Jump to content

Spiler i Genoa.


Allan E

Recommended Posts

Ser at det er noen som har lange spiler i forseilet sitt. De er gjerne i største genoaen og står slik at de lager et markert skille ved de mindre størrelsene. Disse spilene er runde og er nesten like lange som forliket på seilet.

Er det noen som har erfaring med disse, står seilet bedre?

Link to post
Share on other sites

Ruleforseil? En funksjon spiler kan ha på rulleforseil er å gi bedre reveegenskaper. Jeg er litt skeptisk med hensyn til spiler i en stor genoa, men på en mindre genoa kan det jo være et poeng. I en fokk er det gjerne kjekt med spiler som gir større roach. Ulempen med spiler i et rulleforseil er at det kan være nokså klundrete (eller svært vanskelig) å bytte slike seil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av typen som ikke gidder å jobbe så mye for å slå, derfor benytter jeg stort sett en selvslående fokk..

 

Denne fikk jeg for få uker siden fra Elvstrøm Sobstad (Espen Kamperhaug elns heter selgeren, veldig hyggelig og serviceminded!)

I fokken min er det vertikale spiler, totalt 3 stk må til for å få spile i mesteparten av forliket..

 

Å skifte seil med spilene i er faktisk ikke no stress heller, spilene fjernes jo på sekunder, selv om jeg faktisk tror jeg skal klare å skifte seil uten å ta ut spilene i det hele tatt..

 

I forhold til min andre selvslående fokk er dette en drøm å seile med, står veldig mye penere, og gir videre anvendelsesområde, noe som er viktig med et seil av den typen, det er jo ikke like allsidig som en genoa.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er av typen som ikke gidder å jobbe så mye for å slå, derfor benytter jeg stort sett en selvslående fokk.

Spiler i en selvslåer på rull høres fornuftig ut. En vanlig selvslåer blir mindre enn 100% (min er ca 90%) og spiler gir en roach med litt ekstra areal. Hvor vanskelig det er å skifte seil varierer nok en del fra merke til merke. Lundh bruker hele spiler, og det blir noen lange greier å pirke ut når det bølger litt. :eek:

 

Til turbruk i skjærgården er selvslåer med spiler veldig kjekt etter min smak. Litt mer areal, bedre egenskaper som revet rulleforseil, og veldig enkelt å slå. Det veier opp for eventuelt mas med lange spiler de gangene turen krever litt større seilføring.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min selvslående fokk fra UK Syversen er det montert såkalte rollerbattens fra Rutgerson. Dvs horisontale spiler som man kan rulle sammen. De består av to sammenrullbare stålfjærer. Prinsippet er litt det samme som brukes i slike reflekser man kan feste rundt buksebenet når man sykler. Dermed er det ikke noe problem å ta ned seilet hvis man skal skifte.

 

Om de fungerer bedre eller dårligere enn vertikale spiler har jeg ingen formening om. Men jeg vil anta at en stor genua som skal rullereves, vil ha stor fordel av vertikale spiler.

Link to post
Share on other sites

Spilene står ikke vertikalt men de er parallelle med forstaget.

Og da kaller man dem "parallellemedforstaget spiler"? Tror man vanligvis betegner dem vertikale, selv om de strengt tatt ikke står i et vertikalplan. For hadde de vært helt vertikale hadde man ikke klart å rulle dem inn. Spiler i et rullestorseil er vel mer vertikale i den forstand.

 

Men har du et godt begrep på disse spilene, så kom med det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...