sarni Startet 1.August.2006 Del på Facebook Startet 1.August.2006 Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil? Er takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Hei og velkommen til Båtplassen. Synd du "ble lurt" til å kjøpe nye batterier men den innebygde regulatoren i dynamoen leverer den spenningen den er justert til, i dette tilfellet 14.1V. Lange og/eller tynne kabler til batteriene fører til spenningstap og dermed kan du se langt etter de 100A dynamoen er merket med. Når du er nede i 13V går der såpass med strøm at du mister spenning. Beste løsningen er ny regulator som måler spenningen direkte på batteriet (ekstern sense) og disse finnes i mange varianter og prisklasser. Skal du ha 100A ut av dynamoen din er nok det eneste løsningen. Ladac 1204, Sterling (fra Joerg Becker her på forumet) er i alle fall to gode alternativer. Ta et søk i forumet eller sjekk emneoversikten og du finner uhorvelige mengder info om emnet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil? Er takknemlig for svar Tror ikke det er feil på dynamoen eller batteriene. Mener Iskra leverer dynamoen med en standard regulator som gir 14 V. Dette kan jo stemme bra med dine målinger. For å løse problemet, er jeg ganske sikker på at du må bytte regulator for å få høyere ladespenning. Gjør som SveinHa sier og ta kontakt med Joerg Becker, da vil du få god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Kontakt Bema i Grimstad som importerer disse generatorene til Norge. Forklar problemmatikken så får du nok hjelp. De burde kunne sende deg en regulator som passer til ditt bruk uten omkostninger for deg. Kabler til og fra som er for tynne bør byttes uansett hvilke merke regulator du har i sysytemet. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Det må da være en sak for den som solgte deg dynamoen å få justert regulatoren til 14,4V? Eventuelt bytte den? Jeg kan ikke helt forstå at man skal måtte kjøpe seg avansert elektronikk for å få det batteriene helst vil ha. Jeg ville ha kalt den manglende spenningen for en mangel og forlangt utbedring/omlevering. Jeg kan ikke helt forstå at noen skulle ønske seg en dynamo som lader med max. 14,1V. Til sammenlikning lader min Iskra 70A med 14,4V allerede på tomgang. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Til sammenlikning lader min Iskra 70A med 14,4V allerede på tomgang.Men gir den 70A???? Ikke med standardregulator... kanskje med ekstern sense... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
sarni Svart 1.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2006 (redigert) Takker for svar. Tar kontakt med Bema idag for å høre Kablene som går fra dynamo til batteri er på 50mm2 så disse burde vel være store nok, er jo bare 1,5 meter. Den gamle dynamoen på min yanmar leverte ca 14,2V (55 amp) ut fra dynamo men klarte ikke levere mer enn ca 13,4 på batteriene, derfor bytte. Så at Maritims sin leverte 14,4V derfor falt valget på en Iskra som jeg fikk takk i her i Porsgrunn via en på jobb, og hadde da håpet at denne også leverte 14,4V men den gang ei. Som sagt takk for svar. Har nå vært i kontakt med Bema men der ble jeg like "grønn". De mener det er batteriene som er ødelagt, men som jeg sier til Dem, DE ER NYE. Det virket som om dette ikke gikk inn på Dem. Så måtte jeg begynne å elemenere feil men de hadde ingen ide om hvor jeg skal begynne. Og så grunnen til at den lader ned i 13V var at den da levere 100amp til batteriene derfor den lave spenningen. De hadde heller ikke tro på noen Ladac eller lignende, ville da få akkurat det sammen. Skal nå ut i båten noen dager å LETE etter feil. (les sette inn den gamle). Kommer tilbake med hvordan det går. Redigert 1.August.2006 av sarni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Nei, se, akkurat DET vet jeg ikke. Vet ikke engang om jeg bryr meg. Så lenge ladelampen ikke lyser under gange er jeg i grunnen fornøyd; og strøm har jeg aldri manglet (etter dynamobyttet, vel å merke). Ser nå at siste setningen over kan misforstås ... jeg mente ikke å si at den lader 70A ... på tomgang, bare at det er en 70A dynamo. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 kunne vært interresant å høre videre hvordan dette fungerer, sarni. Mine batterier ligger konstant under 13 volt og jeg tror det har samme årsak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Victoria Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Kan jo ikke være nødvendig å kjøpe ekstern regulator til ny dynamo. Den innebygde regulatoren må jammen kunne settes til 14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Har aldri sett en integrert regulator som har justerbar spenning. Ønsker man en annen spenning må regulatoren byttes. Biltema tar ca 100kr for en regulator, men dessv. finnes det ingen oversikt over spenningen de forskjellige leverer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil? Er takknemlig for svar Ganske lett å svare på: dårlig regulator. Takker for svar. Tar kontakt med Bema idag for å høre Kablene som går fra dynamo til batteri er på 50mm2 så disse burde vel være store nok, er jo bare 1,5 meter. Den gamle dynamoen på min yanmar leverte ca 14,2V (55 amp) ut fra dynamo men klarte ikke levere mer enn ca 13,4 på batteriene, derfor bytte. Så at Maritims sin leverte 14,4V derfor falt valget på en Iskra som jeg fikk takk i her i Porsgrunn via en på jobb, og hadde da håpet at denne også leverte 14,4V men den gang ei. 50mm² går an, men bedre er det med 70mm² Men med 0,05V tap må du først og fremst ikke forandre noe. Som sagt takk for svar. Har nå vært i kontakt med Bema men der ble jeg like "grønn". De mener det er batteriene som er ødelagt, men som jeg sier til Dem, DE ER NYE. Det virket som om dette ikke gikk inn på Dem. Så måtte jeg begynne å elemenere feil men de hadde ingen ide om hvor jeg skal begynne. Og så grunnen til at den lader ned i 13V var at den da levere 100amp til batteriene derfor den lave spenningen. De hadde heller ikke tro på noen Ladac eller lignende, ville da få akkurat det sammen. Skal nå ut i båten noen dager å LETE etter feil. (les sette inn den gamle). Jeg skjønner god at de ikke liker Ladac (selvfølgelig... ) Men man kan ikke forvente mer erfaring av en bedrift, når den ikke bare prøver å prøve noe nytt. Så, reaksjonen "tror ikke" hører man ofte pga. en slik innstilling . Hva leser du egentlig på baksiden av originalregulatoren ang. spenning? Iskra har bare type-W-regulatorer, så har disse fastinnstiling som ikke tilater en "nedlading" på 13 Volt. Løsningen er egentlig og overhodet en annen regulator, men først skulle du ordner med importøren (eller med forhandleren) at du får en dynamo som virker. Har du ikke noe Amperemeter ? kunne vært interresant å høre videre hvordan dette fungerer, sarni. Mine batterier ligger konstant under 13 volt og jeg tror det har samme årsak.Med permanent spenning av lavere enn 13 Volt skulle du kanskje begynne å spare på nye batterier, som blir uungåelig pga. sulfatering hvis du ikke forandrer noe snart.Ikke vent for noe tegn av batteriene, fordi vises det noe så er det for sent. Men allminnelig: selv den minste vanlige dynamo klarer å lade opp batteriene til 14,4 Volt over tiden, når regulatoren kan det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Hvis du gir meg typenummer på generatoren så skal jeg sjekke litt for deg, gjerne bruk IM. Denne har trolig "innebygget" regulator på "børstebrua" og kan helt sikkert endres med en annen regulator med høyere spenning. Dette har jeg brukt utallige ganger på bla Bosch sine. Man kan også få justerbare regulatorer som monteres på generatorer til eks. Bosch. Skulle ikke forundre meg om at det fantes en regulator som kan brukes i ditt tilfelle. Som SW skriver skal det ikke være nødvendig å innstallere noe ekstra i tillegg til den generatoren du allerede har kjøpt. Har brukt "innebygget" (sitter sammen med børstene) justerbar regulator i mange år med godt resultat. Da uten sense ledning til og med. Gjorde en test med to regulatorer, en Ladac og en billigsak til 300 spenn. Den billige var ikke langt etter vdr.ytelse. Hvis spenningsfallet er 0,1-0,2 volt mellom gen. pluss og batteriet er det bra. Er der mye spenningsfall, ja da er der dårlig forbindelse/ tynne kabler et eller annet sted i kretsen. Ikke glem minus siden når du måler og tester. Husk at batteriet må være fulladet ved justering/ kontroll av spenningen til ladekretsen. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.