Jump to content

BMC 36 HK som bruker olje og ryker.


Oystein Ny

Recommended Posts

BMC er en motor som går og går i det uendelige - men bråker noe. Denne motoren ser gammel ut og er nok noe slitt, og yter nok ikke 36 hk lenger, men virker. Billige deler/ pakninger. Den er forøvrig 1,5l og ikke 1,6l. BMC må glødes selv midt på sommeren.

 

Annonsen beskriver forøvrig mye båt for pengene om moteren er noenlunde ok

Link to post
Share on other sites

Takker oblix :-)

Ser du har en slik båt, fornøyd ?

Vet du noe om denne i forhold til Sollux 24 AC, tenker da hvordan den takler sjø o.l.

 

Seilet på den må vel være ettermontert eller ble det levert orginalt ?

Skulle tro det var mere til bry enn til nytte.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

motoren er grei nok den, ganske solid. Det som er litt svake punkter er startmotor og vannpumpe.

Tilgang på deler er ikke veldig bra, men du får kjøpt det mest vanlige som pakninger,startere,termostater osv hos www.kdtrading.no . Hvis du skulle trenge noe annet kan det som oftest bestilles fra England. Det er vel ikke så mange verksteder som er spesialisert på disse lenger, men det er uansett en enkel motor å skru på. Minus for at det er engelsk motor med tommer på alle skruer og muttere, det vanlige verktøyet ditt vil ikke alltid passe. Min motor ryker også hvitt på tomgang og kald motor, bruker litt olje også, selv om den bare har gått 750 timer.

 

Jeg har en sollux uten ac med denne motoren og ville nok heller valgt en Yanmar hvis du skal kjøpe nå. Solluxen er veldig bra i sjøen og har vært ute i noen ganske bra bølger med denne.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Takker oblix :-)

Ser du har en slik båt, fornøyd ?

Vet du noe om denne i forhold til Sollux 24 AC, tenker da hvordan den takler sjø o.l.

 

Seilet på den må vel være ettermontert eller ble det levert orginalt ?

Skulle tro det var mere til bry enn til nytte.

Jepp, båten min er jeg fornøyd med. Eneste aber er at driteren er i akterlugar mellom køyene - går greit nok, men etter ungene har lagt seg, er det IKKE morsomt.

 

Jeg bygget om min innvendig i vinter grunnet dette.

 

Den mangler også to seter, har bare et sete forover, dette ordnet jeg også på min i vinter.

 

At båten blir levert med rigg vil jeg tro gjør at den har en del ekstra ballast i kjøl, som vil gjøre den mye stødigere (ser at den har litt dypere kjøl enn min) Min var veldig skvetten, men etter 150 kg i bunn ble den bedre.

 

I sjøen er er jeg veldig fornøyd, ruller selvsagt i hekksjø-tsunanamier, men det gjar alle båter i denne størrelsen.

 

Akterkabinen er lav og liten, selv om voksne kan sove utstrakt, er de best egnet til barn. Foran er det god soveplass.

 

Alt i alt er det mye båt for pengene - jeg ga 95' etter jeg hadde prutet så selger var blå på lippene (bokstavelig) :lol:

Link to post
Share on other sites

Har vært å sett på den båten nå og den trenger nok en stor ansiktløfting både ute og inne.

Det elektriske var en katastrofe med brente kontaker, ledninger, sikringer og sikringsholdere, ikke rart at det har vært en og annen kortsluttning her med så mange ledninger uten issolasjon :nonod: . Dog lett å bytte ut når man er radio/tv reparatør som meg.

Elektriske til motor og dens instrumenter så OK ut.

 

Ser at det er en ganske stor forskjell på dørken akter og fremme i høyde, lurer på om det skape problemer for de minste ? noen med erfaring med Sandvik 25ac og smårollinger ?

Link to post
Share on other sites

Ser at det er en ganske stor forskjell på dørken akter og fremme i høyde, lurer på om det skape problemer for de minste ? noen med erfaring med Sandvik 25ac og smårollinger ?

Forskjellen kan du utnytte til din fordel - er avkommet bare et år, er høyden et gjerde. (slik var det i fjor med meg) Da vet du hvor du har de. I år har selv minstemann funnet en teknikk på det høyeste trinnet. Har barn på 10, 5 og 2 år.
Link to post
Share on other sites

Hvor har du lagd ny dass ?

Ser at det ganske enkelt kan lages en istedenfor skapet på babord side.

Eier har ikke seilt båten men synes staga var fine å ha der når man beveget seg oppe på dekk.

 

Håper jeg får solgt min snart slik at jeg kan prute til han blir blå på denne. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvor har du lagd ny dass ?

Ser at det ganske enkelt kan lages en istedenfor skapet på babord side.

Jeg fjernet benken med vask i foran styreposisjonen på styrbord side, og kortet litt inn på benken der, og fikk dermed plass til en (relativt) romslig wc. Brukte vasken som allerede står der.

På andre siden kortet jeg ned det høye klesskapet til under vindu, slik at jeg kunne få en benk der. Brukes til tv.

 

Grunnen til at jeg valgte styrbord side til wc, et at det er allerede opplegg for vask på den siden. I tillegg kunne jeg lage en stor luke til sikrings- og styrekonsoll og skule skapet bak en speil...

 

Ute i kabinen fjernet jeg benken på babord side, lagde en sittekasse som på styrbord, og plasserte kokeapparat under styrbord sete og eksisterende vask under babord sete.

Link to post
Share on other sites

Nå er seilbåten solgt og jakta på sandviken har begynt :boxing:

Får se hvor blå jeg får selger'n med prutinga.

 

Skal møte han i morra for å starte motor.

Båten står på land hvordan er det da å teste giret ?

Blir manglende motstand fra propell et problem ?

Link to post
Share on other sites

Båten står på land hvordan er det da å teste giret ?

Blir manglende motstand fra propell et problem ?

Nei. Du må bare se at den roterer (begge veier). Det som kan være, er at den roterer (litt) selv om gear står i fri. Du kan da stoppe den med en planke (ikke med hendene :nono: ).
Link to post
Share on other sites

Bunnpannen er helt klart et sted du vil finne lekasje på denne motoren.Se også etter olje på bakre motorfester,finner du olje her er det bohov for å bytte simmeringer bak på motoren.Det kan også forekomme oljelekasje mellom motorblokk og matepumpe for diesel.Ellers er dette en slitesterk og seiglivet motor som du må skyte for å a livet av.Har selv hatt en Sandvik 25AC med samme motor i 10år.Se i erfaringsdatabasen hvor jeg la den inn.Dette er en båt du vil bli glad i.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Det holder som regel ikke å stramme desverre. Ofte bli lekkasjen verre av dette faktisk. Ta av bunnpannen, sjekk om den er plan (bank evt, til bulker rundt skruehullene slik at de blir plane), monter ny pakning med Permatex eller lignende på begge sider. Og ikke stram boltene for mye, slik at bunnpannen blir deformert igjen! Gjør dette riktig, så burde det være tett etterpå. minuset er at motoren må ut for å komme til. Bytt derfor andre suspekte pakninger, og gi gjerne motoren et nytt strøk med lakk når den først er ute.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Til lykke med ny båt! :flag:

 

Hadde sjølv ein BMC 1,5 i fem år, på ein Hantosnekke, og etter kvart som eg lærte motoren og kjenne (og eg hadde skaffa meg halvtoms koppnøkkel og fastnøkkel slik at eg kunne stramme reima til sjøvasspumpa), vart vi gode venner. Om du ikkje har funne manual, så kan du laste ned ein her: http://www.kdtrading.no/tradingshop/articl...92e62b62310d6ae

 

Eg fekk ein oljelekkasje ein gong, men den vart tett igjen med ein ny korkpakning under det blanke lokket eg ikkje veit kva heiter. Korkpakningen laga dei på ein verkstad, monteringa greidde tilogmed eg (og da greier alle det).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...