Jump to content

Settmutteren på et motorfeste var løs, skal på ferie, hjelp!


Haba

Recommended Posts

:cryin::headbang:

Hei !

Var nettopp i båten for å ta en sjekk på motor etc. før ferie. Oppdaget da at sett-mutteren på høyre motorfeste (sett forover fra gearkasse) var løsnet. Har ikke merket noe usedvanlig. Det er vel ikke uvanlig, men det som undret meg var at still-mutteren på undersiden var skrudd helt ned. Kan den skrue seg så grundig ned ? Prøvde å skru på den og den virket treg som om den hadde stått i den stillingen hele tiden. På festebolten, under sett-mutteren kan jeg se en markert forskjell på gjengene og da syntes det som at den mutteren har stått der skillet på gjengene er. Men det blir vel for enkelt å skrue fast slik som jeg antar mutrene skal stå på grunnlag av skillet som synes på motorfestebolten. De 3 øvrige motorfestene var OK.

Må vel løsne flensen også. Kan noen si meg i NM hvor fast flensboltene (8mm) skal teites, skal bolter og selvlåsende mutre skiftes ? Jeg har en Yanmar motor 96 HK, 4JH2UTE.

Gode råd og tips mottas med begjærliglighet for jeg føler meg ikke særlig komfortabel med å gjøre dette arbeidet. Har stort sett bare teoretisk kunnskap om saken.

 

Hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Du bør få dette "linet" opp igjen slik at pakkboksen holder tett i fremtiden:

 

Skru/grovinnstill mutter opptil slik du tror den satt før.

Løsne alle skruene på klemflens og trekk akslingen noen cm tilbake.

Når du fører akslingen frem skal denne treffe flensen på gearet uten at du må bruke makt. Juster til den treffer av seg selv.

 

Hvis det er lang avstand (0.5m+) fra pakkboks til gear kan det hende at du må løfte litt forsiktig på akslingen (2-3mm pga egenvekten av aksling og klemflens) for at den skal treffe. Sideveis bør den være grei fra før.

 

Trekk til boltene så hardt du klarer med fastnøkkel. Det skulle holde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...