Jump to content

Ladestrøm på dynamo


sarni

Recommended Posts

:headbang: Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil?

:headbang:

Er takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen.

 

Synd du "ble lurt" til å kjøpe nye batterier men den innebygde regulatoren i dynamoen leverer den spenningen den er justert til, i dette tilfellet 14.1V. Lange og/eller tynne kabler til batteriene fører til spenningstap og dermed kan du se langt etter de 100A dynamoen er merket med. Når du er nede i 13V går der såpass med strøm at du mister spenning. Beste løsningen er ny regulator som måler spenningen direkte på batteriet (ekstern sense) og disse finnes i mange varianter og prisklasser. Skal du ha 100A ut av dynamoen din er nok det eneste løsningen. Ladac 1204, Sterling (fra Joerg Becker her på forumet) er i alle fall to gode alternativer. Ta et søk i forumet eller sjekk emneoversikten og du finner uhorvelige mengder info om emnet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:headbang: Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil?

:headbang:

Er takknemlig for svar

Tror ikke det er feil på dynamoen eller batteriene.

Mener Iskra leverer dynamoen med en standard regulator som gir 14 V. Dette kan jo stemme bra med dine målinger. For å løse problemet, er jeg ganske sikker på at du må bytte regulator for å få høyere ladespenning.

 

Gjør som SveinHa sier og ta kontakt med Joerg Becker, da vil du få god hjelp.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Kontakt Bema i Grimstad som importerer disse generatorene til Norge. Forklar problemmatikken så får du nok hjelp. De burde kunne sende deg en regulator som passer til ditt bruk uten omkostninger for deg. Kabler til og fra som er for tynne bør byttes uansett hvilke merke regulator du har i sysytemet.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Det må da være en sak for den som solgte deg dynamoen å få justert regulatoren til 14,4V? Eventuelt bytte den? Jeg kan ikke helt forstå at man skal måtte kjøpe seg avansert elektronikk for å få det batteriene helst vil ha. Jeg ville ha kalt den manglende spenningen for en mangel og forlangt utbedring/omlevering. Jeg kan ikke helt forstå at noen skulle ønske seg en dynamo som lader med max. 14,1V.

 

Til sammenlikning lader min Iskra 70A med 14,4V allerede på tomgang.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Til sammenlikning lader min Iskra 70A med 14,4V allerede på tomgang.

Men gir den 70A???? Ikke med standardregulator... kanskje med ekstern sense...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Tar kontakt med Bema idag for å høre

 

Kablene som går fra dynamo til batteri er på 50mm2 så disse burde vel være store nok, er jo bare 1,5 meter. Den gamle dynamoen på min yanmar leverte ca 14,2V (55 amp) ut fra dynamo men klarte ikke levere mer enn ca 13,4 på batteriene, derfor bytte. Så at Maritims sin leverte 14,4V derfor falt valget på en Iskra som jeg fikk takk i her i Porsgrunn via en på jobb, og hadde da håpet at denne også leverte 14,4V men den gang ei.

 

Som sagt takk for svar.

 

 

 

Har nå vært i kontakt med Bema men der ble jeg like "grønn". De mener det er batteriene som er ødelagt, men som jeg sier til Dem, DE ER NYE. Det virket som om dette ikke gikk inn på Dem. Så måtte jeg begynne å elemenere feil men de hadde ingen ide om hvor jeg skal begynne. Og så grunnen til at den lader ned i 13V var at den da levere 100amp til batteriene derfor den lave spenningen. De hadde heller ikke tro på noen Ladac eller lignende, ville da få akkurat det sammen. Skal nå ut i båten noen dager å LETE etter feil. (les sette inn den gamle). :headbang:

 

Kommer tilbake med hvordan det går. :yesnod:

Redigert av sarni (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, se, akkurat DET vet jeg ikke. Vet ikke engang om jeg bryr meg. Så lenge ladelampen ikke lyser under gange er jeg i grunnen fornøyd; og strøm har jeg aldri manglet (etter dynamobyttet, vel å merke). Ser nå at siste setningen over kan misforstås ... jeg mente ikke å si at den lader 70A ... på tomgang, bare at det er en 70A dynamo.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:headbang: Har kjøpt en ny Iskra 100 amp dynamo, men den lader bare 14,1V ut fra dynamo, har ca 0,05V mindre på batteriene. Fikk beskjed om at det var batterien som var ødelagt derfor ikke høyere lading sa selger.(de gamle var 6 år gamle) Byttet batterier (2 stk a 110 amp type varta fritid) men har fremdeles bare 14,1. Av og til nede i 13 volt. (veldig ofte etter 2 dagers tapping). Burde vel være ca 14,4V på batteriene. Hva kan være feil?

:headbang:

Er takknemlig for svar

Ganske lett å svare på: dårlig regulator.

 

Takker for svar. Tar kontakt med Bema idag for å høre

 

Kablene som går fra dynamo til batteri er på 50mm2 så disse burde vel være store nok, er jo bare 1,5 meter. Den gamle dynamoen på min yanmar leverte ca 14,2V (55 amp) ut fra dynamo men klarte ikke levere mer enn ca 13,4 på batteriene, derfor bytte. Så at Maritims sin leverte 14,4V derfor falt valget på en Iskra som jeg fikk takk i her i Porsgrunn via en på jobb, og hadde da håpet at denne også leverte 14,4V men den gang ei.

50mm² går an, men bedre er det med 70mm²

Men med 0,05V tap må du først og fremst ikke forandre noe.

 

Som sagt takk for svar.

Har nå vært i kontakt med Bema men der ble jeg like "grønn". De mener det er batteriene som er ødelagt, men som jeg sier til Dem, DE ER NYE. Det virket som om dette ikke gikk inn på Dem. Så måtte jeg begynne å elemenere feil men de hadde ingen ide om hvor jeg skal begynne. Og så grunnen til at den lader ned i 13V var at den da levere 100amp til batteriene derfor den lave spenningen. De hadde heller ikke tro på noen Ladac eller lignende, ville da få akkurat det sammen. Skal nå ut i båten noen dager å LETE etter feil. (les sette inn den gamle). :headbang:

Jeg skjønner god at de ikke liker Ladac (selvfølgelig... :cool: )

Men man kan ikke forvente mer erfaring av en bedrift, når den ikke bare prøver å prøve noe nytt.

Så, reaksjonen "tror ikke" hører man ofte pga. en slik innstilling :smiley: .

 

Hva leser du egentlig på baksiden av originalregulatoren ang. spenning?

Iskra har bare type-W-regulatorer, så har disse fastinnstiling som ikke tilater en "nedlading" på 13 Volt.

Løsningen er egentlig og overhodet en annen regulator, men først skulle du ordner med importøren (eller med forhandleren) at du får en dynamo som virker.

 

Har du ikke noe Amperemeter ?

 

kunne vært interresant å høre videre hvordan dette fungerer, sarni. Mine batterier ligger konstant under 13 volt og jeg tror det har samme årsak.

Med permanent spenning av lavere enn 13 Volt skulle du kanskje begynne å spare på nye batterier, som blir uungåelig pga. sulfatering hvis du ikke forandrer noe snart.

Ikke vent for noe tegn av batteriene, fordi vises det noe så er det for sent.

 

Men allminnelig:

selv den minste vanlige dynamo klarer å lade opp batteriene til 14,4 Volt over tiden,

når regulatoren kan det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis du gir meg typenummer på generatoren så skal jeg sjekke litt for deg, gjerne bruk IM. Denne har trolig "innebygget" regulator på "børstebrua" og kan helt sikkert endres med en annen regulator med høyere spenning. Dette har jeg brukt utallige ganger på bla Bosch sine. Man kan også få justerbare regulatorer som monteres på generatorer til eks. Bosch. Skulle ikke forundre meg om at det fantes en regulator som kan brukes i ditt tilfelle. Som SW skriver skal det ikke være nødvendig å innstallere noe ekstra i tillegg til den generatoren du allerede har kjøpt. Har brukt "innebygget" (sitter sammen med børstene) justerbar regulator i mange år med godt resultat. Da uten sense ledning til og med. Gjorde en test med to regulatorer, en Ladac og en billigsak til 300 spenn. Den billige var ikke langt etter vdr.ytelse. Hvis spenningsfallet er 0,1-0,2 volt mellom gen. pluss og batteriet er det bra. Er der mye spenningsfall, ja da er der dårlig forbindelse/ tynne kabler et eller annet sted i kretsen. Ikke glem minus siden når du måler og tester. Husk at batteriet må være fulladet ved justering/ kontroll av spenningen til ladekretsen.

 

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...