olle62 Startet 31.Juli.2006 Del på Facebook Startet 31.Juli.2006 Leser my om at Mercury og Mariner er Tohatsu motorer, samme med Evenrude osv. Men hvem lager hva; er det Tohatsu som lager Mercery eller er det omvendt og er det noen kvalitetsforskjell på alle disse merkene når alle bruker samme støpeformen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 De er forsellige motorer . Johnson og Evinrude har veldig mye tilfelles, kan være noen forseller på utseende men er ifra samme fabrikant . Noen av Evinrude sine 4-takts motorer er laget av Suzuki . Mercury er Mercury . Mariner var i utgangspuktet lansert som arbeidshesten til Brunswick, ble lansert i østen i sammarbeid med Yamaha ( imot å hjelpe Yamaha i på det amerikanske markede , her ble det endel tull ) . Derfor er noen Mariner motorer basert på Mercury og noen på Yamaha . Brunswick Corporation står bak Mercury, Mariner, Mercriuser, Quicksiler . Hadde sikker hvert greit om noe kunne forsette med de andre merkene , eller korrigere meg . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonette Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Derfor er noen Mariner motorer basert på Mercury og noen på Yamaha . Ja, det stemmer vel for motorer produsert for en del år tilbake. På 80-tallet var Mariners motorer opp til ca. 60hk basert på Yamaha. De større var basert på Mercury. I dag er alle Mariner og Mercury like (eller rettere: basert på samme konstruksjon.) De små motorene opp til 15hk (2- og 4-takt) er mistenkelig like Tohatsu. Hvem som produserer dem vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det er Tohatsus konstruksjon. Sitér dette innlegget /MS Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Vet iallefall at Tohatsu lager 5hk for Merc/Mariner. Ang Johnson/Evinrude, Disse var tilnærmet identiske i mange år, til OMC bestemte seg for å differensiere litt mer. Ca slutten av 90-tallet. Da skulle Evinrude være hitech merket, med Suzuki 4-taktere i mellomsegmentet og Ficht innsprøytning på de større. Mens Johnson var de med god, gammeldags 2-taksteknologi. Så gikk OMC konk, Bombardier overtok, 4-takterne ble nå solgt som Johnson, mens Evinrude kom med innsprøytningsmotorer som nå hadde skiftet navn fra Ficht Ram til DI. I noen markeder blir Tohatsu også solgt som Nissan, og italienske Selva selger 4-taktere basert på Yamaha. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.