Jump to content

VP AQ171 og luftfilter


Magne_F

Recommended Posts

Heisann. Jeg har en 89 mod Volvo Penta AQ171 som med årene har begynnt å gi mindre og mindre turtall. I det siste har den også begynt å fjuske litt på lavt turtall. Plutselig kom jeg til å tenke på at jeg vel aldri har byttet luftfilter på denne motoren de 7 årene jeg har hatt den. Hvor ofte skal dette byttes, og kan dette ha noe med problemet å gjøre? På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du har luftfilter da? Mange båtmotorer har bare en innsugsbeskyttelse i fin netting for å hindre gjenstander å komm inn i forgasser\innsug.

 

Siden din motor har begynt å gå dårligere år for år, er det vel mer sannsynlig at den er moden for overhaling. Men en god service er jo alltid en bra ting å begynne med.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Jeg er ikke sikker på at jeg har luftfilter. Imidlertid ligger det en ring med netting over hver forgasser som du sier, men for meg kan det se ut som det også er noe skumlignende stoff i forbindelse med disse ringene. Er dette noe som bør byttes.

 

Når det gjelder overhaling så var store deler av motoren plukket fra hverandre i fjor i forbindelse med at det var en liten sprekk i toppen. Denne ble sveiset og pusset av autorisert personell, så den bør være ok. I tillegg ble registerreim byttet. Jeg håper og tror at han som gjorde jobben for meg da overhalte det som bør overhales. Noe spesielt jeg bør sjekke?

Link to post
Share on other sites

Overhaling er så mangt. Det arbeidet som er gjort er sikkert bra, men var det nok mon tro?

 

Alt blir slitt på en motor, typisk som gir mindre turtall suksessivt over tid er kamaksler, utette ventiler, dårlig kompresjon. Når var forgasserne sist overhalt og justert? Tenning?

 

Det skumliknende stoffet du sikter til er sikkert bare et tetningsstoff. Bilder er alltid en god ting :-)

 

En sliten propeller i ubalanse kan også føre til lavere turtall.

 

Mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Symptomene var da først at den begynte å gå dårligere, men ikke noe fjusking. Vi fant først ut at den var sprukket etter at vi ikke fikk start på motoren igjen etter servicen på våren. Toppen ble sveiset, glassblåst, planslipt, frest osv for nydelige 7000 kr, så jeg håper ikke den har sprukket igjen. Båten går heller ikke noe særlig dårligere nå enn den gjorde når den ble satt ut. Jeg får prøve å vaske filterene i whitesprit i første om gang, og hjelper ikke det får jeg sjekke forgassere, tenning osv.

Link to post
Share on other sites

Først må du finne ut hvilket komp det skal være i din motor, dette blir angitt med en øvre og nedre grense. Så låner du deg en komp tester evt kjøper en billig på biltema. Alle tennplugger skrues ut, komptester monteres ned i et og et plugg hull. Kjøre motoren på starteren og noter ned avlesning pr sylinder. Jevnt lave verdier antyder at motoren er generellt slitt, dersom sylindrene er ugjevne på målingene antyder det at det er feil på en eller flere sylindre. Typisk brente ventiler eller lignende. Om du sjekker i databasen her på forumet finner du mer info sjekk her:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...