Jump to content

Skifte til diesel i Scand Queen 26


dunk

Recommended Posts

Scand Queen 26 med VP. 130 hk. diesel. AQAD40 med 280 drev

 

Hva slags type diesel motor er å anbefale i en scand 26. ( tenker på å bruke kr.60.000.- i motor og drev .arbeidet kommer utenom .

hva slags type motor er å annbefale: merke, forbruk, marsjfart, lett tilgjengelige deler, " rimelige" deler osv.. ????????????

 

 

Er det vannskeligere å bygge om fra bensin til diesel ? TAKKER FOR GOD HJELP :)

ps.detter er et skikkelig bra båt-forum !

Link to post
Share on other sites

Haugevis av alternativer ...

 

AQAD40 er jo en rekkesekser, så da har man jo hele 40 - serien til å velge fra...41 med 200 hk kommer til å fly ...

 

ellers så er jo de nyere 31 / 32 seriene OK ... lettere fire sylindre enn AD40 med samme, eller mer HK... Av de nyere har du jo D3

 

Ellers så har Mercruiser en fin 120 hk + fire sylindret maskin som skal være god og lett, slik at du sikkert får mer fart enn med AD40 ..

 

Steyr har fine maskiner også ...

 

Her borte har noen installert mariniserte Ford Transit TD ... med rundt 140 HK, og er svært godt fornøyd...

 

http://www.lancingmarine.com

 

http://www.lancingmarine.com/bargains.html

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ellers så har Mercruiser en fin 120 hk + fire sylindret maskin som skal være god og lett, slik at du sikkert får mer fart enn med AD40 ..

 

 

Mercruiser på 120 hk.

 

Da må jeg skifte drev i tillegg ?

 

jeg ønsker en marsjfart på rundt 20-25kn. Holder det med en slik motor da?

Link to post
Share on other sites

Med 130 hester og 465 Kg er du vel ganske baktung og sliter kanskje med å komme opp på plan ... http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2E0618CE...80D_1976_en.pdf

 

Hvor langt fra max RPM marsjer du??

 

En brukt KAD 32 med 170 hk, eller for enklere installasjon bør du kanskje vurdere en rekke sekser igjen .... AQAD41 med 200 hk. Begge disse krever vel nytt (brukt) drev regner jeg med, da 280 drevet ditt sikkert ikke kan ta mye mer enn dine eksisterende 130 diesel kreftene...

 

Personlig så hadde jeg seriøst vurdert den lille kraftpluggen tim Mercruiser, da halve maskinvekten vil ha en dramatisk innvirkning på farten din. Og en ny maskin vil bety garanti osv ... Selvsagt så kan du også vurdere Volvo D3 eller D4 som alternativer, men tror at disse vil falle en del dyrere enn hve Mercruiser vil...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

mener 280 drevene skal tåle 300 hk om softdisken står meg bi.

 

temmelig robuste sammenliknet med Alpha drevene som også skal tåle 300 og som nok ikke gjør det men bravodrevene er mye mer robuste.

finnes også i spesielle forsterkede utgaver beregnet på dieseler.

 

visstnok kjører man steyrmotorene på alpha uten problem og en jeg snakket med kjørte en marinediesel 170hk (v8 6.5l) på et alpha men kjenner ikke historikk.

 

aplha drevene er ikke særlig gode å gire med heller så jeg ville holdt meg unna de.

 

mercruiserdrevene er usannsynelig mye enklere å de-remontere enn 280+ drevene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...