Jump to content

Elektrisk vinsj med spoleapparat


Harald-

Recommended Posts

Jeg har samme problem på en vareløfter hvor det er montert tilsvarende vinsj. Har ikke sett små wirevinsjer med spoleapparat. Spørs om problemet kan unngås med vinsjer hvor wiren blir liggende oppå hverandre på spolen. Du skal legge wiren meget nøyaktig og fylle spolen 100 % før neste lag legges på for å unngå "klatring" av wiren.

 

Jeg trenger ikke så lange løftet og vurderer å "fylle opp" spolen med annet materiale, dvs. lage større spole slik at det kun blir 1 lag med wire liggende rundt spolen. Holder dessverre ikke med 1 lag innerst på spolen da diameteren her blir for liten.

 

Jeg ville vurdert elektrisk kjettingtalje med rustfri kjetting var jeg deg, da unngår du nok problemet, du finner mye ved å google litt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror nok det er dårlig med winsjer med spoleapparat men de fleste livbåtvinsjer har "Lebus"; spor i bunnen som første laget med kabel legger seg i og som gjør at påfølgende lag legger seg fint.

Tror dessverre ikke dette finnes for så tynn wire som det her er snakk om.

 

Mitt tips er at du fjerner overflødig wire, så du bare har det du trenger pluss 2 lag på trommelen. Så sørger du for å få spolt på de to første lagene perfekt, og, dette er viktig: De må spoles på under last, og på første laget må wiren trykkes mot innfestingsenden! Ellers skjærer påfølgende lag gjennom og da blir det bare tull.

 

De to første lagene vil da låse hverandre og danne en slags "lebus" som sørger for å spole resten av kabelen fint inn.

 

Vel, dette var et langt svar som ikke engang treffer spørsmålet men håper det er til hjelp uansett :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...