Jump to content

Ford 2704 som ryker løses med eksosbrems?


rogerfo

Recommended Posts

Ford 2704 er kjent for å ryke mye når den er kald, også min...

Kobler man til øker belastningen litt og motoren ryker mindre.

 

Kan det løses med eksosbrems?

I lastebiler, busser, campingbiler osv ettermonteres dette for å bremse motoren. Kan det monteres i en båtmotor for å øke belastningen og dermed redusere røyk??

se http://www.vangbo.no/eksosutstyr/eksosbrems/

 

Noen som har prøvd?

/roger

Link to post
Share on other sites

Hadde vert artigt å se resultatet av denne. Har selv løst problemet med skikkelig overhaling av motoren.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det der er det samme som Volvo Penta brukte på 31A/41A for å redusere oppstartrøyken. Skal visstnok ha virket så lenge spjeldet virket men den hadde lett for å sette seg fast...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et tips eg hørte fra en som virkelig kunne slike gamle Forder var følgende.

Øke dysetrykket med 10 bar. Altså må dysene inn og shimses opp. SÅ øke innsprut tidspunkt(tennig) et par grader .

Resultat = ingen røyk.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

De fleste eksosbremser (alle?) jeg kjenner til fra tyngre kjøretøy, kutter drivstofftilførselen når bremsen aktiveres. En båtmotor vil jo da stoppe, ettersom en ikke har X antall tonn som sviver motoren rundt i nedoverbakken?

 

Litt usikker på om motoren og eksossystemet vil tåle en eksosbrems på en motor som har forbrenningen i gang.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på om motoren og eksossystemet vil tåle en eksosbrems på en motor som har forbrenningen i gang.

Det tror jeg ikke er noe problem. Langt fra alle lastebil/bus motorer kutter dieselen når eksosbremsen aktiveres. Volvo og Scania hadde tidligere mulighet til å aktiverer eksosbremsen med egen bryter, nettopp for raskere å oppnå drifttemp.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jensen_fra_Vest har nok rett, når jeg tenker meg om...

 

Disse eksosbremsene var imidlertid mye mindre effektiv enn de vanlige (erfaring fra en av de siste Volvo B57 som ble produsert).

 

Pass i allefall å montere en som er beregnet for denne type bruk, vil tro at de stenger mindre enn en konvensjonell brems (uten at jeg vet det sikkert).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...