Jump to content

Hjelp oversettelse Feil opplysning om lim til snap davit?


Fjordutsikt

Recommended Posts

Jeg har kjøpt snap davit'er - da Maritim var utsolgt for lim kjøpte jeg dette hos Tolema båtutstyr i Porsgrunn.

Så til saken - Med limet fulgte det med en liten flaske "blank væske" (hærder) som jeg fikk opplyst skulle blandes med limet da dette var et 2-komponent kontaktlim - opplysningene på limboksen (Plastigum 77) er kun på tysk - jeg ba om oversettelse. Da jeg skulle lime disse i dag ble jeg skeptisk, da det var meget liten plass til noe væske i boksen - det var limkost festet til skrukorken, og tok derfor kontakt med Tolema på telefon for å få bekreftet eller avkreftet at dette skulle blandes, fikk igjen bekreftet at dette skulle blandes.

Fulgte så opplysningen jeg fikk at limet skulle tørke 3-5 min. og så presse snap davitene på - begge flatene skulle ha lim.

For at ikke PVC-paddene skulle løsne før limet var herdet limte jeg med "grå" tape - men ser nå etter noen timer at PVC-paddene har løsnet rundt kantene. Og nå lurer jeg på at flaska som fulgte med var RENSEMIDDEL og ikke skulle blandes i. :eek::eek::eek::confused::confused:

Kan noen hjelpe med å oversette fra boksen?

Sitat:

Lösungsmittelhaltiger Spezialkleber für Weich- und Hard-PVC. Alterungsbeständig, weichmacherfest, nicht verfärbend. Zum Einsatz in der Kunststoffindustrie - Folienkaschierung.

 

Gebrauchsanweisung: Die Klebflächen müssen sauber, trocken und fettfrei sein. Plastigum 77 wird mit Pinsel auf beide zu verklebenden Flächen dünn aufgetragen, nach einer Ablüftezeit von 3-5 Minuten verklebt und kräftig angedrückt.

Sitat slutt.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat:

Lösungsmittelhaltiger Spezialkleber für Weich- und Hard-PVC. Alterungsbeständig, weichmacherfest, nicht verfärbend. Zum Einsatz in der Kunststoffindustrie - Folienkaschierung.

 

Gebrauchsanweisung: Die Klebflächen müssen sauber, trocken und fettfrei sein. Plastigum 77 wird mit Pinsel auf beide zu verklebenden Flächen dünn aufgetragen, nach einer Ablüftezeit von 3-5 Minuten verklebt und kräftig angedrückt.

Sitat slutt.

Quick and dirty:

 

"Løsningsmiddelholdig spesiallim for myk- og hard-PVC. Aldringsbestanding, mykgjørerbestandig, fargeekte. Til bruk i plastindustrien - foliebelegging.

 

Bruksanvisning: limflatene må være rene, tørre og fettfrie. Plastigum 77 påføres tynn med pensel på begge flatene som skal limes sammen, limes sammen etter en avdampningsluftetid på 3-5 minutter og presses kraftig sammen."

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...... Die Klebflächen müssen sauber, trocken und fettfrei sein. Plastigum 77 wird mit Pinsel auf beide zu verklebenden Flächen dünn aufgetragen, nach einer Ablüftezeit von 3-5 Minuten verklebt und kräftig angedrückt.[/i]

Dette ser ut som en variant av kontaktlim!

 

......Flatene som skal limes må være rengjordt, tørre og fettfri. Plastigum_77 skal påføres tynnt med pensel på begge flatene (som skal limes). Etter en "luftetid" på 3-5 minutter limes de så sammen og utsettes for kraftig press.......

 

...men teksten på tysk, sier jo ikke noe om den "lille flasken" da,......... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det Andreas skriver, regner jeg med at innholdet i den lille flaska er for rengjøring av flatene - dessuten er teksten på flaska italiensk - det er jo merkelig at det er et annet språk enn limet hvis det skal blandes??

 

I morgen reiser jeg opp og krever nytt lim +++

 

Tusen takk for rask tilbakemelding i disse ferietider.

Link to post
Share on other sites

Noen tips når du limer, du bør ha stabil temp samt null trekk ergo hjemme i stua er et bra sted å lime. du må pusse bort det øverste belegget med sandpapir på båten og vaske med rensemiddel ( aceton).

Når du har påført lim og latt dette tørke de minuttene det er beskrevet varmer du limflatene med en varmepistol eller hårtørker da vil limet hugge direkte. Når det gjelder type lim kjøper du et PVC lim hvis båten er av pvc noe de fleste er. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Fikk en pakke lim fra Maritim i dag. Dette er en 2-komponent kontaktlim fra Poly Marine LTD type 3026 "PVC Inflatable Boat Adhesive" med litt mer folkelig bruksanvisning:

 

Application:

* Mix adhesive with curative (ratio 25:1), stir well.

* Clean and dry surface.

* Prime surfaces with Polymarine solvent 2903 or Acetone, leave for 5 minutes.

* Prime again with solvent, leave for 10 minutes.

* Brush on first thin coat to both surfaces.

* Leave 20 minutes and apply second thin coat.

* While still tacky bring together with as much pressure as possible.

Technical:

* Store between 5 deg.C and 25 deg.C.

* Mixed pot life 4 hours.

* Curing time 48 hours.

* Maximum bond strength 7 days.

* Clean brush with solvent 2903 or Acetone.

 

En kjapp oversettelse blir omtrent slik:

* Bland lim og herder i forhold 25:1 og rør godt.

* Rengjør og tørk flatene som skal limes.

* Vask med løsemiddel 2903 eller aceton, vent 5 minutt.

* Vask en gang til, vent 10 minutt.

* Påfør første tynne lag med lim på begge flater.

* Vent 20 minutt og påfør andre tynne lag.

* Mens overflaten fremeles er klebrig, press delene sammen med så stort trykk som mulig.

 

* Oppbevares mellom 5 og 25 grd.C

* Blandet lim må brukes innen 4 timer.

* Herdetid 48 timer.

* Full styrke oppnås etter 7 dager.

* Vask kost med løsemiddel 2903 eller aceton.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Limte fester på min Bombard ( PVC ) tidligere i sommer. Limte 3 ganger med 10 min intervall. Tok deretter varmepistolen og varmet op ptil ca 70 grader. Sitter som banken. Gjorde selvfølgelig rent og rubbet flatene som festene skulle limes på. Tok også luften ut av båten før jobben startet.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer - det er krav om at det skal være norsklignende bruksanvisning. Engelsk og tysk er ikke definert som norsklignende. Men svordsk er det, dvs en blanding av norsk, svensk, dansk der enkeltord som kan være forvirrende skrives på hvert språk med / i mellom. F.eks. oksekjøtt/nøtkött/oksekød

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...