Jump to content

Ekkolodd giver plassering?


deep diver

Recommended Posts

Dersom du skal bruke ekkoloddet når du er i plan bør du montere hekkgiver. Denne monteres nær kjølen, på den siden hvor propellbladene slår nedover minimum 3 tommer fra propellen. Ofte kommer du da i konflikt med trimplan? og må flytte til utsiden av trimplanet. Du kan da rissikere at svingeren får luft i sjøgang på sakte fart.

Pass på at det ikke er gjennomføringer i skroget eller andre ujevnheter forran svingeren som kan skape luftbobler og forstyrrelser. Dersom du har kjøl og aksling, eller du bare skal bruke ekkoloddet på sakte fart er kanskje innvendig eller gjennomgående svinger enklere å plassere, da den kan monteres forran propellen, og nærmere midten uten å komme i konflikt med trimplan o.a.

Men hekksvinger er nok å anbefale om du har drev ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Monterte et Eagle Cuda 168 i Yamarinen. Jeg la en stor klatt epoxy i bunnen og limte hekksvingeren fast på innsiden av skroget, litt over 1 meter foram akterspeilet. Registrerer fint opptil ca 20 knop så lenge det er stille, i bølger kutter det tidligere. For mitt bruk så ser det iallefall ut til å fungere glimrende med innvendig svinger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange typer ekkolodd i forskjellige båter med givere plassert innvendig akterut , utvendig på hekk og gjennomgåendes. Min erfaring så langt er at gjennomgående bronsegiver gir godt resultat. På nåværende båt som er halvplaner har jeg gjennomgåendes bronsegiver plassert foran i maskinrom. Er vel gjerne slik med ekkolodd og givere som andre ting til båt at kvalitet koster noe mere men det virker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...