Jump to content

Småtitter litt på ny båt.

Goddis77

Recommended Posts

Er egentlig ikke på utkikk etter ny båt, men vi ser et behov for en båt som kanskje marsjer litt fortere enn den vi har idag. Det var dette kriteriet vi hadde når vi kjøpte Conway'en vår, men farten på den har vist seg å ikke holde mål ihht forbruk.

Hvis vi har følgende kriterier, hva båt bør vi titte på da?:

- marsje 18-20 knop

- sengeplass til minst 3 personer, helst 2 adskilt

- toalett, kokeapparat

- opp til 300.000 kr

- diesel

Vi liker løsningen som er ombord hos oss nå, med adskilt sofagruppe inne, som kan gjøres om til ekstra seng. Datteren min bruker denne, mens vi ligger i en v-køye forran.

Er ganske høy (1.88cm), så ståhøyde i kabin hadde vært kjempe. Har dette i Conway'en.

Noen som har noen alternativer?

Vi har sett litt på Scand 26, men samboeren liker ikke helt kabinløsningen der...

Redigert av outbreak (see edit history)

, men farten på den har vist seg å ikke holde mål ihht forbruk.

Ikke for å ødelegge drømmen om ny båt, :lol: men synes å huske at du har mye å gå på når det gjelder turtall og kan skifte til større propell eventuelt en 4 blader som gir høyere marsfart :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Dette er helt riktig.

Er ikke helt sikker på om alt er riktig dimensjonert opp mot hverandre, men må nå ligge med full flaps for å holde nesen nede. Kanskje en større propell ville hjulpet, men vet dessverre ikke.

Reiser på tur til helgen, så vi får se hvordan det går da. Vil ikke "drepe" motoren med å ligge for høyt heller over lengre tid.

Men hvis jeg kunne fått mindre bruk av flaps, ville nok båten ligget betraktelig bedre på sjøen.

Tror du har MYE å hente på korrekt propell og marsjturtall på den du har! Med såpass mye motor i en slik båt virker din oppgitte marsjfart mistenkelig lav! Prøv å finne ut av dette først, det vil jo også gi uttelling økonomisk om du likevel skulle bestemme deg for å selge den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Problemet er vel at en ikke vet hva denne båten kan gjøre egentlig:

Bilde

Som dere ser, har denne en bue under kjølen som jeg tror demper farten en del.

Når det gjelder propellen, er nok denne den samme som har vært brukt på den forrige motoren i båten. Det har vært en bensiner av ett eller annet slag.

Hvis jeg skulle selge båten, hadde nok jeg tatt meg av mye av disse tingene først ja.

Men kan ikke si at f.eks båten til bmo (som er til salgs) frister vettu :wink: , men en har jo blitt glad i båten også. Hadde en kjempe klump i halsen når jeg solgte Nidelven jeg hadde. Ligger mye slit/morro i båten vettu :yesnod:

Halco er jo en båt du kan vurdere. Synes selv denne er veldig stor for størrelsen. Vet ikke om du vil ha lukket båt, men dette er iallfall veldig greit!

Har selv VP 41 (189hk) og holder en økonomisk marsjfart på 20 knop (20l/t) Er heller ingen ting i veien for å ligge i 26 knop heller(3500rmp) men da blir jo forbruket noe annet...

En velholdt halco 26 ligger innenfor ditt prisområde...

Arne, som du vet har jeg nettopp skiftet motor. Første propellen som ble levert var for stor, fikk ikke fullt turtall på motoren. Skiftet en uke senere til mindre, ingen problemer med turtallet, samt godt og vel 2 knop høyere marsjfart.

Om den nye skruen har større eller mindre stigning enn den første vet jeg ikke - har aldri sett verken den første eller den nåværende propellen.

Uansett, jeg ville tenkt long and hard omkring propellen, det ser ut for meg at dere er fornøyde med Conwayen, og at det er marsjfarten (mangel på sådan) som tilskynder tanker om nytt? Eller er det en god dose trefotsjuke ispedd her? :wink:

Forøvrig, Viksunden min tror hun er en Princess, med dertil hørende hekksjø - men vinterprosjektet vil forhåpentligvis ordne det samt gi ytterligere noen knuter på loggen.

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Du har nok rett Kjell. Er nok marsjfarten som har fått oss i de baner. Gav oss en liten mental knekk der. Er ikke ønskelig å ligge på max med flapsen, gir oss betraktelig lavere styre-egenskaper.

Men det er jo lov å sikle etter nye skapninger også vettu :wink:

:lol: :lol: :lol:

Kjenner til den der, du. Akkurat DET blir ikke så mye bedre med trimplate ... Selv med 54 hk kan den grave opp en respektabel hekksjø.

Åhja, hekksjøen kan jeg nok lære meg til å leve med. Dundret forbi et søsterkip nå i ettermiddag, herrejemini som hun rullet! Må nok lære meg å holde litt mer avstand, nå som jeg plutselig er blitt "innhentende fartøy" - i alle fall av og til.....

Men det er jo lov å sikle etter nye skapninger også vettu :wink:

Been there - still doing that! :lol:

LA3939 har endret brukernavn

Så i et tidligere innlegg fra deg at du hadde brukt diesel for 1400 kroner på en tur på rundt 12 timer? Men en normal dieselpris gir det et snitt forbruk på rundt 17 l/h. På en 180 hk motor bør en regne med en snitt forbruk på marsjfart på mellom 25-30 l/h. Altså belaster du motoren din veldig lite? Hvilken turtall går du på?

Du sier du har en propell som er tilpasset en tidligere bensinmotor. Gjelder det drevet også? I tilfelle er det godt mulig du også har feil utveksling. Vet du hvilken drevutveksling og propelldim. du har?

Jeg tror du er kommet veldig uheldig ut med den motor/drev/propell kombinasjonen du har. Grovt regnet bør du ha potensiale til en marsjfart rundt 20 knop, og en toppfart opp mot 25 knop, med den effekten du har, forutsatt at båten har et noenlunde normalt skrog. Å ligge hardt på flapsen i 13 knop er iallefall verken særlig elegant eller spesiellt effektivt.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Turtallet mitt er justert opp mot tomgang. Har ikke fått justert det opp mot marsjfart ennå, men ligger ifølge instrumentet på 3200 omdr nå. Frister veldig å prøve med større propell, men orker ikke å ta opp båten bare for dette. Vet heller ikke hvilken utveksling jeg har eller hvilken propell.

Motoren min skal max gå til 3800 tror jeg, men har vært oppe i 4000 omdr i følge instr. så jeg må nok få justert dette skikkelig ja. Skal bruke dagen/e før vi reiser til nettopp slike ting.

Under siste langturen vi hadde, gav jeg pokker under siste delen, og gav litt ekstra på. Lå da i 14 knop i en del ruskevær, og båten gikk fint. Gav da mye power og dro opp flapsen en del. Brukte da 30 min fra Kjøkkelvik til båsen vår i Nordåsvannet. Aldri klart det kunstykket før.

Har du tilt eller trim som fungerer på drevet, er det ingen sak å skifte propell mens båten er på vannet.

Utveksling (iallefall noenlunde riktig) finner du også lett: En mann dreier motoren for hånd inne, mens en teller omdreining på propell ute. Dykkermaske eller vannkikkert hjelper.

Hvis du faktisk oppnår over 4000 på fullt, med belastning, er det opplagt at du har for lett drev/propell.

En slektning av meg hadde forøvrig samme motor (men 6,2 og 165 hk) i en Avanti 28. Kanskje noe lettere og slankere båt enn det du har, men lengre, og sikkert dypere V-bunn. Den gikk 27 på fullt og 23 på marsj.

Har du tilt eller trim som fungerer på drevet, er det ingen sak å skifte propell mens båten er på vannet.

Utveksling (iallefall noenlunde riktig) finner du også lett: En mann dreier motoren for hånd inne, mens en teller omdreining på propell ute. Dykkermaske eller vannkikkert hjelper.

Hvis du faktisk oppnår over 4000 på fullt, med belastning, er det opplagt at du har for lett drev/propell.

En slektning av meg hadde forøvrig samme motor (men 6,2 og 165 hk) i en Avanti 28. Kanskje noe lettere og slankere båt enn det du har, men lengre, og sikkert dypere V-bunn. Den gikk 27 på fullt og 23 på marsj.

Hadde vært kjekt å kunne teste med en større propell. Har ikke tilt/trim på 280 drevet mitt. Har vært ser jeg, men er koblet vekk. Sikkert gåen motor.

I VP280 manualen står der noen utvekslinger, er det dette jeg skal se på? Eller må dette samsvare med veiven på motoren?

Å finne ut hvilket drev-variant du har (bortsett fra om det er 2xx, 280 eller 290) tror jeg er vanskelig uten å ta båten på land. Vet du hvilken motor drevet opprinnelig var levert sammen med?

Du kan fremdeles skifte propell i sjøen, men uten fungerende tilt må du få løftet drevet manuelt. Sett giret i fri, og prøv å få hektet et tau rundt nedre forkant av drevet. Løft opp og sett fast.

Jeg har noen mulig passende propeller liggende som du kan få låne for å teste ut, hvis du ønsker det. Men vi bør vite hva utgangspunktet er før vi begynner. Du må mest sannsynlig ta av propellen for å finne dimensjonen. Står innslått i godset i enden.

Redigert av Edmund (see edit history)

Reiser på tur til helgen, så vi får se hvordan det går da. Vil ikke "drepe" motoren med å ligge for høyt heller over lengre tid.

Et lite tips vedrørende "overlagt drap" på dieselmotorer generelt.

Motorens værste fiende er båteiere som skal være "snillle" med motoren ved å kjøre de med liten/lav belastning.

Dette resulterer i blandt annet dårlig forbrenning som igjen fører til soting og andre ulumskheter.

Motoren skal jobbe for føden. Den skal jobbe såpass tungt at den får opp skikkelig "puls (les: turbotrykk) og korrekt eksostemperatur.

Dette er viktige parameter for motorens trivsel og som ofte ikke oppnås ved kjøring på lave turtall og liten belastning.

Kjør motoren opp mot max turtall, det har den godt av. Men det er naturligvis en økonomisk side av saken også som kommer til uttrykk ved høyt drivstoff-forbruk. Men en større propell bidrar i alle fall til økt belastning som igjen fører til høyere turbotrykk og eksostemperatur (som ikke er noe mål i seg selv, men sentrale måleparameter i forhold til korrekt bruk av motor'n).

Men; Ikke vær "snill" med motoren ved å kjøre den for lavt over lengere tid. Gi gass! :smash:

Nå drar vi på ferie om noen dager, men det frister veldig å prøve en annen propell før dette. Skulle egentlig reise idag, men trenger noen dager til ryding og små-mekking. Samt at jentungen må få lekt litt med venninnene sine littegrann.

Nja, synes 3000 rpm er litt lavt hvis max rpm ligger 3.800.

For motorens skyld bør du i alle fall kunne ligge konstant 3.600 rpm, men lommeboka liker det nok ikke. Støyer mer gjør det også.

3.000 rpm er ikke noe problem så lenge motoren blir belastet.

Det viktigste er at den jobber, og ikke står bare og "spinner".

Motorer, spesielt båt/industrimotorer, er konstruert for å yte det de kan på et konstant (høyt) turtall, over laang tid.

Med andre ord; max last opp mot max turtall .

Ta for eksempel en hjelpemotor på en båt. Banker og går på 95% av max rpm med høy belastning, dag etter dag - i årevis.

Ikke unormalt at en hjelpemotor går 10.000-20.000 +++ timer uten at det er gjort annet enn oljeskift og lignende periodisk vedlikehold.

Motorer i lystbåter de blir normalt for lite brukt, faktisk. De står ganske enkelt for mye i ro og belastes for lite av "snille" båtførere.

Bruk motoren din etter beste evne du.

Spørsmålet om 3.000 eller 3.600, det er ikke det viktigste.

Sørg for at den må jobbe - dvs belast motoren slik at du klarer å få ut motorens ytelser på propellen.

Hva verktøy trenger jeg for demontering av propellen da?

Ser litt i manualen som ligger her på nettet, men vet ikke om alt som står der må gjøres... de viser til demontering av drev der... Må jeg ha noen nye splinter eller lignende også?

Har ikke du 280 drev Outbreak? I så fall er det en 5 min jobb å ta av propellen.

I senter av konen som holder den er det en Umbrakoskrue, husker ikke dim på denne, mener der er tommer men har du noe å velge mellom 6-8mm så er du dekket. Jeg pleier bare å sette motoren i gir, komp'et i diesel er mer en nok til å holde igjen når du løser og monterer prop.

Når umbrakoen er ute setter du et kraftig stjernejern gjennom hullet i konen og skrur den ut.

Ved montering igjen gjør du motsatt, husk at du ma skifte gear retning men det merker du fort for det slurer det ene veien. Ha litt locktite på umbrakoskruen og trekk til.

Det er ikke probelmatisk å gjøre dette med drevet nede, på grunnt vann med badebukse på :wink: Been There

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...