Jump to content

Tømming av septiktank.


asunde

Recommended Posts

Hei.

 

Slik jeg leser fritidsbåtforskriften Vedlegg A 5.8 så skal båter med septiktank ha ordning for tømming til mottaksanlegg.

 

----

Fartøy med toalett må: a)enten ha septiktanker, b)eller innretninger der tanker kan plasseres. Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker, skal ha standardisert avløpstilkobling slik at mottaksfasiliteter kan knytte seg til denne.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Den tømmes ved hjelp av ejektor. Men du har helt sikkert en ventil som må åpnes først, slik at ikke tanken tømmes hver gang du er oppe i "tømme fart". Husk å steng den igjen etter bruk!!

Ingen problem, septikken tømmes når en er i plan. Ingen ventiler trenger å åpnes

Link to post
Share on other sites

Denne gjelder selvsagt ikke for båter bygget før forskriften tok til å gjelde. asunde sin båt er som det fremgår i innlegg # 1 et norsk kvalitetsprodukt fra lenge før EU-tilpasningen.

Selvsagt, jeg ville bare nevne forskriften når The Scrutinizer ymtet frempå at det bare var amerikanske båter som hadde en ording for tømming til land.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

ikke kan kjøre i plan innenfor 300 meter fra land

Bare ved første planing etter avgang fra havn, vel? Men det spiller vel ikke så stor rolle ... i planingsfart blir vel septik-innholdet så godt kvernet av propellen og så godt uttynnet i vannstrømmen fra propellen at det knapt merkes noe sted ... får man håpe!!

 

Forresten har jeg alltid lurt på hvordan man skal måle disse 300 meter. Øyemål? Joda, det går jo det, hvis man tar godt i så det er god margin. Men hvorfor akkurat 300 meter? Hvorfor ikke en gitt minimumsdybde?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det går nok ikke lenge før det blir totalforbud å tømme septikken i enkelte plasser, for bare håpe de ikke lager reglene så firkantet at det gjelder overalt...

 

300 meter, ja si det, ikke enkelt å lage regler som passer overalt, dybde og strøm skulle jo være bedre. Står vannet stille spiller det jo ingen rolle når det er ti tusen båter som tømmer seg 300 meter fra stranden...

Link to post
Share on other sites

Selvsagt, jeg ville bare nevne forskriften når The Scrutinizer ymtet frempå at det bare var amerikanske båter som hadde en ording for tømming til land.

egentlig ment som en fleip men i mange andre land har det nok vært strengere krav til utslipp i lang tid og i usa tror jeg nok at de fleste havner for fritidsbåter - hjemmehavnene - har anlegg for tømming av septik.

 

det er vel årsaken til at mange eldre usa båter har doble løsninger for lensing.

 

mange båter der går jo også på innsjøer av alle størrelser.

 

det står også advarsel på motorluka at det medfører $10 000 i bot for å lense spillolje i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det går nok ikke lenge før det blir totalforbud å tømme septikken i enkelte plasser,

 

Man kan vel regne med det, men jeg undres over hvordan DET forbudet skal håndheves. Politiet har vel nok dritt-arbeid fra før, om ikke de skal få denne kontrolloppgaven i tillegg!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

egentlig ment som en fleip men i mange andre land har det nok vært strengere krav til utslipp i lang tid og i usa tror jeg nok at de fleste havner for fritidsbåter - hjemmehavnene - har anlegg for tømming av septik.

På Windy er septik ekstrautsyr - i følge dem har det sammenheng med at de hovedsaklig selger på eksportmarkeder der det ikke er krav til septik. Tror kanskje det endrer seg etterhvert. Men kjøper man først septik får man med dekksavsug og tankmåler og treveiskran så man kan velge "rett ut" eller "inn på tanken" og elektrisk pumpe.

 

Septiktankmåleren hang seg opp en gang i bunnen - vil egentlig ikke tenke på hva som gjorde det - den hang vel fast i "noe". En skikkelig gjennomskylling av tanken med vann løste det.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel regne med det, men jeg undres over hvordan DET forbudet skal håndheves. Politiet har vel nok dritt-arbeid fra før, om ikke de skal få denne kontrolloppgaven i tillegg!!

litt dritt fra eller til gjør vel knapt noe forskjell?

tenk om de hadde brukt det meste av resserursene på noe nyttig?

Link to post
Share on other sites

Jeg har latt meg fortelle fra presumptivt god orientert hold at så godt som alle større båter i Middelhavet og andre steder nedover på kontinentet tømmer rett ut. Pføy!!! :puke:

 

Da er disse en bedre løsning: http://www.raritaneng.com/products/waste_t...ment/index.html

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På Windy er septik ekstrautsyr - .........og treveiskran så man kan velge "rett ut" eller "inn på tanken" og elektrisk pumpe.

på baylineren er begge alternativer tilgjengelig samtidig.

to separate løsninger.

macerator kvernen for sjødumping er nå utstyrt med 4 nydelige kniver som hakker alt fra søppel til eh.. dritt.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor akkurat 300 meter? Hvorfor ikke en gitt minimumsdybde?

Lengde eller dybde? Spiller liten rolle spør du meg. Uttynningen besørger at dette ikke blir noe problem uansett. Poenget må være at man ikke tømmer i marinaer og uthavner. De med septiktank har jo kapasitet til en overnatting eller tre. Men hva med alle de eldre båtene som fortsatt flyter rundt uten tank?

 

I Sandspollen blir en varslet ved oppslag at det frarådes å bade grunnet høyt bakteriainnhold i vannet. Her ligger folk på svai fra fredag til søndag uten å være i land. Mange av disse har ikke tank. Er det en sammenheng her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Motsatt: I Husnes gjestehavn er det klart og tydelig varslet at den som finner på å tømme septik av noe slag i havnen, blir bortvist. Resultatet er at vannet er rent og fint og klart og helt greit å bade i. Muligens med unntak for en del såperester og enkelte mindre oljeutslipp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Motsatt: I Husnes gjestehavn er det klart og tydelig varslet...

I tillegg står der oppslag om at ALLE septikutslipp i havna vil bli politianmeldt uansett årsak til utslippet. Klar tale og slik må det også være.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...