Jump to content

Parkere? om maritim terminologi


avmønstret5

Recommended Posts

I USA måles båtens fart i miles. Og hvor mange har m/sek på sitt vindinstrument - eller er det knop det går i? Vi hadde en nabobåt i Tanumstrand som gjorde det enkelt - han sa at nå blåste det 35 i kastet. Hva da lurte jeg på - men det visste han ikke. Det var knop da - heldigvis. Og hvis han husker fortsatt så vet han nå også at da kan han grovt sett dele på 2 så får han meter per sekund også. Da blir det litt enklere å forholde seg til vinden og værmeldingene. :smiley:

 

Utover det så måler vi alle dybder i favner hos oss ja - alle båter har vel ei loddeline med en favn pr knute slik at man enkelt kan lodde dybden . Noen prinsipper har vi da :yesnod: Diskusjonen her begynner å minne meg om diskusjonen om flagg og flaggregler for snart ett år siden

Link to post
Share on other sites

Dere som støtter nautisk mil og knop, savner dere favner og kabellengder ogs`?

Så lenge jordkloden (og sjøkart) er inndelt i grader, minutter osv så synes jeg knop og nautisk mil er meget naturlig å bruke på sjøen.

På land bruker jeg UTM/UPS.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En sjakkel er hvertfall normalt å bruke på store båter når en lårer ankeret. En sjakkel= 15 favner 1 favn= 6 fot.

 

Blir jo litt tullete mener jeg å bruke alle disse utrykkene som jeg også nevnte tidligere i denne tråden. Det viktigste er vel at man vet hva man gjør, og at andre folk skjønner hva som skjer for å opprettholde ett minimum av forstålig kommunikasjon. Har man med seg folk i båten som ikke skjønner en dritt av det man sier blir det jo bare missforståelser. Har hatt med meg folk som jeg har prøvd å forklare hva de forskjellige utrykkene betyr. Har ikke lykkes i nevneverdig grad. Da er det bedre å gi f... så man slipper situasjoner som kan være farlige.

 

Kommunikasjon og evnen til å "vise" hva man vil er noe av det viktigste på sjøen. Så får heller gammlekara som sitter på bryggekanten med en øl mene hva de vil.

 

Jeg opprettholder min mening om at det er viktig å ta vare på maritim historie, og kultur. Med dette følger så klart maritime ord og utrykk. Det må likevel ikke bli slik at vi skal sitte her å kverrulere om hva som er riktig eller ikke riktig.

 

Styrbord og babord klarer alle å huske forskjellen på. Skipsleia og separasjonssoner er også meget viktige ting. Vet dere foresten at det ikke er tilatt å gå i separasjonssonen nedover eller oppover oslofjorden?. Denne skal krysses så fort som mulig, og fortsette parrallelt med denne. Dette gjelder da så klart fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Vet dere foresten at det ikke er tilatt å gå i separasjonssonen nedover eller oppover oslofjorden?. Denne skal krysses så fort som mulig, og fortsette parrallelt med denne. Dette gjelder da så klart fritidsbåter.

Dette må du vise meg hvor du fant? Så vidt jeg vet står det ikke noe om i sjøveisreglene at det ikke er tillatt å bruke sonen for fritidsbåter!

 

I sjøveisregelene regel 10: Trafikkseparasjon soner.

 

Artikkel (j):

 

A vessel of less than 20m in length, or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

 

Å si at dette betyr at det er ulovlig er vel å dra det litt langt!

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår den historiske sammenhengen, og ville vel ikke foreslå å innføre gater og adresser på sjøen. Dagens definisjon av et punkt på sjøen er logisk og enkelt å forstå for alle som har tatt i et kompass, men for mange tror jeg det er unødvendige faguttrykk eller spesialuttrykk som forvirrer.

 

Nå har jeg rotet rundt på sjøen i 20 år og har lært meg terminologien sånn passe, men jeg ser at for alle nybegynnere er det lettere å tenke, forstå og beregne ting i meter, kilometer, meter/sekund, kilometer pr. time, liter pr. mil etc. Fordi vi tilbringer mesteparten av tiden i en metrisk verden.

 

Kona spurte hvor mye diesel vi bruker, "Litt over 2 liter pr. nautisk ved 30 knop" svarte jeg. Sa jo ikke henne så mye, ikke meg heller egentlig før jeg begynte å regne i hodet og sa "ca 11 liter pr mil når vi kjører i 55 km/t". Så mye sa hun.

Redigert av MrAnders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sjøveisregelene regel 10: Trafikkseparasjon soner.

 

Artikkel (j):

 

A vessel of less than 20m in length, or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

 

Å si at dette betyr at det er ulovlig er vel å dra det litt langt!

Ja kanskje det, men får du motorstopp mitt inne i en separasjonssone er det din plikt å komme deg bort derfra. Derfor er det vel like greit å holde seg unna den sonen. Litt sunn fornuft er det enda lov å bruke!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I småbåt i innlandet i USA gikk det iallefall kun i miles. Mulig det er fordi sammenhengen med gradenettet ikke har så stor betydning der de fleste praktiserer båtlivet, på innsjøene.

 

Synes dette med forskjellige enheter i forskjellige situasjoner er litt interessant, sett ut fra hvordan vi fungerer oppi hodet. Bodde et år i USA, og når jeg snakker/tenker engelsk, går det på amerikanske enheter. Ved besøk i et annet engelsktalende land fikk jeg temperatur og fart oppgitt i celsius og km/t, og fikk det ikke til å stemme!

 

Etter at jeg begynner å bli mer erfaren på sjøen, merker jeg det samme der også. Jeg vet hvor fort 20 knop er, og jeg vet hvor fort 20 km/t er når jeg er på land, men kan ikke nødvendigvis regne om sånn helt uten videre.

 

Noen snakket forresten om at ankerkjetting ble målt i "sjakkel". Om bord i MK Straumingen har vi fire "lås" med ankerkjetting. Et "lås" er like langt som et "sjakkel". Så det er nok også en del lokale variasjoner ute å går blant de gamle utrykkene.

 

Også har vi jo de som gjerne vil fremstå som garvede sjøfolk, og snakker om draft. Been there, done that, og blitt nådeløst korrigert av en kompis som er skipper. :lol:

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Mercruiser sin hastighetsmåler viser i alle fall bare miles og km/t...

Sikkert riktig, men ingen av de båtene jeg har jobba på hadde Mercruiser. Det gikk mest i Caterpillar og EMD.

Men jeg hørte aldri noe annet uttrykk for hastighet enn "knots".

Og "miles" var underforstått "nautical miles" og ikke "statute miles".

Link to post
Share on other sites

Dette må du vise meg hvor du fant? Så vidt jeg vet står det ikke noe om i sjøveisreglene at det ikke er tillatt å bruke sonen for fritidsbåter!

 

I sjøveisregelene regel 10: Trafikkseparasjon soner.

 

Artikkel (j):

 

A vessel of less than 20m in length, or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

 

Å si at dette betyr at det er ulovlig er vel å dra det litt langt!

 

Åja Lotus. Da burde du helt klart prøve deg på en test av engelske Coast Guarden på dette så får du deg nok en leksjon du sent glemmer. Hvorfor folk føler trangen i sitt hjerte til å seile mot separasjons systemet ligger adskillig over min forstand.

Link to post
Share on other sites

Personlig så har jeg ikke noen problemere med å foholde meg til flere forskjellige målesystemer, det metriske fungerer fint der hvor det er egnet.. det samme gjør de andre målsystemene... På sjøen finner jeg det naturlig å bruke knop og nautiske mil siden dette er direkte relatert til gradsystemet til moder jord...

 

Når det gjelder de andre maritime uttrykkene så synes jeg det er viktig at slike ting holdes i hevd slik at vårt vakre språk ikke blir fattig på ord og uttrykk... siden jeg er stor tilhenger av vårt språk og ikke er like begeistret for alle endringene så setter jeg pris på at de maritime uttrykkene holdes vedlike.. Jeg kan på ingen måte alle ord og uttrykk, men forøker da å lære meg dette etterhvert som jeg kommer borti ukjente uttrykk.. For meg så er det å lære meg slike ord og uttrykk en berikelse for meg selv og da synes jeg også det er en berikelse for den norske språk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vindmåleren min (når den virker) viser alltid m/s. Det tror jeg den gjør på de fleste seilbåter.

Nei, faktisk viser mange vinden i knop. Det finnes sågar de som ikke kan stille om til m/s.

Da jeg var i KV rapporterte vi alltid vinden i knop til DNMI og vi var utstyrt med måleutstyr fra dem

 

Sjakkel begrepet var nytt for meg.

 

Ennå ingen som kan svare på om en sjømil er en nautisk mil?

Link to post
Share on other sites

Nei det gjør ikke det. Men på sjøen har man faktisk klart å bli enige om en internasjonal standard som er Nm. Før brukte jo mange 1 sjømil= 4 Nautiske mil. Samme ble det jo med kardinalmerkene også.

Hadde man lest litt i tråden så nevnte jeg dette tidligere.

Link to post
Share on other sites

Tøv!

Så lenge jordkloden ikke krymper vil det bli svært upraktisk å benytte metriske mål i forb. med navigasjon

 

Nå svarte du ikke på spørsmålet, savner du favner og kabellengder også? Var sikkert noen konservative karer som forsvarte de også... Nå er de borte.

 

Jeg har ført båt med kartplotteren stilt inn på km og km/t, følte ikke noe stort behov for å krympe jorden for å få det til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ført båt med kartplotteren stilt inn på km og km/t, følte ikke noe stort behov for å krympe jorden for å få det til.

Ja men da gjør du det vis du syns det er greit. Men om du til eksempel ikke har en kartplotter?. Hvordan skal du praktisk løse dette problemet da?. Da må du jo måle ut distansen i Nm i kartet, og så regne deg over til km etterpå. Er dette praktisk?

Link to post
Share on other sites

Nå svarte du ikke på spørsmålet, savner du favner og kabellengder også? Var sikkert noen konservative karer som forsvarte de også... Nå er de borte.

Nei benytter ikke de begrepene da de ikke gir noen mening

Jeg har ført båt med kartplotteren stilt inn på km og km/t, følte ikke noe stort behov for å krympe jorden for å få det til.

Samme for meg hva du benytter, men det er altså en årsak til at det er noe som heter nautisk mil, og det har ingenting med å tenke "gammeldags" å gjøre. Derfor kommer dette begrepet til å bestå.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...