Magne_F Startet 1.August.2006 Del på Facebook Startet 1.August.2006 Heisann. Jeg har en 89 mod Volvo Penta AQ171 som med årene har begynnt å gi mindre og mindre turtall. I det siste har den også begynt å fjuske litt på lavt turtall. Plutselig kom jeg til å tenke på at jeg vel aldri har byttet luftfilter på denne motoren de 7 årene jeg har hatt den. Hvor ofte skal dette byttes, og kan dette ha noe med problemet å gjøre? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 Sikker på at du har luftfilter da? Mange båtmotorer har bare en innsugsbeskyttelse i fin netting for å hindre gjenstander å komm inn i forgasser\innsug. Siden din motor har begynt å gå dårligere år for år, er det vel mer sannsynlig at den er moden for overhaling. Men en god service er jo alltid en bra ting å begynne med. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Magne_F Svart 2.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2006 Hei og takk for svar. Jeg er ikke sikker på at jeg har luftfilter. Imidlertid ligger det en ring med netting over hver forgasser som du sier, men for meg kan det se ut som det også er noe skumlignende stoff i forbindelse med disse ringene. Er dette noe som bør byttes. Når det gjelder overhaling så var store deler av motoren plukket fra hverandre i fjor i forbindelse med at det var en liten sprekk i toppen. Denne ble sveiset og pusset av autorisert personell, så den bør være ok. I tillegg ble registerreim byttet. Jeg håper og tror at han som gjorde jobben for meg da overhalte det som bør overhales. Noe spesielt jeg bør sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Overhaling er så mangt. Det arbeidet som er gjort er sikkert bra, men var det nok mon tro? Alt blir slitt på en motor, typisk som gir mindre turtall suksessivt over tid er kamaksler, utette ventiler, dårlig kompresjon. Når var forgasserne sist overhalt og justert? Tenning? Det skumliknende stoffet du sikter til er sikkert bare et tetningsstoff. Bilder er alltid en god ting :-) En sliten propeller i ubalanse kan også føre til lavere turtall. Mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Wicma Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Det er skumgummi på noen av filterene, er det det på din motor , så vask de i white sprit. Da vet du at filterene er som nye. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Det er vel heller ikke utenkelig at toppen har sprukket igjen. Hvordan var symptonene forrige gang? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 3.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2006 Symptomene var da først at den begynte å gå dårligere, men ikke noe fjusking. Vi fant først ut at den var sprukket etter at vi ikke fikk start på motoren igjen etter servicen på våren. Toppen ble sveiset, glassblåst, planslipt, frest osv for nydelige 7000 kr, så jeg håper ikke den har sprukket igjen. Båten går heller ikke noe særlig dårligere nå enn den gjorde når den ble satt ut. Jeg får prøve å vaske filterene i whitesprit i første om gang, og hjelper ikke det får jeg sjekke forgassere, tenning osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Du kan jo ta en kompresjonsstest på sylindrene for å være sikker på at stempelringer og ventiler er sånn noenlunde intakt. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 4.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2006 Og da falt jeg ut. :-) Jeg skjønner jo sånn noen lunde hva en kompresjonsstest gjør, men aner ikke hvordan det gjøres eller hva som skal til. Kan noen gi meg noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 kompresjonstest er vel en verkstedsjobb - i hvertfall må man ha rett utstyr.. Mna måler kompresjon på hver sylinder for å se om sylinderne er tette når de skal. Har sett det på TV - på "A race car is born" Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Først må du finne ut hvilket komp det skal være i din motor, dette blir angitt med en øvre og nedre grense. Så låner du deg en komp tester evt kjøper en billig på biltema. Alle tennplugger skrues ut, komptester monteres ned i et og et plugg hull. Kjøre motoren på starteren og noter ned avlesning pr sylinder. Jevnt lave verdier antyder at motoren er generellt slitt, dersom sylindrene er ugjevne på målingene antyder det at det er feil på en eller flere sylindre. Typisk brente ventiler eller lignende. Om du sjekker i databasen her på forumet finner du mer info sjekk her: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.