Jump to content

Hva er "største" propell - 20 x 16 eller 18 x 19


Gutek

Recommended Posts

Jeg holder på å slifte motor fra MD 17 D til 2003T.På båten sitter det en Michigan 20 x 16.Med den "nye" motoren fikk jeg med en 18 x 19 Radice.Båten er en Scand Classic.Det ble opplyst at den propellen jeg fikk med 2003T ga nøyaktig det riktige omdreiningstallet.,3200 på fullt.Den satt da i en Saga 27.Skrogtypene her er ikke så veldig forskjellige. Sagaen er vel noe tyngre.Jeg har brukt "Procalk og der kommer jeg ut med 20 x 14.5.Er det noen som har et råd om jeg bør bruke gamlepropellen på 20 x 16 eller skifte til 18 x 19 ?

Er SveinHa der.Du kan mye om dette har jeg funnet i gamle tråder !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Litt krøkkete å svare godt på en spørmål med så lite data... men jeg skal forsøke...

En 20x16 er ekvivalent med en 18x18,4 propell for samme båt(deplasementskrog), motor og gear slik sett så er 18x19 en tyngere propell enn 20x16 men det er flere faktorer som spiller inn her... Jeg har kun sett på dette forholdet ut fra de gitte data og forutsetninger gitt av meg litt over her..

 

Men om du har litt mere data om båten og motor så skal jeg se hva jeg kan få gjort med tanke på r

"riktig" propell..

 

Trenger:

Båten vekt??

Lengde vannlinje ???

(gjerne gjetning) antar at Scand er rundt 23 fot her.

Effekten på 2003T er 33 hk ved 3200 o/min i følge Volvo Penta.

Gerareduskjon??

(er enten 2,4 eller 3 i følge volvo penta og gearet er standard..)

 

Skroget på en Scan Classic er vel et noe mere lettdrevet type en Saga 27 som er prototypen på deplasement skroget.. Classicen er vel noe mere i retning av en halvplaner vil jeg tro....

 

Har du noen svar her så skal jeg se hva jeg kan få gjort med tanke på propell... og har du data på gamlemotoren med effekt og ved hvilket turtall med gearreduskjon og fart ved turtall, så vil jeg klarer å gi et bedre svar siden skorgvalget i beregningen da blir noe mere nøyaktig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp !

Vannlinje Scand classic 23 ft

Vekt 2000 kg

Effekt 2003T 45 hk/33 KW ( 33 hk er wel for en senere modell 2030 ?)

Gear utv. 3 : 1

 

Effekt "gamlemotoren" MD 17 D 36 hk med gearut. 3 : 1

 

Er det slik at stor diameter og liten stigning gir en mer effektiv propell med mindre slipp en en med mindre diameter og stor stigning når det gjelder displacementbåter ?

Så da blir spørsmålet hvilken propell velger jeg 20x 16 eller 18x19 ?Men jeg tenker fortsatt på at "nye" motoren hadde riktig omdreining i Sagaen med 18x19 !!

Dersom jeg setter max proplellstørrelse til 18 kommer Propcalc ut med et råd om å gå over til

4 vingers !

Du har sikkert rett i at båten min er litt mer halvplaner en Saga 27.Den er vel også betraktelig tyngre.Men jeg må nok mer opp i motorstørrelse for at det skal få noen særlig betydning.Med 75 hk kan den nok komme opp i 14 -15 kn med påmontert ekstra trimplan.

Takk for bryderi !

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt her... og med de data du oppgir kommer jeg til følgende... om du kikker i bunnen her så er beregninghen for gammel motoren gjort, og den gir 20x15.7 som jo er hva du har i dag... 20x16

 

For ny motor kommer jeg til følgende.....

18x21 er passende propell eller 20x19, den siste beregningen..

 

Du bør nok bruke noen kroner på ny propell her... så blir det rett..

 

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 9.6 kts.

Power Required: 29.0 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 43.1 SAE hp ( 32.1 kW) @ 3200 RPM

Power Used: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 2,807 RPM

Max Speed: 9.6 kts

Fuel: 1.7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.4 in. Pitch: 18.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 21.2

Blades: 3

 

***************************************************

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 9.6 kts.

Power Required: 29.0 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 43.1 SAE hp ( 32.1 kW) @ 3200 RPM

Power Used: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 2,807 RPM

Max Speed: 9.6 kts

Fuel: 1.7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.4 in. Pitch: 18.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 20.0

Pitch: 18.8

Blades: 3

 

 

Dette er for gammel motoren.. og her er 20x16 anbefalt som du har så dette stemmer rimelig greit etter min mening..

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 12.0 kts.

Power Required: 56.8 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 31.6 SAE hp ( 23.6 kW) @ 3200 RPM

Max Speed: 9.9 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 24 SAE hp ( 17.5 kW) @ 2900 RPM

Cruising Speed: 8.9 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.2 in. Pitch: 16.7 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 20.0

Pitch: 15.7

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...