Jump to content

Trimplan til eldre NOR-DAN


NOR-DAN16

Recommended Posts

:flag: Hei

 

Jeg har en 17 fots 86-mod NOR-DAN, med en 30hk 97-mod Yamaha motor.

 

Jeg vurderer å skaffe trimplan til båten fordi den står så høyt med baugen når den er på plan. Dette gjør jo at den bruker en del mer bensin og går mye dårligere i sjø.

Et trimplan vil koste meg 4-5000 kroner, det hadde derfor vært nyttig å høre om andres erfaringer med trimplan på denne type båt/motor, før jeg bestemmer meg. Jeg lurer også på hva som er best av hydraulisk og elektrisk trimplan.

Håper det er noen som kan dele sine erfaringer med meg.

 

MVH en ung, nyutdannet båtfører

Link to post
Share on other sites

Velkommen her til forumet. :sailing::flag:

 

Har ikke så mye peiling på din båt.

Men har montert på en 24 foter og en 19 foter, det er som å komme til en annen verden.

Båtene gikk lettere i plan, fikk justerings muligheter i side sjø, trimme baugen litt ned i motsjø for å dempe slag.

Har bare positive opplevelser med trimplan.

På 24 foteren var de større enn det som er anbefalt ( scand 24 CC ).

Båten fikk en helt annen gange i halvplaner området, båten ble nesten helt perfekt i alle fartsområder.

 

Har ikke erfaring med elektriske trimplan, har bare vært borti hydrauliske.

De hydrauliske har fungert greit for meg.

 

En annbefaling om du skal montere på din båt må du ta selv, nå har jeg kommet med mine erfaringer.

 

MVH Wicma

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei igjen, jeg har nå montert elektriske trimplan på båten min og vil her dele mine erfaringer med det :yesnod: !

Mine erfaring med å montere trimplan på min båt er at dette så absolutt er verdt pengene!

Jeg har montert et par med Lenco elektriske trimplan på størrelsen 12x9, som jeg kjøpte som tilbudsvare ( 3500 kr. ) på Maritim i fjor høst.

Som første erfaring kan jeg nevne at bensinforbruket er merkbart redusert etter monteringen. Farten er og blitt betydelig høyere med trimplanene i bruk. Mest merker en forskjell på farten når en kjører med 3/4 gasspådrag. I forhold til før går den nå ca 20knop på 3/4, mot tidligere ca 17. En nevnbar forbedring er det også at båtens hastighet er vesentlig mindre påvirket av lasten ombord, enn tidligere. Farten som er nødvendig for å få båten opp på plan, er også merkbart redusert. Den blir også liggende i plan lengre ned i hastighetsområdet, enn før.

Tidligere måtte den ha 14-15 knop for å plane, og gikk ned av plan kom hastigheten under dette. Jeg kan nå slippe farten ned til 10-11 knop før båten slipper plan.

Det bør også nevnes at båten har blitt mye bedre og kjøre og styre, og at den nå ligger mye mer parallelt med vannet når den planer. Den er også blitt lett og god og styre på lavere hastigheter.

Til slutt vil jeg også få nevne at båtens sjøegenskaper er blitt bedre med trimplanene i bruk. :flag:

 

En oppsummering av mine "erfaringer" med montering av trimplan

 

  • Lavere drivstoff forbruk
  • Lavere forskjell i hastighet mellom 3/4- og fullt gasspådrag.
  • Noe høyere fart på full fart
  • Båten planer med mye lavere hastighet
  • Båten tåler mye mer sjø!
  • Båten er mye bedre og kjøre

Jeg tror heller ikke at dere vil angre på en ettermotering av trimplan. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...