Jump to content

Ford 6610, mye røyk eksos


hav fisker`n

Recommended Posts

etter jeg byttet impelleren har tempraturen på motoren (en marinisert ford traktor 6610)

sunket med 10-15 grader får den max oppi 65-70 grader, det ryker noe jæ... når jeg kjører i max fart å soter ned skroget rundt eksos åpningen, er det vann damp som gjør att det ryker sånn ?

før jeg byttet impeller hadde jeg 80-85 grader å ikke halvparten så mye røyk. kan jeg strupe ventilen til vann inntaket så den kjøler mindre ?

Link to post
Share on other sites

Termostaten måler tempen på kjølevannet på returen, og slipper gjennom den mengden kaldt kjølevann som den finner passende for å holde temperaturen passe. M.a.o. når kjølevannet på returen blir varmere, slipper den igjennom mer kaldt kjølevann inn på motoren. Om kjølevannet på retursiden blir kaldere slipper den igjennom mindre kaldt kjølevann. Dersom den slipper for mye kjølevann inn i forhold til det den skal får du ikke opp temperaturen på motoren, fordi den kjøler for mye. Stemmer ikke dette? Sikkert noen her som har mer peiling enn meg...

Link to post
Share on other sites

motoren er ferskvanns kjølt manifoilen er saltvanns kjølt, det er jo saltvann impelleren drar inn å sender igjenom manifoilen. meste parten går ut igjenom eget utløp mens resten blir med eksosen, etter jeg byttet impeller økte vann inntaket mye så jeg får mye bedre kjøling med følger av mye mer sot/damp i eksosen 60-70 grader arbeids temp på en traktor motor er ikke det litt lavt ????

Link to post
Share on other sites

Jo, noe lavt.

Skru ut Termostaten, og kok opp denne i en gryte med vann. Sjekk at den åpner når den skal (85 - 90 grader en eller annen plass).

 

Det at du har lavere driftstemperatur forklarer ikke røyken slik jeg ser det.

 

Normalt på en Ford kommer kjølevannet inn i båten via Sjøvannsfilter, deretter gjennom gearoljekjøler, oljekjøler, vannpumpe, varmeveksler for ferskvannskjøling, for til slutt å kjøle ned Ekshaustmanifolden din (og deretter forsvinne ut av båten i ekshaustbendet ).

 

Jeg har vanskelig for å tro at du vil få utvikling av sort røyk som følge av teperaturendring her.

 

Sot er svart og damp er hvit. Hvilken farge er det som kommer på røyken nå?

(Klart det kan være gamle sotavleiringer som kan løsne grunnet hurtigere gjennomstrømning, men jeg vil tro disse samler seg i flak på sjøen.)

 

 

Jaliza

Redigert av Jaliza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være at du har mye rust i eksosbendet der vannet går inn i eksosen? Rust her vil innsnevre løpet slik at du får en slags dyseeffekt, og kan derfor medføre mer hvit røyk da vannet kommer inn i eksosen forstøvet i stedet for som en vannstråle. Verd å sjekke i alle fall!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

røyken er helt hvit å det kommer mye mer vann ut med eksosen nå etter jeg byttet impeller. det blir ingen olje film på vannet har trykk testet dysene nylig å dem var helt fine

Etter min oppfatning bør en motortemperatur på en ferskvannskjølt motor ligge på 80 - 90 grader, avhengig av belastning. Har du for kald motor øker slitasjen og forbrenningen kan bli dårligere, noe som fører til røyk. Denne røyken er imidlertid ikke hvit...., men nærmere grå/brun og feit. Hvit røyk vil neppe heller komme på grunn av større vann gjennomgan på saltvannssiden, noe du typisk har fått nå, siden det kommer mere vann ut av eksosrøret nå, enn tidligere. Vannet som kommer ut av eksosrøret vil være kaldere nå, (mere vann, kaldere motor), og sannsynligheten for at damp (hvit røyk)skal dannes blir mindre.

 

Imidlertid, da du byttet impeller, økte du, som du selv sier, vannmengden gjennom saltvannsdelen av motoren, derved også trykket i systemet. Kan noe ha røket i forbindelse med denne trykkøkningen som kan forårsake damp? Tilfeldighetene kan jo også gjøre at feil oppstår selv om det ikke har noen direkte årsakssammenheng med det man netopp har endret. Kan noe annet ha røket?

 

Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg har selv opplevet mere hvit røyk enn jeg var vant til fra mine motorer ved to anledninger. Den ene gangen var det hull mellom eksoskanalen og vannkanalen i manifolden, den andre gangen var toppakningen røket, og slapp kjølevannet inn i en sylinder.

 

Den gangen manifolden var i stykker skjedde det over en tid, jeg hadde sett litt mere hvit røyk, men tengte det var sjøvannet som var blitt varmere, og derved kom varmere ut sammen med eksosen. Etterhvert falt effekten ut, siden turboen stoppet av for mye vann over turbinen (der det skal være tørr eksos). Ved demontering fant jeg saltvann i eksosanlegget foran eksosbendet. Siden det først er i eksosbendet vannet tilsettes eksosen, var det klart at her var noe feil.

Da toppakningen var gått oppdaget jeg feil først på den måten at når jeg skulle starte motoren etter en stopp på noen timer, stoppet kompresjonen selvstarteren et øyeblikk før den gikk videre. Når motoren startet var allt normalt. Eterhvert ble symptomene økende, og hvit røyk oppsto etter litt kjøring. Ved demontering fant jeg ferskvann/frostvæske i eksosanlegget foran eksosbendet.

 

Jeg håper du finner en enkler feil enn det jeg skisserer, og venter i spenning på den endelige diagnosen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En kjenning av oss kjøpte for noen år siden en eldre engelsk flybridgebåt med to stk fordmotorer. I instruksjonsboka til disse motorene kunne en lese:" Det gjøres oppmerksom på at røykutvikling ved start av kald motor kan virke sjenerende for omgivelsene"

Vel, en morgen han skulle hjem etter å ha ligget over i ei kjent uthavn i Oslofjorden startet han opp den ene motoren. Naboen som akkurat hadde satt seg ned for å nyte frokosten utbrøt hostende og gispende der nede bak røykteppe et sted: "Nei, vet du hva, dette går da ikke an. Nå har jeg alldrig sett på maken!"

Vår kjenning drar da raskt igang maskin nr to idet han utbryter: Neivel frue, men her skal du ihverfall få se på maken"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...