Jump to content

Sabb Diesel typ G, startproblem


sekonden

Recommended Posts

Hej,

 

Jag ber om ursäkt att jag skriver på svenska men jag hoppas att någon av er har lite erfarenhet ifrån en Sabb typ G. Jag har precis bytt toppen på min motor den startar mycket lätt innan jag fyller på kylvatten (färskvattenkylt system). När jag däremort har fyllt på med vatten så vill den inte starta längre. Jag är helt säker på att det inte finns några sprickor i toppen.

 

När jag bytte toppen så bytte jag även topplockspackningen av koppar, men inte gummipackningarna till kylvattenkanalerna. Dessa gummipackningar är relativt gamla och kanske inte håller tätt. Kan det vara så att vatten letar sig in i cylindern pga dåliga packningar här?

Innan jag river av toppen igen så vill jag höra om någon har någon idé vad som kan vara orsaken till att den inte startar?

 

Jag har sett att vissa Sabb G har två tappar i blocket vid resp. kylkanal som passar in i toppens kylkanaler och samtidigt håller gummipackningen på plats. Min maskin saknar dessa "tappar" och kanske har gummipackningen förskjutit sig när jag dragit toppen och blokerat kylvattenhålen?

 

En annan idé är att det läcker kylvatten vid överkant på fodret som sedan letar sig in i cylindern, kan detta vara möjligt?

 

Vill bara höra möjliga fel, det är ju så jobbigt att skruva isär allt igen. JAg skulle aldrig snålat på packningarna och skaffat nya gummipackningar ifrån början.

 

Slutligen vill jag önska er alla en fortsatt trevlig båtsommar!

 

/Andreas H

Link to post
Share on other sites

Hei sekonden / Andreas!

 

Jeg tror at du egentlig vet svaret selv - den manglende utskiftning av gummipakningen og den manglende rør-tapp som går fra blokken opp i toppen. Det er klart at du vil få vannlekkasje!

 

Har selv skiftet topppakning på min Sabb G for omtrent ett år siden. Se: Sabb 10hk - Sylindertopp og stempelringer

 

Det er bare å ta av toppen og gjøre jobben skikkelig! :wink:

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...