dunk Startet 1.August.2006 Del på Facebook Startet 1.August.2006 Scand Queen 26 med VP. 130 hk. diesel. AQAD40 med 280 drev Hva slags type diesel motor er å anbefale i en scand 26. ( tenker på å bruke kr.60.000.- i motor og drev .arbeidet kommer utenom . hva slags type motor er å annbefale: merke, forbruk, marsjfart, lett tilgjengelige deler, " rimelige" deler osv.. ???????????? Er det vannskeligere å bygge om fra bensin til diesel ? TAKKER FOR GOD HJELP :) ps.detter er et skikkelig bra båt-forum ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Haugevis av alternativer ... AQAD40 er jo en rekkesekser, så da har man jo hele 40 - serien til å velge fra...41 med 200 hk kommer til å fly ... ellers så er jo de nyere 31 / 32 seriene OK ... lettere fire sylindre enn AD40 med samme, eller mer HK... Av de nyere har du jo D3 Ellers så har Mercruiser en fin 120 hk + fire sylindret maskin som skal være god og lett, slik at du sikkert får mer fart enn med AD40 .. Steyr har fine maskiner også ... Her borte har noen installert mariniserte Ford Transit TD ... med rundt 140 HK, og er svært godt fornøyd... http://www.lancingmarine.com http://www.lancingmarine.com/bargains.html Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
dunk Svart 1.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2006 Ellers så har Mercruiser en fin 120 hk + fire sylindret maskin som skal være god og lett, slik at du sikkert får mer fart enn med AD40 .. Mercruiser på 120 hk. Da må jeg skifte drev i tillegg ? jeg ønsker en marsjfart på rundt 20-25kn. Holder det med en slik motor da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 En Mercruiser D1.7 MS 120 veier "kun" 296 kg ( http://www.cmdmarine.com/PDFs/4081824_1104.pdf ), og hk tap på 10 hk mer enn kompenseres med reduksjon av vekt. Hvilken fart har du i dag?? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
dunk Svart 2.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2006 16-18 som marsj fart . :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 16-18 som marsj fart . :( Hvilket forbruk har du på marsj? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 (redigert) Med 130 hester og 465 Kg er du vel ganske baktung og sliter kanskje med å komme opp på plan ... http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2E0618CE...80D_1976_en.pdf Hvor langt fra max RPM marsjer du?? En brukt KAD 32 med 170 hk, eller for enklere installasjon bør du kanskje vurdere en rekke sekser igjen .... AQAD41 med 200 hk. Begge disse krever vel nytt (brukt) drev regner jeg med, da 280 drevet ditt sikkert ikke kan ta mye mer enn dine eksisterende 130 diesel kreftene... Personlig så hadde jeg seriøst vurdert den lille kraftpluggen tim Mercruiser, da halve maskinvekten vil ha en dramatisk innvirkning på farten din. Og en ny maskin vil bety garanti osv ... Selvsagt så kan du også vurdere Volvo D3 eller D4 som alternativer, men tror at disse vil falle en del dyrere enn hve Mercruiser vil... Redigert 2.August.2006 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Kjører med 280 drev på min GM 6,5L. Denne gir vel rundt 180HK nå når den er justert opp litt på pumpen. Går fint det. Bare en ikke gir full pinne med en gang... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 mener 280 drevene skal tåle 300 hk om softdisken står meg bi. temmelig robuste sammenliknet med Alpha drevene som også skal tåle 300 og som nok ikke gjør det men bravodrevene er mye mer robuste. finnes også i spesielle forsterkede utgaver beregnet på dieseler. visstnok kjører man steyrmotorene på alpha uten problem og en jeg snakket med kjørte en marinediesel 170hk (v8 6.5l) på et alpha men kjenner ikke historikk. aplha drevene er ikke særlig gode å gire med heller så jeg ville holdt meg unna de. mercruiserdrevene er usannsynelig mye enklere å de-remontere enn 280+ drevene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.