - ga det 5-6 pump til det ble stille og like mye til.

 

ser ikke ut til å være påkrevet med "mid season" smøring ut fra manualen men man bør vel lytte litt på det av og til og gi det en 5-6 om det er blitt noe lyd.

skader sikkert ikke med en 5-6 mitt i sesongen ved heftig bruk heller.

 

mercruiser er nøye med å påpeke at "spesialfett" med teflon eller andre finurligheter ike skal brukes da det kan forårsake kulene i lagret til å gli i stedet for å rulle = ekstremt viktig!

merc fettet er: quicksilver universal joint and bearing grease - merc part 92-828052A2.

 

alle tech mech shops som selger kulelagre har imidlertid egnet fett.

 

som en kurioitet tar jeg med vedlikehold og inspeksjonsintervallene - som hvis de blir fulgt - gir meget god forebyggende sikkerhet mot feil.

 

MAINTENANCE SCHEDULE

before each use - salt or freshwater_

check oil level

check drive lubricant level

check the power steering fluid level 1

check trim system fluid level

check the propeller

check the fuel system

check steering system

check colling system

check the lanyard or stop switch

after each use - saltwater

flush the seawater section

weekly:

check engine oil level

check coolant level

check power steering fluid 1

check drive unit fluid

check battery level

check trim pump fluid

inspect anodes

inspect the water inlets

each 30 days or 25 hours of operation:

inspect alternator wiring

clean alternator air openings

inspect alternator drive belt

adjust alternator drive belt tension

100 days or 100 hours of operation: (salt or fresh)

check drive belt condition

check drive belt tension

60 days or 50 hours of operation: (s or f)

lubricate the propeller shaft

apply corrosion preventive spray

120 days or 100 hous of operation s & f

lubricate the propeller shaft

apply corrosion preventive spray 5

inspect the serpentine drive belt 1

end of the first boating season s&f:

check engine alignment

change engine oil & filter

clean the flame arrestor and breather hoses

change the pvc valve 1

change the drive lube lubricant

torque gimball ring bolts

torque engine mount bolts

lubricate the gimball bearing

inspect the universal joints

lubricate the universal joints 4

lubricate & inspect steering system components

inspect wiring

test pressure cap 1

ispect hoses

tighten hose clamps

inspect an test the drive unit grounding wires

lubricate & inspect control cables

inspect the exhaust system

adjust the ignition timing

inspect the steering head

lubricate & inspect the remote control

inspect the carburetor

adjust the carburetor 1

inspect the trottle body 1

adjust the valves

 

once a year or 100 years of operation s&f

change engin oil and filter

clean the flame arrestor and breather hoses

change the pvc valve 1

change drive lubricant

torque gimball ring bolts

clean and inspect the spark plugstorque engine mounting

lubricate the gimball bearing

lubricate and inspect the steering system components

inspect wiring

test the pressure cap 1

inspect hoses and clamps

inspect and test the drive grounding wires

lubricate & inspect control cables

inspect the exhaust system

adjust the ignition timing

inspect the steering head

lubricate & inspect the remote control

inspect the carburetor 1

adjust the carburetor 1

inspect the trottle body 1

once a year s&f

clean and paint exposed surfaces

replace the fuel filter(s)

test the corrosion control system 1

test the coolant 1

clean the heat exchanger 1

inspect drive bellows and clamps

every 2 years or 300 hours of operation - freshwater use

check engine alignment

lubricate engine coupling

inspect the universal joints & coupling splines

lubricate the universal joints 4

once a year or 300 hours of operation salt or freshwater

check engine alignment 5

lubricate engine coupling 5

inspect the universal joints & coupling splines 5

lubricate the universal joints 4, 5

every 2 years or 400 hours S&f

change the engine coolant 2

every five years or 1000 hours of operation s&f

change the engine coolant 3

1) this maintenance may not apply to all models

2) closed cooling system models using ethylene alcohol coolant (not 5/100 extended life)

3) closed cooling system models using 5/100 extended life

4) applies only to models with bravo drive units

5) this maintenance interval applies if the engine is operated in saltwater or plloted water.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det har vært spørsmål om bla hvor ofte transom og "gimball" lager skal smøres på merc bensinmotorer men "clymers mercruisers stern drive shom manual" gir ikke noe entydig svar på dette men følgende er opplyst:

 

det forutsettes at drevet er demontert når transom lagret skal smøres og det er vist etr bilde inne i lagerhuset som viser anseelige mengder fett som tyter ut fra lagret.

jeg stulle anta minst 10-12 pump.

hvordan det arter seg når drevet er montert har jeg foreløpig ikke funnet noe om men hadde en lyd i lagret når det var nytt og lot motoren gå mens jeg pumpet fett inn - ga det 5-6 pump til det ble stille og like mye til.

Smøres med drevet av. Det er nødvendig for å "line" lageret (lageret har en åpning som skal stå mot smørekanalen) slik at fettet ikke bare blir liggende utenpå.

Link to post
Share on other sites

bare til orientering - min nye bravo transom kom "tørr" på tross av hva leverandøren opplyste.

ga lagret likevel litt fett før sjøsetting men etter noe bruk kom det raskt "fuglekvitter" der bak.

lyden ble lokalisert til lagret og jeg hoppet til sjøs og smurte det med motoren i gang.

det stilnet etter 5-6 slag og jeg ga det 5-6 til og deretter fubgerte det fint ut sesongen slik at jeg fikk inntrykk av at 10-12 pump kunne være ok når drevet er montert - mens motoren er i gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...