Jump to content

Båtsertifikat


keiko99

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen

 

Pr i dag er det ikke noe sertifikatkrav for å føre båt under 15 meter/50brt så sant man er over 16 år. Er man under 16 år kan man ikke føre båt som er over 8 meter lang, eller har mer enn 10 hk eller går fortere enn 10 knop

 

Vår regjering arbeider intenst med å få på plass en obligatorisk båtopplæring. Hvilke krav denne vil stille til kompetanse er pt ikke kjent

Link to post
Share on other sites

Håper de nye reglene blir f$£¤n så strenge, spesielt for NorWest 290 førere. Var en liten tur ute og fisket i går, på tur hjem blir vi innhentet av en båt. Jeg trodde det var noen vi kjente til å begynne med fordi hadde kurs rett på oss. Det viste seg at det var en NorWest 290 (tror det var 290 i alle fall), denne passerte oss på kloss hold, og da mener jeg kloss hold, jeg overdriver ikke om jeg sier vi var mindre enn 6 meter fra hverandre. Jeg signaliserte fortvilet at de skulle senke farta, men de bare freste forbi i 12-15 knops fart... ungene mine var fremme få fordekket, og fikk husket seg skikkelig, heldigvis syntes de bare det var gøy, men innholdet i en hylle under dekk raste ut og en tallerk pluss et par kopper knuste. F..n ta den tosken, jeg har skjelden vært så inni he.... forbannet. På toppen av det hele kikket han bare ned på oss fra FB med en overlegen mine, som om han ville si "der har du igjen for å at jeg må vike for seilbåter" eller noe slikt.

 

OM DU MOT FORMODNING LESER DETTE BØR DU SELGE BÅTEN OG KJØPE DEG EI HYTTE PÅ FJELLET I STEDEN.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Værste med disse flyfolkene er at de jakter i flokk. Sjelden ser man en slik båt alene. De ferdes gjerne i ulveflokker på 2-6 stykker av omtrent prikk like båter. Det gir en ekstra herlig bølgeeffekt. Opplevde det samme utenfor Lista.....en slik flokk passerte meg på kanskje 10 meters avstand når man har hele havet å ta av. Fatter det bare ikke.

Link to post
Share on other sites

Ja nå skal jeg i alle fall ha meg en motor på jolla, neste gang jeg opplver noe slikt skal jeg frese etter ham og "miste" et tau rett forran ham slik at det blir bråstopp. Slike folk har da virkelig ikke noe på sjøen å gjøre.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja nå skal jeg i alle fall ha meg en motor på jolla, neste gang jeg opplver noe slikt skal jeg frese etter ham og "miste" et tau rett forran ham slik at det blir bråstopp. Slike folk har da virkelig ikke noe på sjøen å gjøre.

Er dette din definisjon på godt sjømannskap? God rollemodell for dine barn? Kanskje flere som burde vurdere hytte på fjellet? :rolleyes:

 

"Jeg bare spør mitt kall er ei at svare!"

 

ps

Jeg er helt enig i ditt raseri/frustrasjon, men ikke i "svarmetoden"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

beste måten å ordne dette på er å kjøre bort til han og skjelle han ut sa ALLE kan høre hvor dum han er, istedenforn ei jolle med motor ville vel et STORT høytaleranlegg være gøy, og med kamera så du kan sende det på TV...prøvde det samme da en fyr holdt på å kjøre meg ned, snakket så høyt at alle på øya kunne høre det og passet på å forklare hva som var skjedd mens jeg skjelte han ut...sa noe sånt som: At det går an å være så dum, jeg viker for deg og så kjører du 2 meter fra meg og 5 meter fra fjellet! På feil side!Med full tilt! Jeg er gjennomvåt dit grasnaut! Du skulle ha vært på et sånt sted med myke vegger og ha på deg en genser med altfor lange armer!

 

Han var ganske flau, men beklagte ikke, han sa at han kunne kjøre som han ville, så jeg anmeldete han...

 

HVIS mot formodning dette skulle være noen fra BP syntes jeg du skulle selge båten og kjøpe hytte på fjellet.

Link to post
Share on other sites

Du gambler en god del ved å ha ungene på dekk syntes jeg da :nonod:

Det er sikkert tryggere å dam i cockpiten, aller tryggest hadde det vært å bli hjemme og å unngå flest mulig situasjoner som potensielt kan utvikle seg til en farlig situasjon. Imidlertid er det med barn som med voksne det som er spennende er gøy. Og ungene synes det er gøy å stå forran på dekket og vinke til båtene som kommer forbi..

 

Jeg har rekkenett som rekker dem til skuldrene. Og de har selvfølgelig vest på. M.h.p. å falle i propellen er det selvfølgelig en forferdelig tanke. Jeg har sågar sluppet en 75% full 10 liters tank og ditto 25 liters tank fra baugen under fart. Disse kom opp igjen langt fra båten og var aldri i nærheten av propellen. Oppdriften i vestene er betydelig høyere enn disse dunkene hadde. Jeg er klar over at dette er en teoretisk mulighet at de kan falle i vannet og komme i propellen. Men for å være helt ærlig tror jeg denne sjangsen er svært liten. Det er ingen hurtiggående planende båt jeg har. De må dette en meter ned under vann og bli der, samt å ikke bli dyttet vekk av 1500 kg med kjøl.... men det er mulig en skal lage en line til dem når de er forut...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...