Jump to content

Skal jeg velge kjetting eller tau til dreggen


jutul

Recommended Posts

Kjetting er alltids bedre, men tau er lettere.

(red.: som ikke betyr at kjettning automatisk er mer stabil enn tau mot brudd.)

Ved bruk av tau skulle du i alle fall bruke noen meter kjetting mellom tau og anker.

Slik griper ankeren bedre fordi den blir holdet ned bedre på bunnen.

Sammentilig virker kjettingen som dempere.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjetting er alltids bedre, men tau er lettere.

(

jeg er ikke ubetinget automatisk enig med deg her Jörg.

 

I baugen anser jeg kjetting som best fordi man ofte bruker dette ankeret til å ligge på svai. Da vil tyngden av kjettingen fungere som en fjæravlastning på ankeret, og man unngår bruk av daumann

 

Akter der man ofte bruker ankeret til å holde baugen i passe astand til land/brygge strammer man ofte opp dreggtauet, og da har kjetting ikke de samme fordeler. Så akter ville jeg foretrekke blytau - og ha en daumann å henge på om det er behov for økt feste eller å få tauet ned mot bunnen av andre årsaker. Blytau strekker seg litt ved belastning så da unngår man rykk i ankeret, og man unngår bråket kjetting skaper på en fritt fall vinsj.

Link to post
Share on other sites

Absolut enig med deg, Bitteliten :yesnod:

Det ville jeg uttale med "...virker som dempere", men jeg klarte vel ikke til å si det tydelig nok.

Men nå har du jo gjort det umissforståelig :flag::flag:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Blytråder er vevd inn i tauet i hele dets lengde.

 

Bilde

 

fra Engbo.no

Engbo flettet ankertau med innvendig bly bre utviklet i samarbeid med Roblon. Hensikten var å skape et sterkt og føyelig tau med egenskaper spesielt tilpasset kravet om godt bunnfeste under oppankring. Resultatet blr et flettet polyester tau med innvendig bly i hele tauets lengde

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg Laderegulatoren fungerte utmerket i sommer, når det gjelder såkalt blytau er det bly i hele tauet eller bare i enden.

Fint med regulatoren, slik skal det være :yesnod:

 

Ang. blytau finnes dette som Bitteliten sa, men også med delvis bly

eller bare på enden som skal virke som "ride-vekt" (Reitgewicht, vet det dessverre ikke på norsk :confused: )

I så fall skal det også virke som en slags erstattning for kjetting på de første noen meter.

 

Men blytau er heller ikke riktig billig, som jeg synes :rolleyes: , og store forskjell mht. kvalietet/ bruddlast finnes det vel også.

 

Men alt etter behag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...