Jump to content

Sommeren 2006 mest uheldige!


Allan E

Recommended Posts

Sommerens mest uheldige tror jeg er en rogalending som har bosatt seg i Sverige. Jeg seilte i ferien fra Arendal til Hirtshals, det er disig og sikten er ca 2-3 nautiske. Vi seiler med begge seilene oppe og har vinden inn fra styrbord side akter. Vi følger begge med på det som skjer rundt oss, både med selvsyn og det som vi ser på radar. Vi sitter begge oppe i cockpiten, kona leser, ser opp av og til. Jeg er litt rundt i hele båten, kobler blant annet ankervinsjen foran på dekk. Etter at 9 timers seilas var unnagjort kom det et durabelig smell.

Hva har skjedd, hva traff vi? Det forstod vi når vi så at vi hadde fått en båt ved siden av oss hvor mannskapet snakket svensk. Vi hadde kollidert baug mot baug med en Albin viggen.

Vi hadde ikke sett denne båten i det hele tatt til tross for at vi har fulgt med rundt oss. Min baug tok tak i forstag og pulpit på denne båten og vrei viggen rundt 180° slik at den lå longside med oss på null komma null.

Denne båten som kom imot gikk for motor og det var tydelig at de ikke hadde sett forover på en stund. En mast på 15 meters høyde bekledd med 65 kvadrat hvite seil burde være ganske synlige. Eieren ville kjøre videre til Kristiansand som han var på vei til men jeg fikk overtalt han om å bli slept av meg til Hirtshals. Dette skjedde 3 timers seilas fra Danmark.

Båten hadde fått stort skader men den lekker ikke. Masta har brukket og waierer må klippes for de har surret seg fast til min båt. Det er hull i dekket og øvre del av skroget på Viggen. Innredning har forskjøvet seg og mastefestet med forsterkninger er knekket. Når vi kommer til Hirtshals utveksler vi de nødvendige opplysninger. Vi blir sittende å snakke en time eller to denne kvelden. Neste morgen tar vi farvel til denne uheldige rogalendingen som skulle ha sin seilbåt som han hadde eid siden 1976 til Rogaland.

Link to post
Share on other sites

Ikke første gang dette skjer. En jeg vet om kolliderte med en 33 fots seilbåt midt på Breiangen - også det baug mot baug. Han jeg kjenner hadde stb halser. Den andre båten bb halser. Dette var på 80 tallet da bikinien på damene bare bestod av nedre del - og på fordekket til han på bb halser lå to stk og solte seg. Så han så noe - bare ikke det han burde ha sett :rolleyes:

 

Ganske store skader i baugen på begge båtene den gang også - men de fløt og kom seg i havn

 

 

 

Gladiator -hvordan gikk det med båten din da? Så dere han ikke på radaren? Jeg har selv erfart at seilbåter som går rett i mot for motor gir dårlig ekko på radaren. Jeg traff nesten en som hadde glemt å slå på lanternen en litt sen kveld :eek:

Link to post
Share on other sites

Nei vi har ikke sett denne båten hverken med øynene eller på radaren. Jeg har i sommer opplevd å seile ved siden av seilbåter, større enn min som jeg ikke har sett på radaren. Radarreflektor skal monteres. Skadene på min båt var en knust lanterne og litt oppskrapet lakk i stripen som går langs øvre del av skroget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...