Jump to content

Har man vikeplikt for større fartøy?


Bitteliten

Recommended Posts

Leste dette i en artikkel som er linket i nyhetstråden. En i Kystvakta uttaler:

- Det er ingen her som kan svare på hva som har skjedd. Etter det jeg har brakt på det rene, er det ingen som var på vakt, som har sett noen båt i det aktuelle tidsrommet, svarer en av navigatørene om bord på KV «Åhav», Edgar Kibsgård.

 

Selv var han ikke på vakt da episoden fant sted, og befant seg derfor under dekk på det tidspunktet.

 

- Når det gjelder regler til sjøs, er det også en regel om å vise hensyn og aktsomhet. I det ligger det også at har du muligheten til å vike for et større fartøy, skal du gjøre det. Vet ikke båtføreren det bør han gå i land.

 

- Det er for så vidt riktig at man har vikeplikt for båter som kommer fra styrbord når det er fare for kollisjon. Men kanskje vurderte skipsføreren det annerledes, sier Kibsgåd.

 

Stemmer det at man alltid har vikeplikt for større båt?

Link to post
Share on other sites

.......samt seilbåter.......

Forutsatt at de KUN har seil til fremdrift! Bruker de motor eller motor og seil er de å anse som motorbåter!

 

Hvor stor må man være for å være et "fartøy"? Hvor mye større må man være før man anses som større? 10% eller 20% og hvordan måles dette? Lengde? Bredde? Brt? Nrt?

 

Min regel er: "Better safe than sorry!" som betyr at jeg viker uansett hvis jeg anser det som fare for sammenstøt! Spiller ingen rolle om jeg med loven i hånd kan hevde at jeg har rett til veien - til det er det alt for mange som ikke vet eller ikke bryr seg om regler - dessverre.

 

Når det er sagt så er de fleste på sjøen ok og gjør sitt beste, derfor skjer det heller ikke flere ulykker enn det faktisk gjør. Dette til tross for alle idiotiske avisoppslag i disse agurktider. Forsikringspremiene har ikke gått opp siste år noe som vel er en klar indikasjon på at skadefrekvensen ikke har gått opp?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Onkelen min lo godt av denne uttalelsen, han er kaptein på en båt som kunne hatt den kystvaktjolla i daviter (om de hadde hatt stor nok daviter da)

 

Som han sa.. I trangt farvann skal man vike for større fartøy.

Trangt farvann vil si farvann der et fartøy ikke uten videre kan endre kurs uten at det oppstår fare..

Link to post
Share on other sites

Dette med vikeplikt for større fartøyer gjelder så og si kun der hvor det er fare for det største fartøyet å manøvrere utenfor leia. Dvs. om det er hemmet av sitt dypgående, evne til å manøvrere, eller andre ting som gjør at det ikke kan avvike særlig fra sin oppsatte kurs.

 

Dette vil si at om vi møter f.eks et stort laste fartøy i Oslo fjorden, eller en annen fjord er det normalt for mindre lystfartøyer å holde unna. Men om du (Bitteliten) på din vei utaskjærs fra Færder til Arendal skulle møte et tankskip 20 nm av land, gjelder vanlige regler.

 

Jeg for min del har stått mange ganger på brua på 150 000 tonns tankbåter og måte vike for småbåter i Skagerak, men når vi nærmer oss Slagentangen er det slutt, da får småbåtene holde unna. Med 18 meters dypgående og full av olje kjører vi ikke slalom mellom grunnene!

 

Men min erfaring med marine fartøyer, da spesiellt på vestlandet, er at de følger kurslinja si uansett hva. Som om de skulle gått på skinner!

Link to post
Share on other sites

Tirsdagen var jeg på fergen over Boknafjorden fra Mortavika til Arsvågen.... stod da på dekk i den nydelig været... Fergen jeg var på hadde en seilbåt for fulle seil på vei nordover inn på sin babord side og som den dyktige fergeskipperen han var så la han tydelig om kursen noen grader vest på sin vei til Arsvågen og passerte aktenom seilbåten...

 

Dette var da et rutegående skip som viket for en seilbåt for seil og som kom fra BB... det foregikk helt etter boken slik som jeg kunne bedømme...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noe jeg lurer på angående Oslofjorden; På alle nyere kart er det merket opp en trafikkseparasjonslinje - midtlinje med fet skrift og to linjer parallelt med denne på hver side som viser ytterpunkt av trafikkseparasjonsområdet. Min forståelse er at større fartøy skal holde inntil denne linjen (ha denne på sin babord side) og mindre fartøy skal holde seg i ytterkant av sonen, mens vi "andre" skal holde oss, helst unna, men i allefall vike for alle nyttefartøy i denne sonen?

 

Det er ofte referanse til Oslofjorden rundt disse spørsmålene om vikeplikt, men kan ikke huske å ha sett nevnt forholdene/reglene rundt trafikkseparasjonslinjen?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi skal helst holde oss unna separasjons sonen, men det er ikke ulovlig å gå der. Midlinjen kan brukes bl.a. til fisking (brukes ofte av fiskebåter i den Engelske Kanal), mens ytterlinjene markerer nettopp ytterlinjen. Går en på yttersiden av disse linjene kalles det inshore, og en er da utenfor seperasjons sonen, noe vi lystbåter burde gjøre.

 

Skal en krysse skal det gjøres så godt som 90 grader på sonen som mulig, og for all del gå aldri i motsatt sone! dvs sydover i nord leden, og vice versa. Gå da heller inshore!

Link to post
Share on other sites

Har du båtførerprøven,hvist ikke så lærer en om vikeplikt e.t.c der!!

Vet ikke om kommentaren var ment til meg - men jeg tillater meg å svare.

Tok båtførerprøven for godt over 20 år siden og har praktisert vikeplikt jevnlig siden den gang :yesnod: At man tar opp saker til diskusjon her skyldes like mye kanskje at man vil ha en diskusjon rundt temaet fordi man tror det kan være av interesse for mange og at man selv undrer hva som gjelder. Det er alltid interessant når en myndighetsutøver - som KV er - uttrykker sitt syn på regler - og man ikke helt forstår hva som menes

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...