Suzuki Startet 29.Juli.2006 Del på Facebook Startet 29.Juli.2006 på siste skikkelige Sjøen for alle var det vel, på Sjølyst altså, husker jeg en liten racerbåt som var utstyrt med dobbelmontasje,men denne var ganske spesiell. Båten hadde nemlig 2 stk Yamaha 9,9 ( VMAX Jr ? ) montert akter. Tanken er sikkert tåpelig, nok om det. Er det noen som i det hele tatt husker denne ? Finnes kontraroterende propellere til så små motorer ? Brukes spesielle girhus,ellerkjøres et gir bare i revers ? Elller var hele greia fake,sånn at det var to motorer som ikke kotraroterer,men bare skyver likt ? Finnes det noen sider;linker el.l som beskriver hvordan man steller i stand en dobbeltmontering ? Vil tro det trengs endel spesialdeler, stag osv for å koble sammen dette, men selv om motorene er små, er vel prinsippene de samme ? Vet at Zodiac har ( hadde ? ) en serie eller to med gummibåter som var beregnet på dobbeltmontasjer av 20-30HK motorer.Det var vel sikkerhetsaspektet som var årsaken, innkjøp, drift og toppfartsmessig blir det vel helt håpløst.. ? Noen som kjenner til ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2006 Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 .Det var vel sikkerhetsaspektet som var årsaken, innkjøp, drift og toppfartsmessig blir det vel helt håpløst.. ? kan umulig være noe annet. Dobbeltmontasje av småmoterer som du beskriver ellers har jeg ikke hverken sett eller hørt om. Mulig at jeg er for ung til det Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.Juli.2006 Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 Har en kompisgjeng som monterte en 15 hk og en 6 hk i twin på en liten båt (fordi de ikke hadde råd til annet). Dette gikk godt, stor forskjell om 6 hk var med eller ikke. To propeller ved siden av vil gi bedre tak enn bare en... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Juli.2006 Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 På katamaraner er det ikke uvanlig å installere mindre påhengsmotorer, en i hvert skrog Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 åjoda Bitteliten. I statene er det om ikke vanlig, så iallefall ikke helt uvanlig. Dog med 25 til 50 HK motorer, vil tro at twin 10-15 hk er relativt sjelden også der. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 30.Juli.2006 Del på Facebook Svart 30.Juli.2006 En kjenning av meg hadde 2 stk 35 hk Cresent på sin 17 fots Mørebas... Funka helt ok det.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ben Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Propellerkraften på 2 x 9,9 er større enn på 1 x 20. Om den er så mye større at den kompenserer for vektøkningen, er vel tvilsomt. At propellene roterer med samme retning betyr lite. Jeg har dobbelinnstalasjon med venstregående propellere. Det synes å fungere helt utmerket. Ben Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Propellkraten er kanskje større,men spørs om det oppveier for den økte vannmotstanden med dobbelt opp av undervannshus osv. De aller fleste tester viser iallefall at singelmontasje er mer effektivt enn twin m/ samme antall hk. Når det gjelder båten Suzuki nevner så mener jeg å ha lest en artikkel om denne i ViMenn Båt , i år eller i fjor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Suzuki Svart 1.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2006 det er iallefall helt klart, at det synet der får det til å gå kaldt neddover ryggen på en " stille-uthavn- entusiast.." Forøvrig må det da være det ultimate leketøy for barna; ikke ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Blue_Dragon Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Du glemte og legge ved bildet om hvordan det kan gå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.