Jump to content

Valg av seilmaker


Pondus

Recommended Posts

Hei,

 

Vi skal kjøpe nye seil, og er i tvil om hvilken seilmaker vi skal velge. De store og kjente (NorthSails, Doyle og Elvstrøm) regner jeg som trygge, men er det noen som har erfaringer med Albatross og Fischer seil :smiley: ??

 

Det er snakk om store investeringer, så jeg er takknemlig for tips som kan bidra til at vi gjør det rette valget :seeya:

 

/Pondus

Link to post
Share on other sites

Hei, valg av seilmaker er ikke lett. Kriterier som bør spille inn er kvalitet egenskaper du er på jakt etter og service (les avstand til seilmaker) En seilmaker bør ha kjennskap til din båttype, gjerne være med ut på en liten runde for å se hvordan din båt er satt opp, slik at du får ett sett med seil som er optimalt for ditt behov og din båt.

 

Har selv god erfaring med UK-sails. Du finner de i Fredrikstad, Oslo og Tønsberg (tror jeg)

 

Fischer sails, sydde en genoa for meg til min gamle båt,  var kjempe fornøyd med denne og de var rimelige i pris. Min kontakt person da Thomas Oksmo er i dag i Uk sails.

 

Lykke til, og la de jobbe litt før de får din ordre.

 

:sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Først er det vel viktig hva du er på jakt etter. Skal du f.eks ha TAPEDRIVE seil er det vel ikke så mange som lager disse

North er alene om 3D osv.

 

Så til det som sikkert er mest aktuelt : turseil.

Kontakt flere loft, be om priser. Vær ikke så sikker på at de "store" nødvendigvis gir den beste servicen / de beste tilbudene

GRAN har en serie som er sydd i Thailand, TASKER SAILS. Fikk laget en genua 1 + storseil til en liten YAMAHA i fjor sommer. Middels fornøyd. Seilmerket som var betalt for var ikke der. Målene var ikke nøyaktige nok synes jeg. Duken virket simpel. Sømmer, rev etc. virket bra.

Prisen var OK.

 

Nå har jeg tilbud fra de igjen til min Joker S30, INITIUM

Genua 1 for rull og storseil m 2 rev.

Prisen er OK

 

MEN - jeg har også fått tilbud av Fischer SAILS fra Nesodden. Eva er ei hyggelig dame, virker som forståelsen er langt større for at også gamle / mindre båter må ha seil. Ved ønske om omsøm av bla a en spinnaker, var velviljen stor, og prisen bra.( GRAN skulle ha over 2 ggr prisen... )

 

Og det er ikke tvil om at jeg heller vil støtte en lokal seilmaker fra et sted nære hjemme, enn å kjøpe seil fra et loft som driver import ( vet noen ca hva seilene koster Ex.works i Thailand ...?)

 

Samtidig er man sikkert en "viktigere" kunde hos et lite loft enn man er hos f.eks GRAN, UK etc. Dette KAN gjøre utslag i servicegraden

 

Lykke til, fortell åssen det går

 

Suzuki - som funderer på handling av seil om dagen selv

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillene.

 

For å presisere behovet er vi på jakt etter racing seil til en Bavaria 36. "Lefsene" som leveres som standard går greit til turbruk, men ikke mer enn det.

 

En del av dialogen med seilmakerne har gått med til å diskutere hva som er best løsning for bruksområdet vi nå ønsker seil til, og det er utrolig stor variasjon. Det som frustrerer er at de største knapt har tid til å vurdere behovet, de har ikke behov for riggmål for de kjenner båttypen etc. og kommer med de desidert dyreste tilbudene. Verst er Doyle som ikke engang har tatt seg bryderiet med å sende tilbud  :cheers:

 

Den desidert mest betryggende oppfølgingen har jeg fått fra Albatross, men de er kun representert i Norge via agent. Seilene produseres i Gøteborg. Deretter kommer Fischer.

 

Jeg kommer til å ta en beslutning i løpet av September og kan informere når beslutningen er tatt. Enda viktigere er det kanskje med en liten oppdatering når seilene ankommer og er testet på båt  :smash:

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Här kommer en lista på lite 'svenske' segelmakare http://www.batnet.se/tabell/segel.htm

 

Som  du ser er, dom fleste segelmakarna 'internordiske' !

 

(Det er några år sedan ett Elvströmsegel var  =dansk tillverkat  !!!   :confused: )

 

Som Suzuki redan nämnt er det många som syr sina segel utomlands, Thailand, Polen.....

tar hit dom, o klistrer på sitt märke!  (pga kostnadsläget!)

 

I ärlighetens namn skall jag nog säga Polakker eller Thailändare er sikkert like gode

o flinke på det hantverksmässiga!  Seglena behöver ikke vare sämre!!!

Det man får kolla är kvalitet på dukar,tråd, öljetter, detaljer etc!

 

Eftersom du tenker kappsegla så ta en liten titt på de olike segelloftens 'meritlistor' !

 

Vi har en segelmakare her i Kungälv, Henrik Ottosson han har även en filial på Jar i Oslo!

kolla hans meritlista!

 

 

(Fra en som tröttnat på kappsegling o istellet vill ha ut så manga Nm/segel, som möjligt!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har bestilt en 150% 'RollStrøm' genua fra Elvstrøm gjennom Atle på Stavanger_Seil.

 

Får den imorgen eller overimorgen (eller hva Atle  :confused:). Skal prøve den i helgen, så kan jeg gi deg førsteinntrykket mitt på Mandag.

 

Jeg har en Bavaria 34, så det blir jo omtrent akkurat det samme seilet som du ser på.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Her er 'resultatene' fra første seiltur med den nye Genoaen. Altså en 150% RollStrøm trioptimal fra Elvstrøm.

 

Det blåste en del, 6-10 m/s opp og ned tenker jeg, så jeg har ikke fått testet lettvindsegenskapene ennå. Jeg gikk også uten storseil for å kunne se genoaen bedre, samspillet mellom genoa og stroseil har jeg derfor heller ikke fått sett på ennå.

 

Først en titt på hvordan seilet ser ut fullt utrullet på slør:

Bilde

 

Deretter gikk jeg opp på en skarp kryss og dro inn max. Hadde flyttet skjøtevognen bakover for å få litt twist i seilet siden det blåste såpass som det gjorde:

Bilde

Seilet kom bakover til omtrent forkant av sprayhood'en. Det er dessuten lavere skåret enn 130% genoaen jeg hadde tidligere.

 

Deretter rullet jeg inn 4 runder for å se hvordan det så ut på kryss i revet tilstand, noe som dette seilet skal være spesielt bra på:

Bilde

Bilde

Som man kan se twister seilet for mye ut på dette bildet, men jeg hadde ikke fått dratt skjøtevognene framover (det var bare meg og autopiloten som var ute og seilte - litt mye styr å få tatt skjøtevognene).

Den nederste bakerste lusa er fortsatt funksjonell, i det minste den som ikke er på samme side som rullen. D.v.s. lo lus for babord halser og le lus for styrbord halser på min båt. Går jo greit å styre etter kun en lus når det blåser en del.

 

Farten med fire runder tatt inn og uten storseil var rimelig bra (5.74 kn):

Bilde

NB! Hadde ikke giddet å reve om det ikke var for å teste seilet - full genoa og ett rev i storseilet ville vært normal tur-trim under de rådende forhold, fullt stell i regatta-trim.

 

Her er et bilde tatt nedenfra, hvor man kan se innleggene som gir seilet god form i revet tilstand:

Bilde

Tror ikke disse skumstripene gir merkbar turbulens i seilet, i og med at de er såpass flate.

 

Seilet var veldig mye tyngre å rulle inn enn det gamle seilet. Tilskriver dette at duken er mye stivere, samt at skumstripene krever noe mere kraft å få rullet inn enn dersom forkanten av seilet hadde vært helt flat.

 

Duken er som sagt mye stivere enn dacron, seilet har fasong så snart det rulles ut, det henger ikke ned som en lefse, men står bedre av seg selv. Gleder meg til å se om dette gir de ønskede lettvindsegenskapene.

 

Er selvfølgelig storfornøyd så langt; nytt seil er nesten like artig som ny båt!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kunne noen tenke seg å skrive en artikkel om seil her på baatplassen? Må inrømme at jeg ikke har peiling på dette. Jeg seiler med de seilene som fulgte med båten min, men kunne godt tenke meg å få mer kunnskap om forsjellig seilduk, måter å sy seil på - fordeler/ulemper m.m. Foreslår en egen tråd for dette.

 

Det er mange begreper ute å går

 

Foreslår en egen tråd for dette.

Link to post
Share on other sites

Og hvis 2-4 som har mer peiling enn resten gjerne vil 'diskutere seg frem uforstyrret' så kan vi ordne det også: da åpner vi et prosjektforum for dem og når de er ferdig så avleverer de artikkelen til allmenheten.

 

Dette er jo mitt ikke så gamle forslag rund FAQ osv. Har ikke gjort noe mere med det pga litt annen prioritering f t. Men jeg synes det burde vi prøve. Hva med deg, PanPan, Gunga Din, GeirKS, noen flere som jeg ikke kommer på i farten?

Link to post
Share on other sites

Kunne noen tenke seg å skrive en artikkel om seil her på baatplassen? Må inrømme at jeg ikke har peiling på dette. Jeg seiler med de seilene som fulgte med båten min, men kunne godt tenke meg å få mer kunnskap om forsjellig seilduk, måter å sy seil på - fordeler/ulemper m.m. Foreslår en egen tråd for dette.

 

Det er mange begreper ute å går

 

Foreslår en egen tråd for dette.

Dette er et ganske omfattende og komplisert prosjekt! Prøvde å gjøre noe slikt for en 3 års-tid siden for å informere medlemmene av HR-312 Klubben da vi skulle ordne felles tilbud på seil.

 

Det fantes dengangen flere utmerkede publikasjoner tilgjengelig på nettet. Skal prøve å finne de og legge ut linker her, men når blir jeg opptatt resten av lørdagen! :sad:

Link to post
Share on other sites

Kunne noen tenke seg å skrive en artikkel om seil her på baatplassen? Må inrømme at jeg ikke har peiling på dette. Jeg seiler med de seilene som fulgte med båten min, men kunne godt tenke meg å få mer kunnskap om forsjellig seilduk, måter å sy seil på - fordeler/ulemper m.m. Foreslår en egen tråd for dette.

 

Det er mange begreper ute å går

 

Foreslår en egen tråd for dette.

En veldig bra link å begynne i så måte er denne: http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
Link to post
Share on other sites

Et problem med å skrive en FAQ om seil er at det er så vanskelig. Det er en drøss med bøker om seiltrim på markedet og på nettet, men ingen av dem er fasiten. Det finnes antakelig ikke noen fasit. Jo mer jeg seiler jo mer finner jeg ut at jeg ikke kan!

En veldig bra bok om seil- og riggtrim for nybegynnere og 'litt rustne' seilere er

http://www.dedekam.com/ av Ivar Dedekam. Noen har tydeligvis langtidslånt min, så jeg vurderer å investere i et nytt eksemplar.

 

For de mer viderekomne er Frank Bethwaite's 'High Performance Sailing'. Har lest i den et par år, men har ikke fordøyd mer enn en tiendepart ennå.

 

Av egen erfaring, etter å ha seilt på en rekke regattabåter i en del år, ser jeg at trim og styring er veldig individuelle egenskaper. En trimmer som funker med en rormann kan ligge en halv knop under med en annen rormann. Det er lagarbeid som så mye annen sport.

 

Dette kommer også tilbake til hvordan seilene er skåret og sydd. Formen på seilet må tillate trimmeren å få den formen han ønsker.

 

La oss si at rormannen på en båt liker å seile på fart istedenfor høyde. Dvs at han prioriterer fart kontra høyde i små vindskift og endringer i vindhastighet. Trimmeren går da for litt dybde i seilet for at rormannen skal få utbytte av sin måte å styre på. Seilet må da være sydd sånn at seilprofilen holder seg fin med noe dybde og noe twist i seilet.

 

En annen rormann prioriterer høyde. Hvis man seiler i en 'overrigget' båt kan dette være beste strategi, fordi båten da holder seg 'på beina' i vindkastene siden den blir pint litt på høyden. I dette tilfelle er det viktig at seilet holder profilen når det er dratt inn med 3 tonns drag på vinsjen, og det ikke er så stor trykkforskjell på le- og lo side av seilet.

 

Nå er jeg nesten igang med en avhandling her  :sailing: men dette er som sagt kun synsing fra min side. Jo mer jeg lærer, jo mer finner jeg ut at jeg ikke kan. Det er noe av det jeg elsker ved seiling; mylighetene for fordypning ar (antakelig) uendelige.

 

Og når man har lest for mye og kommer ut på vannet igjen om våren finner man ut at dette er håndtverk og ikke en akademisk disiplin. Det meste skal sitte i håndleddene og ikke i hodet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tl surprise:

 

Det var ikke seiltrim o.l. jeg tenke på. Det temaet finnes det en mengde bøker om, som du sier og man må selv gjøre sine erfaringer. Mulig jeg uttrykte meg uklart her.

 

Det jeg tenker på er type seilduk og måten de vanligste seiltypene er laget/konstruert på. Det hagler med begreper som dracon, cross-cut,  mylar, triradial osv osv, og det her jeg savner informasjon, og gjerne skulle hatt en lettfattlig oversikt over begreper, betyding, fordeler/ulemper m.m.

 

Den dagen kommer før eller siden for alle med seilbåt da man skal investere i nye seil, og det kan være greit å ha litt oversikt.

Link to post
Share on other sites

Triradial og Cross-cut

BildeBilde

 

Triradial er dyrere, mer jobb, flere sømmer. Imidlertid ligger trådene bedre i kraftretningen i en triradial, så den holder fasongen bedre i vindkast og over tid.

 

Ellers er dacron seil som regel de rimeligste (dacron er forøvrig et varemerke tror jeg, dette stoffet heter terylen i andre sammenhenger).

 

Laminatseilene er dyrere. Mylar, kevlar, karbonfiber etc.

 

I et laminatseil er det tråder som ikke strekker seg som tar opp kreftene. Disse trådene er laminert inn i et vindtett materiale for at det skal bli et seil av det.

 

Seilet jeg har bilde av over her er et laminatseil, men de 'lastbærende' trådene er laminert inn i et dacron-lignende stoff. Dette gjør seilet mer slitesterkt og mindre vart for mekanisk slitasje enn om det var et mylar- eller kevlar seil.

 

De sistnevnte har gjerne lav vekt, men er så skrøpelige at de trenger fullt mannskap for å håndteres, samt en skipper som holder et våkent øye på vindmåleren sånn at det ikke overbelastes. F.eks kan en 'lettværs' kevlar genoa være et fantastisk seil i lite vind. Veier ingenting og står som et skudd. Båten kan seiles når det ikke blåser  :wink:.

Idet vinden går over, si 8 m/s, går seilet i fillebiter uten forvarsel. Litt kjipt, siden det koster 40 000.-   :smiley:. Ikke noe å seile tur med altså.

 

I tillegg må man ta hensyn til UV bestandighet. Dette er ikke så viktig for et rent regattaseil siden det antakelig er modent for utskifting av andre grunner før det råtner på rot. For et seil som primært er til turbruk er en levetid på 6-7 år mye viktigere.

 

Det jeg beviser med dette noe vrøvlete innlegget er at individuelle ønsker og behov er viktigere enn tabeller og fakta. En god seilmaker vil høre på dine behov og hva du prioriterer, og deretter produsere ditt favorittseil.

 

Her som på alle andre områder i livet kan man heller ikke få i pose og sekk. Et superlett, formbestandig, slitesterkt, stormsikkert, varig og solid seil som passer din måte å seile på eksisterer ikke. Men seilmakeren kan lage det nærmeste som kan skaffes.

 

Bare for å ha det på det rene - jeg er ikke seilmaker (er siv.ing data av alle ting) og har ingen økonomiske interesse av hvaslags seil folk måtte velge   :sailing:

 

Forresten godt å se at andre også gir blaffen i Dan Børge og brukere lørdagskvelden til fornuftige ting!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nei Pondus, jeg har ikke erfaring med noen av de du nevner, men hiver meg allikevel på tastaturet. Til den forrige båten min trengte jeg en ny rullegenoa. Jeg slo til på et tilbud fra Boding. Etter noen forsinkelser fikk jeg seilet, og jeg ble positivt overrasket når jeg hev det opp. Det var et triradial-cut seil slik som seilet til Surprise. Med bus-kompensator, og fritørn funksjonen på Furlex'en kommer det inn flatt og fint.

Nå tar jeg ikke mål av meg til å vinne noen regattaer med Arvikaraceren heller, så jeg er primært ute etter turseil. Det skal mye til for at det ikke blir Boding til den også.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og hvis 2-4 som har mer peiling enn resten gjerne vil 'diskutere seg frem uforstyrret' så kan vi ordne det også: da åpner vi et prosjektforum for dem og når de er ferdig så avleverer de artikkelen til allmenheten.

 

Dette er jo mitt ikke så gamle forslag rund FAQ osv. Har ikke gjort noe mere med det pga litt annen prioritering f t. Men jeg synes det burde vi prøve. Hva med deg, PanPan, Gunga Din, GeirKS, noen flere som jeg ikke kommer på i farten?

 

leste nog för snabbt igenom helgens alle tråder, såg ikke att jag var nominerad för ett

sådant hedersuppdrag!  

Men jag tror säkert att det finns dom som kan mer om segel o segeltrimm her än vad jag kan!

Men ställer gärna upp om jag kan bidra med något!   :eek:

 

Tycker dock att vi skulle kunna färdigställa Lasse's förslag till 'oskrivne regler.....' först,

så att vi ser hur FAQ kan fungera!  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og hvis 2-4 som har mer peiling enn resten gjerne vil 'diskutere seg frem uforstyrret' så kan vi ordne det også: da åpner vi et prosjektforum for dem og når de er ferdig så avleverer de artikkelen til allmenheten.

 

Dette er jo mitt ikke så gamle forslag rund FAQ osv. Har ikke gjort noe mere med det pga litt annen prioritering f t. Men jeg synes det burde vi prøve. Hva med deg, PanPan, Gunga Din, GeirKS, noen flere som jeg ikke kommer på i farten?

....hmmm...ok. Stiller meg til disposisjon hvis det er ønsket.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Valget er gjort, og seilene er allerede levert  :lol: :lol:

 

Det var ikke verdens største variasjon i pris mellom de ulike seil-loftene, men oppfølgingen fra Svein Wright hos Albatross skilte seg klart ut. Han har virkelig jobbet for å få salget, og seilene ble levert nå på lørdag. I havnen, på båt !!!

 

Vi har vært ute på en prøveseilas i svak vind, og det er som å ha fått ny båt. Seilene sto perfekt, men det gjenstår litt arbeid med innfestingen i båten for Genoa1 ettersom forlikslengden nå krever innfesting i dekk og ikke rulla på Furlex-forstaget.

 

For oss ble dette en perfekt kombinasjon. Nytt rullestorseil med imponerende akterlik og stående spiler har gitt både fasong og seilareal. Genoa3 er levert med 2 sett spiler, ett for turbruk og ett for regatta. "Tur" versjonen lar seg rulle inn på forstaget etter endt seilas og kan derfor benyttes til turseiling også. For regattabruk bytter vi spiler eller setter på Genoa1 som krever at rullen på forstaget fjernes. Genoaene er produsert i Pentex laminat, mens storseilet er i Dacron.

 

Håper på litt vind så vi får testet skikkelig før båten må vinterkonserveres i løpet av 1 uke eller 2.

 

Så langt er vi kjempefornøyd med valget av seilmaker!

 

/Pondus

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nevner at Elvström Sobstad har kommet med en videreutvikling av et slikt seildesign du har kjøpt.

EMS Max er et unikt rullestorseil med kappe/areal som et alminnelig storseil - det vil gi bedre fart/høyde. I dag er det kun Elvström Sobstad som leverer et slik seil (størrelse, funksjon, etc.).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...