Jump to content

Det var den båtferien :(


Beneteau

Recommended Posts

Jaja ferien i år startet bra, vi fikk båten trygt på sjøen etter vinter opplaget. Min mann seilte båten fra sandnes til lindesnes uten trøbbel.

Så kommer resten av familien ned med bilen fullpakket med bagasje, og klar til båtferie i 2 uker :wink: .

Vi sov alle over i båten i havna, tidlig neste morgen er vi alle friske opplagte og klar til tur, avtaler med sviger å møte de for å ha en dag sammen og kose oss. Min mann tar fortøningen, jeg styrer båten, så har vi en kammerat med i jolla, som plutselig vil ombord i båten igjen, jeg stopper opp, og hjelper han ombord, det ingen legger merke til i alt styret er at det ene fortøyningstauet faller overbord og ned, da jeg så setter båten i gir, så høres et sinnsykt smell og båten stopper. 5 min ut av havna, og jeg tenker mitt, men tenker at det sikker bare er en fillesak, vi trekker seilet opp og seiler inn til havna igjen, da finner vi ut at vi har fått tau i propellen. Mannen min dukker ned og får fjernet ale, så prøver vi igjen, denne gang sjekker vi at alt virker fint før vi kaster loss.

Så sjekker vi at alle tau er godt ombord, og drar utover igjen, så kommer ett ubeskrivelig hyl som høres over hele havna, det er bare å snu igjen, denne gangen fikk vi også 5 min ut før vi måtte snu. båten blir stående på båsen, og vi prøver å tenke positivt, dette skjer jo selvfølgelig på en lørdag. Mandag får vi båten på land, da kommer beskjeden om at vi må ha ny hele probellakslingen, og stag. :nonod: .

Ferien endte med å kjøpe telt å tra øsover i 2 uker, båten har stått på land i 4 uker nå, og står enda, slutten på arbeidet nå.

Heldigvis blir det dekket av forsikringsselskapet, for dette ble en dyr kostnad, enda gjenstår det å se om vi må skifte girkassen også. Men vi har iallfall lært å sjekke alle tau godt:)

Link to post
Share on other sites

fatt mot Benetau, du er i godt selskap.

 

Jeg har brukt all ledig fritid denne våren til å installere ny motor,allikevel greide jeg kunststykket å bruke hele den fineste sommeren på 12 år til å male huset.

 

Idag var jeg tilbake på jobben, passe fornøyd.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ikkje alltid ting går etter planen nei, det fekk også me erfare.

Etter ein lang vårpuss var endelig båten klar for sommeren, i år skulle me bruke båten mykje meir en i fjor da ble det kun 5 dager på tur. I år måtte me iallefall minst vere 14 dager i båt.'

Kaptein fruen har vert ein del syk i sommer og båten har blitt lite brukt.

Samme dag som me fekk ferie ble kona sendt på sykehus, båten har me ikkje vert å sett på på mange uker men vil tro dreva er passe grodde no. Ting kjem seg litt etter litt og me kan snart begynne å planlegge turen til neste år. Slik ble det i år.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at det var din egen slepejolles fortøyingstau som gikk i propellen: Vet det blir etterpåklokskap, men jeg har smertelig erfart at fortøyingstau (og slepetau, dersom dette er et annet) på slepejoller ALLTID bør være flytetau. Da slipper du at det faller ned rundt propellen ved bakking, stilleligge osv.. Ordnet dette for min egen del for mange år siden, og bekymrer meg ikke lenger for jolletau i propellen.

 

Når det er sagt - jeg føler virkelig med dere, slett ikke det miste gøy når sånt skjer, og ikke minst på dette tidspunkt.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på slepejoller ALLTID bør være flytetau. Da slipper du at det faller ned rundt propellen ved bakking, stilleligge osv.. Ordnet dette for min egen del for mange år siden, og bekymrer meg ikke lenger for jolletau i propellen.

På min motorbåt fikk jeg jollas flytetau i propellen i forrige uke ved bakking...

 

(Men på sakte fart, så jeg bare hoppet uti med maske og tørnet det av igjen)

Link to post
Share on other sites

Finnes det ingen løsninger som snurrer opp tauet når det blir slakk på det?? Omtrent som med sånne 10m hundebånd?

Joda! Askeladden har dette på sine nye båter Z7 (se deres hjemmeside for film osv http://z7.askeladden.no/?page=38) som de kaller q-rope, men kanskje litt stor båt å ha som slepejolle? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Finnes det ingen løsninger som snurrer opp tauet når det blir slakk på det?? Omtrent som med sånne 10m hundebånd?

På min forrige båt, (ei tresnekke) så prøvde jeg å lage noe hjemmemekk som sørget for akkurat det.

Tok kassert støvsuger med ledningopptrekk og byttet ut ledningen med tau. Så sørget jeg for at det var en stopper på tauet i form av en knute som stoppet opp under dekk gjennomføringen, så ble det ikke noe belastning på den plastvinna under dekk.

 

Virket helt fint i de 2 årenbe jeg hadde det. eneste ulempen ver at antall meter tau i litt dim. var noe begrenset. Men i snekkefart, hadde ikke jeg noe problemer.

 

en ide kanskje?

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at det var din egen slepejolles fortøyingstau som gikk i propellen: Vet det blir etterpåklokskap, men jeg har smertelig erfart at fortøyingstau (og slepetau, dersom dette er et annet) på slepejoller ALLTID bør være flytetau. Da slipper du at det faller ned rundt propellen ved bakking, stilleligge osv.. Ordnet dette for min egen del for mange år siden, og bekymrer meg ikke lenger for jolletau i propellen.

 

Når det er sagt - jeg føler virkelig med dere, slett ikke det miste gøy når sånt skjer, og ikke minst på dette tidspunkt.

 

Ronald

Stemmer desverre ikke alltid, etter at jeg fikk jollas tau i propellen for et par år siden ble det flytetau på meg.. Har vært trygg siden, helt til i sommer. Slepte jolla og stoppet opp midtfjords for å klatre ned fra taket og sitte inne å styre litt, kastet et blikk bakover og så både jolle og tau og satt ene maskien i gir og der kubbet den!! forstod liksom ikke helt dette. Har jo aksling, båten er jo litt dyp og rorene ligger enda lenger nede som tauet må forbi for å komme til propellene. Det som hadde skjedd var at jolla hadde blåst rundt båten slik at tauet hadde blitt dratt ned med baugen og ført bak mot propell.. Heldigvis hadde jeg to maskiner der og da og fikk oss trygt til havn..

 

Så vær ikke tryg med flytetau:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Da er båten vår endelig klar. Torsdag skal den på sjøen igjen etter 5 uker på land, det blir spennende å se om alt virker så det skal, det gjenstår bare å sjekke om propellen virker som den skal uten vann lekasjer osv, og at gir kassa ikke har fått seg en smell.

Går alt som det skal så drar jeg og barna ned i begynnelsen av neste uke for å nyte de siste fridagene i båten før skole start igjen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Leit å høre om en ødelagt båtsommer.

Men det er flere enn dere. Mange med meg har vel fått erfare at med det trykket det er med jobb nå om dagene, blir det liten tid til ferie. Jeg har seilt ca. 60 nm. i sommer mot 500 i fjor. 4 overnattinger i båten. Og den smule seilas jeg har bedrevet har vært preget av to ting; skarp kryss, alle nes og staker måtte pines opp, og dønn vindstille slik at gamle trofaste Volvo Penta måtte stå for fremdriften. Men neste år.......

Men, uten å være hoverende, historien deres styrker min tro på en ting. Båt med strak, friithengende, aksling skal jeg aldri ha. Hadde det stått et S-drev på båten hadde det vært maks. en arbeidsdag på land for å fikse skaden.

Og, til snakket om slepejolle, jeg har aldri, aldri jolla på slep under fart. Den (gummibåt) ligger i sin dertil tiltenkte bag surret oppe på lukegarasjen. Jeg har hatt den på slep en gang under kryssing av åpent havstykke hvor det røyk opp et h----- vær. Jolla gikk etterhvert rundt og berging av den ble etterhvert en alvorlig sikkerhetsrisiko. Jeg vurderte sterkt å kappe tauet og la jolle være jolle.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha sett kniver som kan monteres på akslingen som kutter opp tauet. Da slipper du sannsynligvis å få ødelagt noe annet enn tauet.

Jo da. De heter Ropecutters og er veldig vanlige i bl.a England.

Spessielt den fra Gators ryktes å være veldig bra. Fåes fra 25 til 75 mm akslinger og koster 265 - 595 £ ex MVA og frakt, avhengig av størelse.

Se her: http://www.propprotect.com/

 

Bilde

 

Bilde

 

 

 

Og her: http://www.prop-protector.co.uk/

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...