Jump to content

Hydraulisk olje i treverket...


M/B Shanty

Recommended Posts

Den idioten som er gift med kona mi har klart sjakktrekket å sette fra seg en kanne med hydraulisk olje på det ubehandlede merbau dekket, resultat: oljekanne veltet, kraftig missfarging i treet. noen råd om hva som kan trekke oljen ut fra treet? eller bør jeg likegodt skifte bordet som har missfargingen??

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

White spirit inneholder olje, så det ville jeg ikke valgt.

 

Rødsprit kanskje om ikke annet hjelper. Hadde kanskje prøvd med en sikling også for å se hvor langt ned oljen har trekt.

 

Lykke til med de familiære forhold.

 

Har prøvd med rødsprit og Ferro-bet rustvask uten hell. har orså pusset ned 1 mm, uten hell.... kansje sikling er løsningen, får kjøpe meg en sikle høvel og prøve.

 

(ps. ang. familiære forhold, når jeg skriver at idioten som er gift med kona mi har ødelagt det kan jeg jo være så heldig at noen tror at det ikke er meg :lol: ikke si det til noen! )

 

Affe

Redigert av Affe (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Prøv en mix med Zalo, Whitespirit og litt vann(flyvask også kalt Olsen). Gni inn med en

fin skurepad, la virke i 5 - 10 min. Tørk av med klut som du stadig vrir opp i rent vann,

eller bruk høytrykkspyler, hvis treet tåler denslags.

Du får neppe fjernet alt, men det blir kanskje til å leve med. Er det forresten mulig

å snu "planken"??

 

Ben

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Kom fra ferie i natt og har ikke lest denne før.

Hvis du ikke har fått det til ennå, og heller ikke har gitt opp - så vil jeg anbefale damp. Enten slike dampstøvsugere som selges til vanlig husholdning eller fra en annen kilde. Bare bløt resten av treverket først slik at oljen som kommer opp ikke flyter bort og skader flere bord.

Et annet alternativ kan være å olje hele dekket.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...