Jump to content

Varmeveksler til VP TAMD30 lekker ferskvann


tortj

Recommended Posts

Har nettopp byttet rørinnsats i varmeveksleren. Den lekker nå jevnt og trutt ferskvann, ca 2-3 liter på ca 1 times gange. Har sjekket oljen, kommer ikke vann inn der. Lekker heller ikke i noen slanger eller koblinger som jeg kan se. Mistenker derfor at ferskvannet går "forsiktig" over i saltvannskretsen.

To forhold som må nevnes:

1) Var ikke helt sikker på plassering av O-ringene da jeg satte inn rørinnsatsen.

2) Vifteremmene røk på første turen etter at varmeveksleren kom på plass. Vannet kokte før jeg oppdaget det, frostplugg (i eksosmanifold) røk ut, med rimelig frisk damp-utvikling i motorrommet.

 

Min mistanke går nå mot O-ringene, som enten er satt inn feil eller ikke har tålt varmen da vannet kokte.

På grunn av ferieavvikling finner jeg ikke verksted som kan trykkteste varmeveksleren før om 3 uker.

 

Noen tips?

Er det forsvarlig å kjøre motoren forsiktig, og fylle etter vann/kjølevæske?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde forsøkt å bytte O-ringene på nytt og sett om det hjalp.

Ellers så skulle det la seg gjøre å kjøre forsiktig, med ett øye på tempmåler hele tiden. Vel å merke hvis du er helt sikker på at det er varmeveksleren, og ikke toppakning som er røket. Det er jo en tjangs for at toppakningen er røket, selv om det ikke kommer vann i olja. Ta av lokket på ekspansjonstanken og se om det bobler og lukter eksos der mens maskinen sviver

Lykke til

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Kjørte forsiktig fram til i fjor sommer med jevn lekkasje av kjølevann. Endte med å få et verksted til å se på det (Argos på Håkonshella), de fant en liten lekkasje i eksosmanifolden. Det ble en historie for seg å få tak i ny eksosmanifold, til slutt fikk jeg den laget. I etterkant har jeg fått flere historier om dårlig kvalitet i manifolden i VP-motorer... Men nå satser jeg på ny båtsesong uten motor-problemer :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei! Har hatt mye tull med varmevekslerhuset på min TAMD22. Fikk til slutt tak i et "kikkhullskamera" som jeg fant et rimelig stort hull inne i veksleren mellom eksos & fersvannet med. Løsningen ble å bytte selve huset. Jeg byttet også alle o-ringer, men tror det skal rimelig mye til for at det skal være problemet ditt.

 

R

Link to post
Share on other sites

Hej.

Jeg har en TMD30 og har haft svære og dyre problemer med varmeveksleren. Skiftede indsats til en ny, og det holdt i ca. 2 mdr. Så blev den utæt ved Oring i forenden af ferskvandshuset. Det klarede jeg at lave med nye oringe, og opdagede det at ved montering af den nye rørveksler havde de hakket / gnavet :confused: i en Oring! og derfor nu lækage igen. Måske skyldes det vibrationer at Oringen blev gnavet, eller også skete det under montering af varmeveksler ( gjort af VP værksted).

Jeg skiftede selv oringene til nye og smurte dem godt med siliconefedt, og de har holdt tæt siden.

Men jeg er i tvivl om du har det samme problem, da jeg kunne se kølervæske komme ud af varmeveksleren, og hvis der er lækage mellem søvand / kølervæske for du søvand i kølervæsken og kølervæsken løber ud når moteren står stille. Det gjorde den på min motor da jeg købte den.

Tror det er en svaghed på denne motormodel, altid problemer med varmeksler og selve kølervæske huset bliver hurtigt tæret og så kommer der lækage ved samlinger, og det kan være rigtigt træls og reparere.

Ellers kører motoren fint, og er rimelig nem og skrue og vedligeholde på.

René.

Redigert av KIMA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Har hatt mye tull med varmevekslerhuset på min TAMD22. Fikk til slutt tak i et "kikkhullskamera" som jeg fant et rimelig stort hull inne i veksleren mellom eksos & fersvannet med. Løsningen ble å bytte selve huset. Jeg byttet også alle o-ringer, men tror det skal rimelig mye til for at det skal være problemet ditt.

 

R

 

Hvor mange timer hadde din motor gått den gangen?

Har samme motor men 98mod gått ca 1050timer.

 

Eller fornøyd med den?

Hatt noen andre problemer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...