Jump to content

Volvo turteller feilet plutselig...


hermansen

Recommended Posts

Jeg opplevde noe rart i sommer. Var ute og kjørte på fjorden da jeg plutselig måtte stoppe (gikk fra 3000 rpm til 1000 rpm). Etter 1 min ga jeg full gass og da hoppet turteller opp til 3000 rpm for så og stoppe opp. Uansett turtall viste den 3000, for så å gå ned ca 500 (til 2500 så til 2000 så til 1500) cirka hvert annet minutt. Timeteller (som er på samme instrument) hadde slått seg av.

 

Jeg viste ikke hva som var feil så jeg kom meg inn til en kai. Der stoppet jeg motoren. Etter 10 min startet jeg igjen, og da fungerte turteller som normalt igjen.

 

Turteller har også digital timeteller, og jeg oppdager nå at denne av og til viser "merkelige tall" i korte øyeblikk (ca 1/2 sek av og til).

 

Motor er KAD32 og turteller er Volvo orginal (fra 2003, da båten var ny).

 

Tok telefon til et Volvo Penta serviceverksted og de sier det er selve turtelleren som må byttes. Men jeg blir alltid ekstra mistenksom. Er det vanlig at en turteller går etter bare 3 år (ca 140 timer) ? Eller kan det være noe i kontrollboksen på motoren ?

 

Noen som har erfart noe tilsvarende....?

 

:discuss:

Link to post
Share on other sites

Et trøstens ord er at hvis turteller må skiftes på en tre år gammel motor så vil du være dekket under Forbrukerkjøpsloven (garanti/garantitid er noe annet!) og selger vil måtte utbedre/skifte turteller for sin regning. Forutsetter at du har kjøpt båt/motor som forbruker av en profesjonell selger/bedrift.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.......har 2 stk KAD 32 fra 2001 og har samme problemet. Den ene turtelleren hopper litt i eget tempo...men kun av og til. Trodde det først var dynamoen som begynner å fuske med lading da turtallsignalet kommer fra denne. Den andre turtelleren kommer opp med diverse rare symboler i displayet...også det av og til. Begge motorer har nå seilet 550 timer tot.Ellers fungerer alt som det skal så jeg vil se an litt....

 

Noen andre som har facit på dette fenomenet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...