Jump to content

Dobbelmontasje - småmotorer ( Yamaha VMAX Jr 9,9 )


Suzuki

Recommended Posts

på siste skikkelige Sjøen for alle var det vel, på Sjølyst altså, husker jeg en liten racerbåt som var utstyrt med dobbelmontasje,men denne var ganske spesiell.

Båten hadde nemlig 2 stk Yamaha 9,9 ( VMAX Jr ? ) montert akter.

Tanken er sikkert tåpelig, nok om det. Er det noen som i det hele tatt husker denne ? Finnes kontraroterende propellere til så små motorer ? Brukes spesielle girhus,ellerkjøres et gir bare i revers ?

Elller var hele greia fake,sånn at det var to motorer som ikke kotraroterer,men bare skyver likt ?

 

Finnes det noen sider;linker el.l som beskriver hvordan man steller i stand en dobbeltmontering ?

Vil tro det trengs endel spesialdeler, stag osv for å koble sammen dette, men selv om motorene er små, er vel prinsippene de samme ?

 

Vet at Zodiac har ( hadde ? ) en serie eller to med gummibåter som var beregnet på dobbeltmontasjer av 20-30HK motorer.Det var vel sikkerhetsaspektet som var årsaken, innkjøp, drift og toppfartsmessig blir det vel helt håpløst.. ?

 

Noen som kjenner til ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

.Det var vel sikkerhetsaspektet som var årsaken, innkjøp, drift og toppfartsmessig blir det vel helt håpløst.. ?

:yesnod: kan umulig være noe annet. Dobbeltmontasje av småmoterer som du beskriver ellers har jeg ikke hverken sett eller hørt om. Mulig at jeg er for ung til det :lol:
Link to post
Share on other sites

Propellerkraften på 2 x 9,9 er større enn på 1 x 20. Om den er så mye større at den

kompenserer for vektøkningen, er vel tvilsomt. At propellene roterer med samme retning

betyr lite. Jeg har dobbelinnstalasjon med venstregående propellere. Det synes å fungere helt utmerket.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Propellkraten er kanskje større,men spørs om det oppveier for den økte vannmotstanden med dobbelt opp av undervannshus osv. De aller fleste tester viser iallefall at singelmontasje er mer effektivt enn twin m/ samme antall hk.

 

Når det gjelder båten Suzuki nevner så mener jeg å ha lest en artikkel om denne i ViMenn Båt , i år eller i fjor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...