Jump to content

Raymarine ST60 Tridata - kontaktproblemer?


"Mathilde"

Recommended Posts

Har montert Raymarine ST 60 Tridata på pidestall. Apparatet viser bl.a. dybde og logg. Dybdeanvinsing fungerer ok, mens logg kun av og til (sjeldent). I displayet vises da kun tre streker, som jeg har antatt indikerer kontaktproblemer med giver. Logg og sjøtemperatur har samme giver og kabel, mens ekkolodd har egen giver/kabel.

 

Har vært i kontakt med importør som er enig i min vurdering - altså sannsynligvis kontaktproblemer.

 

Har nå sjekket ledninger og punkter hele vegen fra giver til instrument. Kontakter er sprayet med dertil egnet "kontaktskapende" fludium. Men til min store frustrasjon finner jeg ingen sannsynlige feilkilder.

 

Det som nå får meg til å undre er at ved de anledninger når apparatet (en sjeldent gang) virker,skjer dette umiddelbart ved oppstart av apparatet. Apparatet slåes på ved felles (for alle apparater - vindinstrument, plotter, autopilot etc) bryter på panelet nede i båten. Loggen fungerer da i disse tilfeller uproblematisk helt til strømmen brytes. Sjøtemperaturen viser også tegn til våken tilstand, men dog neppe fullt ut (viser temperaturer som svinger mellom 10 - 16 grader tross sjøtemperaruren nå ligger rundt 20 grader eller mer). Ved ny oppstart, virker selvsagt ikke loggen eller temperaturmåleren lengre, mens alle de andre instrumentene virker som de skal. Alle instrumenter er koblet sammen ved "seatalk" kabler. Samtlige er gitt en liten dusj av nevnte fludium.

 

Det jeg nå lurer på er om dette likevel kan skyldes noe annet enn kontaktproblemer. Ville i så fall ikke apparatet da kommet til og fra mens strømmen var slått på??? Kan det være et "soft ware" - problem?

 

Noen andre som har hatt tilsvarende problemer med Raymarines Tridata instrument???

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med problemer med temperatur giveren.

Fikk dette her fra Airmar, som lager logg/temp giveren som brukes på ST-60 Tridata.

 

Geir :seeya:

 

 

ST60 speed instrument Test

 

Both temperature and speed may be tested using a simple multimeter.

 

Temperature test:

 

If you wish to perform diagnostics, there is a test you can perform to check the instrument for correct temperature readings:

 

1. Obtain 10 kW resistor (1/4 or 1/2 watt from Radio Shack)

 

2. Remove the speed/temp sensor plug from the back of the instrument.

 

3. Insert the resistor across pins Brown & white on the instrument connectors.

 

4. Turn the instrument power On. The temperature should read 25 degrees Celsius or 77 degrees Fahrenheit. If this is correct, the fault lies with the temperature sensor.

 

Comparatively, the resistance measurement on the sensor (Brown & White wires) should be 10 k ohms at 77 degrees Fahrenheit, 8 k ohms at 86 degrees and 20 k ohms at 50 degrees.

 

Speed Test:

 

The speed function of our sensors is best tested using an oscilloscope; however a simple test may be performed using a digital or analog multimeter.

 

Our sensors are designed to work with various manufacturers products and may accept a supply voltage between 5V - 12V. Keeping this in mind, the output square wave voltage generated when the paddlewheel rotates is equal to the input supply voltage, i.e. if 5 Vdc is supplied, a 5 Vdc square wave is generated as an output, if 12 Vdc is supplied, a 12 Vdc square wave is generated.

 

To test a sensor that has open wire contacts using a conventional DMM (digital multimeter), perform the following:

 

- Connect the speed sensor to the speed display

- Measure across red and shield(ground) on the sensor wiring. This is the dc supply voltage from the display unit which must be between 5V and 12V.

- Measure across green and shield(ground) on the sensor wiring and spin the paddlewheel. You should read a fluctuating voltage(square wave) between 0 Vdc and your measured input supply voltage.

- Continue to measure across green and shield and slowly rotate the paddlewheel 1/4 revolution at a time. Each 1/4 turn should generate an on/off status as an output, i.e. 1/4 turn = 0 Vdc, next 1/4 turn = Supply Voltage, next 1/4 turn = 0 Vdc, etc.

 

Results:

 

- If you fail to obtain a supply voltage from the display unit, there is a fault with the display.

- If you fail to obtain an output signal, the paddlewheel sensor is faulty.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har samme TRI-data som deg og hadde samme problem i forhold til dybdegiveren i fjor. Trodde først det var giveren, men fant ut at den fungerte som den skulle. Etter å ha gått over alle kontaktpunkter uten resultat tok jeg kontat med importør som var svært imøtekommende og tilbød en sjekk av apparatet (gratis). Det ble sendt inn og i retur i løpet av fire dager. Resultat: ingen feil ble funnet. Jeg fant etterhvert ut at det var giveren som hadde løsnet og måtte limes på ny (var kommet luft mellom giver og skrog). Vil anbefale deg å ta kontat med Bella Marine som jeg opplevde som svært imøtekommende.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Har allerede hatt en lengre samtale med Bella Marine. Etter min beskrivelse av problemet var konklusjonen - "sannsynligvis kontakt problemer". I en bisetning nevnte han imidlertid også mulig "soft ware" problem. Det jeg syntes er rart er at apparatet virker ( i alle fall loggen) kontinuerlig og uten opphold ved de anledninger dette skjer (som nevnt sjeldent) etter oppstart fra panelet inne i båten.

 

Hmmmm Merkelig og frustrerende :headbang: Men skal gå gjennom sjekkpunktene til GeirT ved anledning.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også opplevd noko liknande med ST60. Har separat log, dybde, vind og ST 2000+ autopilot (altså ikkje Tridata).

 

Problemet mitt fant eg ut måtte ha noko med Seatalk å gjera. Har separat straumbrytar til autopiloten og når autopiloten var tilkopla utan at den var tilkopla straum så oppstod det mange merkelege feil med loggen. Av og til viste den bare streker og enkelte ganger låste den seg på ein bestemt hastigheit.

 

For min del er løysinga å alltid sjekke at det står spenning på kontakten til autopiloten før den vert kopla til, og ikkje slå den av før autopiloten er fjerna frå "seatalk-bussen" (dvs at kontakten er trekt ut..)

 

Så eit tips kan jo vera å kopla frå Seatalk-bussen og sjå om instrumentet fungere greit åleine (kanskje det er språkproblem i Seatalk..?).

 

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...